قامتی یکوجبی و شبیه قوم زُطّ۱ وصف کردهاند.۲ جالب آنکه این ماجرای خارقالعاده، که باید عدهای کثیر از مردم کوفه شاهدش بوده باشند، تنها در یک نقل گزارش شده است. در خبری دیگر با سندی که تا ابوالجارود زیدی و پس از آن سنی است، گفته میشود: «حلقهٔ درب بهشت از یاقوت سرخ است که بر صفحات طلا قرار گرفته است؛ هنگامی که حلقه بر صفحه کوبیده شود، به صدا در میآید و میگوید: یا علی».۳
بههرروی آنچه مسلم است اینکه دوستی علی علیه السلام در بیشتر موارد یا نزدیک به همهٔ موارد، سبب شده راویان غالی علاقهٔ افراطی خود را به شکل قصهپردازی و داستان گفتن برای عموم مردم درآورند تا آنان را به سوی خود جذب کنند.۴
۲. راهیابی مفاهیم زیدی
بدیهی است که انتقال باورهای راویان زیدی از طریق روایاتشان است؛ اما این انتقال گاه آشکارا صورت میگیرد و گاه به طرزی پیچیده در عبارات و مفاهیم روایات آنها پنهان است. در اینجا بهاجمال به سه نمونه از این باورهای زیدی که به امالیهای امامی راه یافتهاند، اشاره میکنیم.
۱. مدح زید: در امالیها روایات مدح زید را راحتتر از کتابهای دیگر میتوان جست. روایت مشهور ابوالجارود در مدح زید که از زبان امام باقر علیه السلام بیان میشود، در امالی صدوق گزارش شده است: «هذا سید من أهل بیته والطالب بأوتارهم لقد أنجبت أم ولدتک یا زید».۵ دو خبر دیگر از احمد بن رشد بن خیثم نیز دربارهٔ فضایل زید است که در امالی صدوق آمده است؛ در یکی تولد زید در رؤیای امام سجاد علیه السلام