اگر در روزگار وی زیسته باشند، باید از او حدیث شنیده و نقل کرده باشند. البته ابنعقده بیشتر در مکتب حدیثی و شیعی کوفه تأثیرگذار بوده است؛ ازاینرو کتابهای حدیثی که در سدهٔ چهارم از مکتب کوفه صادر میشدند، از طرق و روایات وی خالی نبودند. ابنعقده که بسیار از راویان و اساتید زیدی همانند جعفر محمدی بهره برده بود، در انتقال میراث حدیثی زیدیان به شیعیان دیگر نقشی برجسته، بهویژه در نظمدهی و طبقهبندی احادیث، داشت.
البته در سدهٔ سوم و چهارم راویان و اساتید زیدی دیگری هم با گرایشهای امامی بودند؛ مانند ابراهیم بن علی ثقفی (۲۸۳ق) که سرانجام به امامیه گروید و ابوالفرج اصفهانی (۳۵۶ق)؛ اما هیچ یک تأثیر ابنعقده را در انتقال کتابها و روایات زیدی به امامی نداشتند. ازاینرو شخصیت برگزیدهٔ این مبحث ابنعقده است.
۱. ابنعقده (۲۴۹-۳۳۳ق)
ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید بن عبدالرحمان بن ابراهیم۱ بن زیاد بن عبداللّٰه بن عجلان مشهور به ابنعقده از اهالی کوفه بوده است. از نیاکان وی زیاد مولای عبدالواحد بن عیسی هاشمی و عجلان مولای عبدالرحمن بن سعید بن قیس همدانی بودهاند؛ از اینرو به هر دو قبیله منتسب است.۲
پدر و اشتغال خانوادگی
«عقده» لقب پدر ابنسعید است که به سبب مهارتش در پیچیده کردن و تعقید دانش صرف و نحو بدان خوانده شده است.۳ وی را «انحی الناس» (نحویترینِ مردم) هم