فقه
الف) مسح بر خُفَّین: جواز مسح بر پاپوش (خُف) در سفر، از باورهای فقهی اهل سنت است که بتریه نیز آن را پذیرفته بودهاند.۱
ب) جواز خوردن جِرّی: منظور از جِرّی مارماهی است که فلس ندارد.۲ مسعدة بن صدقه، از راویان بتریه، حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل میکند که در آن امام خوردن این نوع ماهی را مجاز میشمرد و بدان علاقه و اشتها نشان میدهد.۳ فقیهان اهل سنت این ماهی را حلال میدانند؛۴ اما نزد فقهای امامیه خوردن این ماهی جایز نیست و مجازات دارد.۵
ج) شُرب نبیذ مستکننده: نوشیدنی نبیذ به خودی خود حرام نیست؛ بلکه نوع خاصی از آن مُسکر است که گروهی از علویان کوفه، از جمله بتریه، در قول به جواز نوشیدن آن مشهور بودهاند.۶
د) ترک جهر بسمله: تنها در یکی از منابع چنین اعتقادی به بتریان نسبت دادهاند.۷ جهر بسمله (بلند خواندن «بسم اللّٰه الرحمن الرحیم» در نماز) از ویژگیهای فقه امامی است۸ که اهل سنت بر ترک آن اصرار دارند.۹ ابنعقدة جارودی نیز کتابی دربارهٔ جهر بسمله تألیف کرده است.۱۰
بههرروی مشخص نیست که بتریان احکام و فتاوای فقهی و گاه اعتقادیشان را در مقابل فقه و اعتقادات جارودیه وضع کردهاند، یا جارودیه در برابر بتریه چنین مواضعی
1.. اشعری قمی، همان، ص۱۱؛ نوبختی، همان، ص۱۳.
2.. ابنمنظور، لسان العرب، ج۴، ص۱۲۵.
3.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۴۷۸.
4.. ر.ک: دمیری، حیاة الحیوان، ج۱، ص۲۷۸.
5.. ر.ک: مفید، المقنعه، ص۸۰۱.
6.. اشعری قمی، همان، ص۱۱؛ نوبختی، همان.
7.. ابنمرتضی، همان.
8.. ابنادریس حلی، السرائر، ج۱، ص۲۱۷.
9.. ر.ک: عینی، عمدة القاری، ج۵، ص۲۸۲.
10.. نجاشی، الرجال، ص۹۴؛ طوسی، الفهرست، ص۷۴.