31
زیدیه و حدیث امامیه

می‌پذیرفت؛ چنان‌که عباسیان در آغاز قیامشان ضد امویان خود را خون‌خواه زید معرفی می‌کردند.

یحیی بن زید (۹۸-۱۲۵ق۱)

یحیی، که معمولاً دومین امام زیدیان پس از زید شمرده می‌شود، فرزند کوچک زید بن علی بود که توانست از معرکهٔ جنگ گریخته، به خراسان پناه ببرد.۲ او مخفیانه در شهرها و آبادی‌های خراسان مثل مرو، سرخس، نیشابور، هرات و طوس پناه می‌گرفت تا آنکه سرانجام در سال ۱۲۶ق در نبردی در روستاهای جوزجان کشته و به صلیب کشیده شد. گفته‌اند ابومسلم خراسانی چهار سال بعد هنگام دعوت برای خلافت عباسیان انتقام یحیی را گرفت و قاتلان او را تعقیب و مجازات کرد.۳ به‌هرروی هرچند یاد و نام یحیی در خراسان ماندگار شد و همین تأثیر بسزایی در انتشار پیام زید در این ناحیه از ایران داشت، از گزارش‌های مربوط به نبرد و چگونگی کشته شدن او برنمی‌آید که بتوان اقدام یحیی را قیام محسوب کرد.

اهمیت یحیی بن زید نزد امامیه از آن‌ روست که وی تنها راوی صحیفهٔ سجادیه از پدرش زید از امام سجاد علیه السلام است. در ابتدای تنها سند این مجموعه دعا آمده است که وقتی یحیی پس از قتل پدرش قصد سفر به خراسان داشت، فردی به نام متوکل بن هارون صحیفه را از یحیی تحویل گرفته است. این سند جای تأمل و بررسی دارد؛ زیرا می‌توان گرایش‌های امامی و نیز زیدی را در این سند ردیابی کرد. برای نمونه قیام‌های بعدی زیدیه ضمن داستانی طولانی که در سند صحیفه آمده، پیش‌بینی شده است.۴

نفس زکیه (۹۳-۱۴۵ق)

ابوعبداللّٰه محمد بن عبداللّٰه بن حسن بن حسن علیه السلام، معروف به نفس زکیه، پس از زید

1.. برخی محققان تاریخ ۱۲۶ق را نیز برای سال وفات او ذکر کرده‌اند. ر.ک: ابوالعباس حسنی، همان، ص۴۲۲.

2.. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۱۰۳.

3.. ر.ک: ابوالعباس حسنی، همان، صص۴۱۴-۴۲۳.

4.. الصحیفة السجادیة الكاملة، صص۳-۱۶.


زیدیه و حدیث امامیه
30

برخورد تحقیرآمیز هشام برآشفت و جرقهٔ انقلاب زید از آنجا زده شد.۱ زید باآنکه ساکن و بزرگ‌شدهٔ مدینه بود، یارگیری و آغاز قیامش را در کوفه انجام داد. گویی آنجا پایگاه شیعیان خاص امام علی علیه السلام با اندیشه‌های التهابی و انقلابی بوده‌ است.

سرانجام قیام زید به سبب عهدشکنی و گریز یارانش به شکست انجامید و او در محله کناسهٔ کوفه کشته و جسدش به دار آویخته شد.۲ اما بازماندگان این جنگ در بزرگداشت این نبرد و نکوداشت یاد زید بن علی بسیار کوشیدند و برخی مانند ابوالجارود خود فرقه‌ و اندیشه‌ای خاص را بر اساس باورهای اولیهٔ زید بنا نهادند.

دربارهٔ هدف نهایی زید بن علی هم اختلاف است. بر اساس برخی روایات امامی زید مردم را به «الرضا من آل محمد» یعنی امام باقر علیه السلام فرا می‌خوانده۳ و امام صادق علیه السلام نیز قیام وی را تأیید کرده است.۴ در مقابل، منابع دیگر انگیزهٔ زید را از این شعار، جذب مردم به سوی خود برای چنگ‌اندازی به خلافت دانسته‌اند.۵ در منابع امامی روایاتی از امام صادق علیه السلام و حتی گاهی از امام باقر علیه السلام (۱۱۴ق)، که هشت سال پیش از قیام زید درگذشته است، نقل شده که زید را از این قیام بازداشته و پیمان‌شکن بودن کوفیان را به او یادآوری کرده‌اند.۶ البته در فصل‌های بعد خواهیم دید که بنابر برخی قراین شماری از این اخبار سال‌ها پس از پایان قیام و مشخص شدن نتیجهٔ آن ساخته و پرداخته شده‌اند.۷

به‌هرحال زید پس از امام حسین علیه السلام نخستین فرد از فرزندان امام علی علیه السلام بود که قیامی خونین داشت و حرکتش چنان تأثیرگذار بود که نحلهٔ فکری مستقلی را بنیان نهاد؛ تاجایی‌که قیام‌های مسلحانهٔ بعدی نیز با پیروی از او یا به نام او صورت

1.. همان، ص۹۱ به بعد؛ ابوالعباس حسنی، همان، صص۳۸۶-۳۸۸.

2.. ابوالفرج اصفهانی، همان، ص۹۴؛ ابوالعباس حسنی، همان، ص۳۹۷.

3.. ر.ک: صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۲۵.

4.. برای نمونه ر.ک: كلینی، الكافى، ج۳، ص۲۱۵.

5.. فضیلت شامی، همان، ص۷۰.

6.. ر.ک:كلینی، همان، ج۱، ص۳۵۷؛ صدوق، همان، ج۲، ص۲۲۶؛ خزاز قمی، كفایة الاثر، ص۳۰۸.

7.. برای نمونه ر.ک: فصل پنجم، مبحث «امام صادق و قیام زید» به بعد.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49316
صفحه از 575
پرینت  ارسال به