دارد۱ که نشانگر باور و اعتقاد شیبانی به زیدیه است.
همهٔ راویان زیدی در امالیهای امامیه روایت دارند و طوسی بیشتر با واسطهٔ شیبانی به حسن بن صالح بن حی، عبّاد بن صهیب، عمرو بن خالد، ابوالجارود و طلحة بن زید با طرقی متفاوت از التهذیب و الاستبصار سند میدهد.۲ برای نمونه او و دیگر نویسندگان همیشه از معاذ بن ثابت جوهری به عمرو بن خالد سند میدهند و تنها در امالیها دیده میشود که سند از طریق پسر معاذ، معاذ بن معاذ، به پدرش برسد.۳
صدوق نیز معمولاً با طریق ثابتی به روایات حسین بن علوان از عمرو بن خالد اسناد میدهد؛ اما در امالی او این طریق تغییر کرده و گاه راویان سنی یا مجهول مانند «جعفر بن محمد تمیمی» و «سلیمان» ناقلِ حسین بن علوان هستند.۴
۲. کثرت راویان و مشایخ سنی
بهدرستی نمیتوان گفت که آیا صدوق، طوسی و مفید از حضور راویان سنی در اسناد امالیها باخبر بودهاند یا خیر؛ بلکه میتوان از روی گمان گفت که مهمترین عامل راهیابی این راویان و مشایخ به امالیها، اعتماد به اساتید نیمهشیعی ـ نیمهسنی است. برجستهترین استاد و پرروایتترین راوی در امالی مفید ابنجعابی است۵ که در بغداد از مشایخ شیعیان و سنیان بوده است.
گذشته از مشایخ، دقت در راویان میانی اسناد امالیها هم نشان میدهد که راویان سنیِ گاه مشهور و گاه ضعیف هم در آنها بهوفور یافت میشوند. برای نمونه میتوان به روایات صدوق از عمرو بن خالد واسطی اشاره کرد که در یک سند یحیی بن زید بن عباس بن ولید از عمویش تا عمرو خالد نقل میکند و بقیهٔ راویان جز یحیی بن زید و عمویش تا عمرو بن خالد، نزد همهٔ فرق، مجهول و ناشناختهاند.۶ یحیی بن زید در