میچسباند.۱ گفتنی است نجاشی بارها از کلوذانی سماع داشته و در طرقش به کتابها نیز از آن یاد کرده۲ و باآنکه گاه برای کلوذانی طلب رحمت کرده،۳ شرححال ویژهای برایش نیاورده است. کلوذانی بیشتر از اساتید زیدی مثل ابوالفرج اصفهانی یا اهل سنت برای نجاشی نقل کرده است.۴
اعتقادات ابنعقده
به نظر میرسد ابنعقده بر باور زیدیه بوده است؛ زیرا ابنغضائری، نجاشی و طوسی بدان تصریح کردهاند.۵ خطیب بغدادی نیز پدر ابنعقده را از زیدیان معرفی میکند؛۶ هرچند اشارهای نمیکند که او به کدام شاخهٔ زیدیان تعلق خاطر داشته است؛ اما دو نویسندهٔ امامی ابنعقده را از زیدیان جارودی میدانند و تصریح میکنند که او «بر باور جارودی درگذشت».۷ شاید اشاره به اعتقاد ابنعقده در هنگام مرگ به این سبب باشد که در تاریخ شیعه زیدیانی همانند ثقفی اصفهانی حضور داشتند که در آخر عمر امامی شدند۸ و بر این اساس عالمان امامیه در پذیرش اخبار و کتابهای آنان تجدیدنظر کردند.
توجه به اسناد و روایاتی که ابنعقده نقل میکند نشان میدهد که او نیز چون پدرش بر باور زیدی بوده است. این قراین و علامتها را میتوان چنین دستهبندی کرد:
علاقه به اهل بیت:
بیتردید ابنعقده از محبان علی علیه السلام و خاندانش بوده است. او اخبار فراوانی در
1.. خطیب بغدادی، همان، ج۱۲، ص۱۶۲.
2.. برای نمونه ر.ک: نجاشی، همان، صص۱۶۸، ۴۳۰، ۲۲۶.
3.. همان، صص۱۱۰، ۲۶۲.
4.. ر.ک: همان، صص۱۴۵، ۲۶۳، ۱۱۰.
5.. ابنغضائری، همان، ص۱۱۱؛ نجاشی، همان، ص۹۴؛ طوسی، الفهرست، ص۷۳؛ همو، الرجال، ص۴۰۹.
6.. خطیب بغدادی، همان، ج۵، ص۲۱۹.
7.. نجاشی، همان؛ طوسی، الفهرست، همان.
8.. نجاشی، همان، ص۱۷.