واقع اسم او در روایت دیگر تحریف شده است. سخن امام صادق علیه السلام دربارهٔ کشتهشدگان در قیام زید و شهیدان جنگهای امام علی علیه السلام در روایت عبداللّٰه بن سیابه نیز گفته شده است؛ ازاینرو به نظر میرسد هر سه روایت از یک ماجرا سرچشمه گرفتهاند.
گفتنی است در خبر فضیل رسان پس از تمجید امام از زید، فضیل اشعاری از سید حمیری میخواند و امام برای حمیری طلب رحمت میکند. فضیل گواهی میدهد او را دیده که نبیذ و خمر نوشیده است؛ امام باز هم برای او طلب رحمت میکند: «خدا او را رحمت کند! برای خدا دشوار نیست که محب علی را بیامرزد».۱ شُرب نبیذ از باورهای علیدوستان کوفه و بعدها زیدیان بتری بوده است و این خبر که بهنوعی در تأیید این باور است، به احتمال قوی توسط راویان پسین زیدیه برساخته یا دستکاری شده است.
در روایتی دیگر معمر بن خثیم، که از داعیان زید بوده است،۲ پیشگویی امام را دربارهٔ مصلوب شدن زید در کناسه و جایگاه نیک زید در بهشت نقل کرده است:
۰.در کوفه کشته میشود و در کناسه به صلیب کشیده میشود؛ او را نبش قبر میکنند؛ درحالیکه درهای آسمان برای روحش گشوده میشود و اهل آسمان شادی میکنند. روح او در چینهدان پرندهای سبز قرار میگیرد و هر جا بخواهد میرود.۳
از امام رضا علیه السلام نیز خبری در ستایش و تأیید قیام زید نقل کردهاند. گفته شده پس از آنکه زید بن موسی کاظم علیه السلام۴ را بعد از شورش ناکامش نزد مأمون آوردند، مأمون او را با زید بن علی و قیامش مقایسه کرد و بر بخشش و عفو خود بالید. امام رضا علیه السلام