395
زیدیه و حدیث امامیه

نقل غرایب

خطیب بغدادی و دیگران تصریح کرده‌اند که ابن‌جعابی در نقل «کثیر الغرائب» بود.۱ نجاشی اسحاق بن محمد نخعی را «معدن التخلیط» می‌خواند و کتاب‌هایش را متأثر از این اعتقاداتش می‌داند؛ سپس با واسطهٔ مفید به ابن‌جعابی طریق می‌دهد که با یک واسطه این کتاب‌های ادبی ـ تاریخی را نقل کرده است.۲ در خبری دیگر آمده است که یکی از علوی‌زادگان عمری (از نوادگان عمر بن علی علیه السلام) از حجاز وارد بغداد شده و از پدرانش نسخه‌ای روایت کرده که بنا به وصف خطیب بغدادی «اکثرها مناکیر» بوده است و ابن‌جعابی این روایات را با همین اسناد روایت می‌کرده است.۳

به نظر می‌رسد شهرت وی به روایت این‌گونه اخبار چنان فراگیر بوده که در سال‌های پس از وی نیز روایاتی نامعتبر، به‌ویژه در حوزهٔ فضایل و مثالب، به وی منتسب می‌کرده‌اند. ابن‌قادسی (۴۴۷ق) از این افراد است که روایاتی را به ابن‌جعابی نسبت می‌داد و نقل می‌کرد که خطیب بغدادی آنها را «العجائب من الأحادیث الموضوعهٔ فی الطعن على السلف» برآورد کرده است؛ این در حالی است که ابن‌قادسی یک سال پس از درگذشت ابن‌جعابی به دنیا آمده بود.۴

ابن‌جعابی سفری به قزوین داشته و در آنجا مجلس املای حدیث برپا کرده بود که دستاورد آن احادیث و سماع‌هایی است که بدو نسبت می‌دهند.۵ از جمله رافعی در آغاز نگارش تاریخ قزوین اخبار بسیاری دربارهٔ فضایل و برتری‌های قزوین از ابن‌جعابی نقل می‌کند که محتوای برخی از این روایات به‌وضوح دال بر جعلی بودن آنهاست؛ مانند این روایت از رسول خدا صلی الله علیه و اله: «خداوند روزی دو بار به مردم قزوین می‌نگرد، از گناهانشان درمی‌گذرد و نیکی‌هایشان را می‌پذیرد»۶ که بی‌شک جعلی

1.. خطیب بغدادی، همان، ج۳، ص۲۳۷.

2.. نجاشی، همان، ص۷۳.

3.. خطیب بغدادی، همان، ج۱۲، ص۴۳۹.

4.. همان، ج۵، ص۱۷۱.

5.. ر.ک: رافعی، التدوین فی أخبار قزوین، ج۱، ص۴۸۱.

6.. همان، ج۱، ص۱۳؛ برای موارد دیگر ر.ک: همان، ج۱، صص۱۰، ۱۱، ۱۹.


زیدیه و حدیث امامیه
394

بدان طریق داده است؛ بااین‌همه او عبداللّٰه بن احمد یا پدرش را توثیق یا تضعیف نمی‌کند.۱ رجالیان اهل سنت که عبداللّٰه بن احمد (۳۲۴ق) را دیده‌اند، او را فردی بی‌سواد یافته‌اند. ابن‌جعابی از کسانی است که روایات عبداللّٰه از پدرش از امام رضا علیه السلام را از وی نقل کرده است.۲ ذهبی این نسخه را از اساس جعلی و باطل می‌خواند.۳ هرچند ما نمی‌توانیم با قاطعیت بر جعلی بودن آن حکم بدهیم، در پذیرش آن هم باید درنگ کنیم؛ زیرا نجاشی به نقل عبداللّٰه تاریخ تولد پدرش را سال ۱۵۷ق می‌داند و تاریخ اخذ نسخه از او را سال ۲۶۰ق ذکر می‌کند۴ که در این‌صورت باید برای پدر و پسر عمری بالای صد سال فرض بگیریم تا تاریخ سندی که ارائه شده درست دربیاید؛ اما عمری چنین دیرینه برای دو راوی پیاپی امری بعید به نظر می‌رسد.

منابع زیدی نیز روایات بسیاری از ابن‌عقده را به نقل و وساطت ابن‌جعابی گزارش کرده‌اند.۵ از دیگر سو او راوی روایات بسیاری از زید بن علی و راویان زیدی است که منابع زیدی و گاه امامی آنها را گزارش کرده‌اند.۶ عمر بن موسی وجیهی کتاب قراءة زید بن علی را داشته که طوسی با واسطه و نقل ابن‌جعابی آن را گزارش کرده است.۷ یکی از اساتید ابن‌جعابی جعفر بن محمد حسنی (۳۰۸ق) مشهور به والد ابوقیراط است که از سادات حسنی بوده و ابن‌جعابی چندین کتابش را با موضوع تاریخ آل‌ابی‌طالب و علویان برای مفید و سپس نجاشی نقل کرده است.۸ از این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که جعابی به باور زیدی یا شاخه‌ای از شیعیان نزدیک به زیدی بوده است.

1.. ر.ک: نجاشی، همان، صص۱۰۰، ۲۲۹. طوسی تنها كتاب‌های پسر را به‌اختصار معرفی می‌كند و به نام پدر یا نسخهٔ وی از امام رضا علیه السلام اشاره‌ای ندارد؛ ر.ک: الفهرست، ص۱۰۴.

2.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۹، ص۳۸۵.

3.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۲، ص۳۹۰.

4.. نجاشی، همان، ص۱۰۰.

5.. شجری، الامالی الاثنینیه، ص۴۸۴.

6.. همو، الامالی الخمیسیه، ج۲، صص۵۸، ۵۹.

7.. طوسی، الفهرست، ص۱۸۶.

8.. ر.ک: نجاشی، همان، صص۱۰۳، ۱۲۲.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49626
صفحه از 575
پرینت  ارسال به