389
زیدیه و حدیث امامیه

حدیث می‌گفت؛ اما به سبب اختلاف شدید کلامی با عالمان قزوین از آنجا بیرون آمد و مدتی به روستای فاسخین (فارسجین؟) در نزدیکی قزوین پناه برد.۱ در گزارش تاریخی دیگری آمده است که او به دمشق سفر کرد؛ اما به سبب اعتقاداتش با فردی معتزلی از دمشق گریخت.۲

احتمالاً آراء خاص کلامی ـ اعتقادی ابن‌جعابی که در پایان عمر به آنها گرایش یافت، سبب روی‌گردانی او از سبک زندگی پیشین شده بود؛ چنان‌که طبق شهادت برخی هم‌عصرانش او چندین روز متوالی به آب دست نمی‌زد۳ و نماز خواندن و دین را ترک کرده ‌بود؛۴ گزارشی نیز از شرب خمر و شعرخوانی او در مجلس امیران وارد شده است.۵ می‌توان این نسبت‌ها را تهمت و بهتان بر ابن‌جعابی دانست؛ اما اگر وصیت پایانی ابن‌جعابی را در نظر آوریم، تحول اعتقادی وی پذیرفتنی‌تر به نظر می‌رسد. ابن‌جعابی به هنگام مرگ وصیت کرد که کتاب‌هایش را بسوزانند.۶ از ابن‌شاهین (۳۸۵ق)، که از محدثان برجستهٔ اهل سنت است، نقل شده که در لحظات پایانی عمر ابن‌جعابی با دارقطنی (۳۸۵ق) و ابن‌مظفر نزد او رفتند؛ او آنها را شناخت و به نام خواند. پس از آنکه آنها از خانهٔ وی خارج شدند، صدای شیون اطرافیانش برخاست. وقتی آنها به خانهٔ ابن‌جعابی بازگشتند، دیدند که کتاب‌هایش به کوهی از خاکستر تبدیل شده است.۷

شوشتری بر آن است که دلیل این کتاب‌سوزی، که به گفتهٔ ابن‌عساکر باعث ناخشنودی مردم از کار ابن‌جعابی بود،۸ نارضایتی ابن‌جعابی از درهم آمیختن

1.. رافعی، التدوین فی أخبار قزوین، ج۱، ص۴۸۱.

2.. ابن‌عساكر، همان، ج۵۴، ص۴۲۸.

3.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۲۴۱.

4.. حاكم نیشابوری، معرفة علوم الحديث، ص۱۵۵.

5.. خطیب بغدادی، همان، ج۳، ص۲۴۰.

6.. همان، ج۳، ص۲۴۱.

7.. ابن‌عساكر، همان، ج۵۴، ص۴۲۸.

8.. همان.


زیدیه و حدیث امامیه
388

ایران برود، یکسر به بغداد بازگشت.۱ این عوامل سبب شده بود که شاگردان و حدیث‌جویان بسیاری گرد او جمع شوند و از نوشته‌ها و کتاب‌هایش نسخه بردارند. نجاشی و طوسی که وی و کتاب‌هایش را معرفی کرده‌اند،۲ اغلب با واسطهٔ مفید از اقوال وی بهره برده‌اند.۳ از اقوال ابن‌جعابی و اسامی کتاب‌هایش برمی‌آید که وی بیشتر در علوم حدیث، رجال، تاریخ و انساب تخصص داشته است.۴ نجاشی، طوسی، ابن‌غضائری، خطیب بغدادی و بسیاری دیگر از محدثان و رجال‌شناسان از آراء وی در زمینهٔ شناسایی و جرح و تعدیل راویان، انساب و نقد احادیث سود برده‌اند.۵

مذهب و باور

بی‌تردید ابن‌جعابی شیعه بوده است؛ زیرا ابن‌ندیم و خطیب بغدادی به تشیع او تصریح کرده‌اند؛۶ اما مشخص نیست که او باورمند به کدام یک از شاخه‌های شیعی بوده است. برخی پژوهشگران و رجال‌شناسان معاصر امامی وی را از امامیه می‌دانند؛۷ اما از برخی قراین برمی‌آید که وی بر این باور نبوده است. بنابر نقل‌ها ابن‌جعابی در پایان عمر دچار تحول اعتقادی شده بود. ابن‌عساکر بر این باور است که مصاحبت او با متکلمان، سبب روی‌گردانی محدثان از او شد.۸ به نظر می‌رسد آراء خاص ابن‌جعابی در علم کلام بارها برای او دردسرساز شد و حتی او را از محل اقامتش فراری ساخت. در گزارشی آمده است که وی به سال ۳۵۰ق در قزوین بود و

1.. همان، ج۳، ص۲۳۹.

2.. ر.ک: نجاشی، همان، ص۳۹۵؛ طوسی، الفهرست، صص۱۸۵، ۲۲۹. طوسی از ابن‌جعابی محمد بن عمر و پسر یا پدرش عمر بن محمد یاد كرده كه به نظر می‌رسد هر دو یك نفر هستند و او یك نفر را، كه همان ابن‌جعابی باشد، دو بار با دو شرح‌حال نسبتاً متفاوت معرفی كرده است.

3.. ر.ک: نجاشی، همان، صص۲۷۷، ۲۹۵؛ طوسی، الرجال، صص۴۴۵، ۴۴۸.

4.. ر.ک: نجاشی، همان، ص۳۹۵؛ خطیب بغدادی، همان، ج۳، ص۲۳۶.

5.. برای نمونه ر.ک: ابن‌غضائری، همان، ص۹۹؛ نجاشی، همان، صص۷۳، ۱۰۳، ۱۱۵؛ طوسی، الفهرست، ص۱۸۶؛ خطیب بغدادی، همان، ج۱، ص۳۴۸ و ج۳، صص۹، ۱۹، ۱۹۴ و ج۴، ص۲۱۲ و....

6.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۴۷؛ خطیب بغدادی، همان، ج۳، ص۲۳۷.

7.. احمد پاكتچی، «ابن‌جعابی»، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد سوم.

8.. ابن‌عساكر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۴، ص۴۲۸.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49973
صفحه از 575
پرینت  ارسال به