35
زیدیه و حدیث امامیه

نخستین دولت مستقل شیعی را بنیان نهد.۱ او پس از قیام فخ به مغرب رفت و حکومت ادریسیان یا «ادارسه» را بنا نهاد که دویست سال (تا سال ۳۷۵ق) دوام آورد.۲

ابن‌طباطبا (۱۷۳-۱۹۹ق)

پس از درگیری امین (۱۹۸ق) و مأمون (۲۱۸ق)، که با برتری مأمون به انتقال پایتخت از عراق به ایران انجامید، محمد بن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن علیه السلام مشهور به ابن‌طباطبا از فضای ناآرام عراق بهره برد و قیام کرد. او در سال ۱۹۹ق کوفه را تصرف نمود و خود را «الرضا من آل محمد» خواند. گفته‌اند فقهای کوفه با او بیعت کردند. ابن‌طباطبا فرماندهی نظامی یارانش را به ابوالسرایا سری بن منصور از سپاهیان سابق هارون سپرد که موفق به انجام فتوحات بسیاری شد. ابن‌طباطبا خیلی زود و به طور ناگهانی درگذشت؛ ازاین‌رو برخی منابع تاریخی مرگ وی را ناشی از مسمومیت دانسته و مسئولیت آن را به گردن ابوالسرایا انداخته‌اند که پس از ابن‌طباطبا با محمد بن محمد بن زید بن علی علیه السلام بیعت کرد. ابوالسرایا در ابتدا پیروزی‌های بسیاری به دست آورد و باعث دردسر بزرگی برای مأمون و کارگزارش در عراق شد. او چندین بار سپاهیان و فرماندهان مأمون را شکست داد، در کوفه سکه زد و بصره و یمن را تصرف کرد. بااین‌همه سرانجام در سال ۲۰۰ق شکست خورد و پس از چند جنگ و گریز کشته شد.۳

جدایی زیدیان و حسنیان

اگر به فهرست نام امامان زیدی بنگریم، تنها زید و پسرش یحیی را می‌یابیم که از نسل

1.. همان، ص۳۲۵.

2.. ابن‌خلدون، تاریخ ابن‌خلدون، ج۴، ص۱۷.

3.. ر.ک: ابوالعباس حسنی، همان، صص۵۱۴-۵۲۹؛ ابوالفرج اصفهانی، همان، ص۳۴۴؛ ابن‌اثیر، الكامل فی التاریخ، ج۵، ص۴۱۶.


زیدیه و حدیث امامیه
34

صاحب فَخّ (۱۲۸-۱۶۹ق)

حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن علیه السلام، که مادرش دختر عبداللّٰه بن حسن بود،۱ مانند دایی‌های خود نتوانست ستم‌های عباسیان را تاب آورد و پس از آنکه حاکم مدینه پسر نفس زکیه را با خواری تنبیه کرد، صبحدم سیزدهم ذی‌قعدهٔ سال ۱۶۹ق دست به شورش زد و توانست تا یازده روز مدینه را در اختیار گیرد.۲

به نظر می‌رسد حسین از پیش در تدارک این قیام بوده است؛ در واقع او این تاریخ را به سبب نزدیک بودن موسم حج برگزیده بود. ازاین‌رو پس از مدینه قصد مکه را کرد. بنابر نقل‌ها در آنجا او با پیروان و هم‌پیمانانش در منی وعده گذاشته بود؛ اما سپاه هادی عباسی (۱۷۰ق) مانع ورود حسین به مکه شد و دو لشکر در «وادی فخ» با یکدیگر رودررو شدند. حسین بن علی شکست خورد و کشتار خونینی صورت گرفت. سر او و صد تن از یارانش را جدا کردند و نزد هادی فرستادند، اجساد بی‌سر را بدون دفن کردن واگذاشتند، خانهٔ حسین بن علی را سوزاندند و املاک او و خاندانش را ضبط کردند. از نگاه علویان حادثهٔ کربلا دوباره تکرار شد و این واقعه در بسیاری از اشعار و مراثی‌شان بازتاب یافت.۳

پس از این خیزش‌ خون‌بار، بنوحسن روش مبارزه را تغییر دادند و به سرزمین‌های دیگر پناهنده شدند. یحیی بن عبداللّٰه (ح ۱۸۰ق) پس از شرکت در شورش ناکام خواهرزاده‌اش به ایران سفر کرد و سرانجام به دربار حاکم دیلم راه یافت و یارانی گرد آورد. هارون الرشید (۱۹۳ق) پس از غلبه بر وی بدو امان داد و او را به بغداد برد؛ اما پس از مدتی امان‌نامه را نقض کرد و یحیی را به طریق نامعلومی کشت.۴ گرچه یحیی شکست خورد، برادرش ادریس بن عبداللّٰه (۱۷۹ق) به هدف خود رسید و توانست

1.. همان، ص۲۸۵.

2.. همان، صص۲۹۴ به بعد.

3.. برای نمونه ر.ک: ابوالعباس حسنی، صص۴۸۴-۴۸۶؛ ابن‌ابی‌رجال، مطلع البدور ومجمع البحور، ج۲، ص۲۱۵.

4.. ر.ک: ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۳۰۹.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49487
صفحه از 575
پرینت  ارسال به