واسطی و عمر بن موسی وجیهی که راوی دو کتاب از زید در منابع امامی نیز هستند،۱ روایات زید را نقل میکنند.
جز این دو، نویسندگان قرون میانی نیز در انتقال روایات زید نقش داشتهاند؛ زیرا نجاشی و طوسی از کتابهایی با موضوع اخبار و روایات زید یاد کردهاند. صدوق کتابی با عنوان کتاب فی اخبار زید بن علی داشته است؛۲ چنانکه عبدالعزیز بن یحیی جلودی کتاب اخبار زید بن علی،۳ و ابوالمفضل شیبانی سه اثر با نامهای فضائل الزید، الشافی فی علوم الزیدیه و من روی عن زید بن علی۴ را نگاشتهاند. ابنعقده نیز دو کتاب با عنوانهای کتاب من روی عن زید بن علی و مسند زید بن علی۵ نگاشته است. فهرستنگاران امامی به همهٔ این کتابها طریق دادهاند و احتمالاً روایات آنها در مجالس روایی امامیه نیز نقل میشده است. به نظر میرسد در سدهٔ سوم پیوند امامیه و زیدیه چنان نزدیک بوده که برخی همچون ابنبرنیه (۴۰۰ق) بر این باور بودهاند که شمار ائمه ۱۳ تن است و باید زید بن علی را هم در این شمارش لحاظ کرد.۶ نجاشی که این استاد را دیده، گفته است ابنبرنیه در مجلس درس ابوالحسین بن شبیه، عالم زیدی، زیاد رفتوآمد داشته است؛۷ پس احتمالاً متأثر از باورهای این استاد و نیز اندیشههای امامی دیرین خود کوشیده بین این دو باور جمع کند. ازاینرو دور از انتظار نیست که روایات زید، حتی آنها که موقوف بر اوست، بین منابع روایی و تاریخی امامی رواج فراوان یافته باشد.
موضوع روایات زید به ترتیب فراوانی اینهاست: فضایل علی علیه السلام، اخلاق و سنن