349
زیدیه و حدیث امامیه

ندارم».۱ «به خدا سوگند نمی‌دانم چه دربارهٔ استادمان بگویم جز آنکه شهادت می‌دهم هر که او را به وضع متهم کرده دروغ می‌گوید».۲ «مردم کوفه اجماع دارند که از روزگار عبداللّٰه بن مسعود تا روزگار ابن‌عقده حافظ‌تر از او ندیده‌اند».۳ «ابن‌عقده هر آنچه (احتمالاً احادیث) نزد مردم است، می‌داند و مردم از آنچه نزد اوست بی‌خبرند».۴ «مرد بدی بود».۵ «آفت ابن‌عقده نقل بسیار از روایات منکر است».۶

از میان این داوری‌ها چنین برمی‌آید که ابن‌عقده به سبب دانش گسترده و حفظ احادیث فراوان مورد احترام شاگردانش بوده است؛ اما با آشکار شدن برخی اخبار خاص و منفرد وی، که احتمالاً گاه با باورهای شیعی وی همراه شده، سعی کردند از احادیث او دوری کنند و اشکال را نیز به اساتید و منابع مجهول و گمنام وی بازگرداندند. ازآنجاکه ابن‌عقده در شناخت مشایخ و رجال حدیث و طرق آنها متبحر و صاحب‌نظر بوده به نظر نمی‌رسد او از مشایخ ضعیف یا متهم به کذب و جعل، حدیث گرفته باشد؛ بلکه سستی او از سوی منابع غیرانسانی بوده است؛ ازاین‌رو داوری دارقطنی به واقعیت نزدیک‌تر می‌نماید: «آفت او از وجاده‌هایش بود».۷ احتمالاٌ ابن‌عقده که از کودکی با نسخه‌نویسی و کتاب‌های مختلف آشنا بوده، به نسخه‌های بسیاری دسترسی داشته که به سبب اعتماد به آنها احادیث ساختگی به مسموعاتش راه یافته است، و در همین نسخه‌ها اساتیدِ ندیده و گاه برساخته‌ای وجود داشته که نسل بعد از آن با عنوان «مجهولات» یاد کرده‌اند.

وجاده‌ها و رجال مجهول ابن‌عقده

این مجهولات را می‌توان در تاریخ بغداد پی گرفت. خطیب بغدادی مشایخ و اساتید

1.. ابوالمعاطی نوری، موسوعة اقوال دارقطنی، ج۱، ص۳۹.

2.. همان، ج۱، ص۴۰.

3.. خطیب بغدادی، همان، ج۵، ص۲۲۰.

4.. همان، ج۵، ص۲۲۱.

5.. همان، ج۵، ص۲۲۵.

6.. همان.

7.. ابوالمعاطی نوری، ج۱، ص۴۰.


زیدیه و حدیث امامیه
348

در نظر گرفت.۱

پس نمی‌توان به‌صراحت ابن‌عقده را به وضع و جعل متهم کرد؛ اما به نظر می‌رسد او در انتخاب نسخه‌ها و منابعی که نقل می‌کرده دقت و ضبط کافی نداشته است. شاید اشتیاق او به حفظ و نقل تعداد حدیث بیشتر، که به ملاکی برای سنجش علم و دانش تبدیل شده بود، این لغزش‌ها و چشم فروبستن‌ها را سبب شده است. شهرت ابن‌عقده به نقل روایات متفرد از اساتید مجهول به‌قدری فراگیر بوده که بیشتر محدثان یا نوآموزان این علم را نگران کرده بود. خطیب بغدادی نوشته است: «شنیدم که حفاظ به هنگام آغاز مذاکرهٔ حدیث (نوعی مسابقه و رقابت) شرط می‌کنند از احادیث ابوالعباس ابن‌عقده به سبب گستردگی آنها و اهل ضبط نبودن ابن‌عقده روی‌گردان باشند».۲

از سوی دیگر یادکرد فراوان ابن‌عقده در سند احادیث نسل بعد و همه‌گیر بودن نام وی، سبب شده بارها این محدثانِ طبقهٔ بعد از شاگردان یا رجال‌شناسان معاصر دربارهٔ او کسب تکلیف کنند. از ابوعلی حافظ نیشابوری (۲۷۷-۳۴۹ق) دربارهٔ تفرد ابن‌عقده به احادیثِ داخل‌شده (مُقحَمات) از افراد مجهول پرسش می‌شود و او از استادش دفاع می‌کند: «به این سخن‌ها توجه نکنید؛ ابوالعباس امامی حافظ است و جایگاهش همانند کسی است که از وی دربارهٔ تابعان و اتباع تابعان پرسیده شود».۳ دارقطنی نیز از کسانی است که بارها از او دربارهٔ ابن‌عقده طلب نظر و رأی کرده‌اند؛ اما پاسخ‌های مختلف و گاه متناقضی از وی گزارش شده است.

دارقطنی و ابن‌عقده

ابوعبدالرحمن سلمی و دیگران در کنار پرسش‌های رجالی، دربارهٔ ابن‌عقده و اینکه چرا دارقطنی از او یاد نمی‌کند، از وی پرسیدند و این پاسخ‌های کوتاه از دارقطنی نقل شده است: «او محدثی حافظ بود؛ هرچند در دین استوار نبود. بیش از این حرفی

1.. همان.

2.. همان، ج۵، ص۲۲۳.

3.. همان، ج۵، ص۲۲۲.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49527
صفحه از 575
پرینت  ارسال به