307
زیدیه و حدیث امامیه

باطنی اسماعیلی درهم آمیخته‌اند، از وی با تکریم و احترام چشمگیری یاد می‌شود. برای نمونه در متنی از نگاشته‌های غلات که سورهٔ شانزدهم آن «نقیبهٔ» نام دارد «أسماء السادهٔ النقباء» یاد می‌شود؛ یعنی افرادی که پیامبر صلی الله علیه و اله آنها را برگزیده است. در این میان برترین آنها «سرّ نقیب النقباء ونجیب النجباء، سیدنا محمد بن سنان الزاهری» است.۱

کتاب‌های ابن‌سنان

انتساب کتاب به محمد بن سنان نیز یکی دیگر از نشانه‌های اجتماع غلات گرد او و روایاتش است؛ هرچند حتی دانشمندان سدهٔ چهارم هم دربارهٔ درستی این انتساب‌ها یا زمان پیوند و نزدیکی غلات با محمد بن سنان اطمینان و یقین تمام نداشتند. برای نمونه مفید (۴۱۳ق) در پاسخ پرسشی دربارهٔ اخبار اشباح و عالم ذر، به تعارض این اخبار با هم و رویکرد غلات به اخبار اشباح اشاره می‌کند: «بر اساس این اخبارِ اختلافی، سخنان و ادعاهای باطلی را پایه‌ریزی کردند و حتی کتاب‌هایی نگاشته و [به دیگران] نسبت دادند و از جمله کتاب الأشباح والأظلة را به محمد بن سنان نسبت دادند».۲ به نظر می‌رسد این کتاب به‌راستی از آنِ ابن‌سنان بوده است؛ زیرا نجاشی در شمار کتاب‌های وی از آن با عنوان «کتاب الاظلة» یاد کرده است.۳

«الاظلة» جمع ظلّ (به معنای سایه) کلمه‌ای است که در برخی روایات شیعی دیده می‌شود۴ و شارحان آن را به معنای «عالم ذر» و دنیای ارواح و اشباح قبل از تولد تفسیر کرده‌اند.۵ غلات به این روایات علاقه نشان داده و با توجه به اعتقاداتشان آنها را گرد آورده و تفسیر و توجیه کرده‌اند.

فهرست‌نگاران چندین راوی متهم به غلو و فساد مذهب دیگر را هم نام برده‌اند که

1.. ر.ک: حقیقة الطائفة النُصیریة الباطنیة (العلویة)، ص۴۷.

2.. مفید، المسائل السرویه، صص۳۷، ۳۸.

3.. نجاشی، همان، ص۳۲۸.

4.. برای نمونه ر.ک: كلینی، همان، ج۱، صص۲۰۴، ۴۴۱.

5.. ر.ک: مولی صالح مازندرانی، شرح اصول الكافی، ج ۵، پاورقی ص۲۴۶.


زیدیه و حدیث امامیه
306

ساله بوده‌ و بسیار بعید است که امام رضا علیه السلام برای این کودک نامه نوشته باشد تا اصحابش را شفا دهد. صاحب معالم نیز به همین سبب این روایت را ضعیف دانسته است.۱ گذشته از محتوا، در سند هر دو روایت راویان غالی حضور دارند؛ در اولی سهل بن زیاد ابوسعید آدمی (زنده در ۲۵۵ق) به غلو و فساد مذهب متهم است،۲ و در روایت دوم محمد بن عبداللّٰه بن مهران کرخی غالی، کذاب و خطابی وصف شده که کتابی نیز دربارهٔ «مذمومین و ممدوحین» داشته۳ و احتمالاً در جهت تأیید و مدح محمد بن سنان این روایات را در کنار دیگر ممدوحان کتابش برساخته است.۴

به نظر می‌رسد کسانی که در محبوب و مقبول جلوه دادن محمد بن سنان نزد ائمه علیهم السلام کوشش می‌کرده‌اند، از هوش و ذکاوت فراوان نیز برخوردار بوده‌اند؛ زیرا عملکرد و انتقادهای وارد بر محمد بن سنان را در نظر گرفته و روایاتی متناسب با آن ساخته‌اند. از جمله در خبری، که باز هم محمد بن سنان راوی آن است، امام جواد علیه السلام خطاب به محمد پیش‌بینی می‌کند که به دست او بسیاری هدایت و بسیاری گمراه می‌شوند: «یا محمد أنت عبد قد أخلصت للّٰه انی ناجیت اللّٰه فیک، فأبى الا أن یضل بک کثیرا ویهدی بک کثیرا».۵ بنابر این روایت گمراهان هرچه بگویند، به محمد بن سنان ارتباطی ندارد و او در همه حال انسانی خالص و هدایت‌یافته است. چنین تمجیدهایی از سوی غالیانی که اطراف محمد بن سنان را گرفته بودند، انتظار می‌رود؛ چنان‌که کشی خود در آغاز نقل این روایت تصریح می‌کند: «این خبر را در یکی از کتاب‌های غلات به نام "الدور" دیدم».۶

به نظر می‌رسد بزرگداشت و محور بودن محمد بن سنان نزد غلات یا برخی از آنان همچنان ادامه داشته باشد؛ زیرا در برخی متون این گروه که احتمالاً بیشتر با فرق

1.. صاحب معالم، التحریر الطاووسی، ص۵۱۱.

2.. ابن‌غضائری، همان، ص۱۲۵.

3.. نجاشی، همان، ص۳۵۰.

4.. همان، ص۱۸۵.

5.. كشی، همان، ج۲، ص۸۴۹.

6.. همان.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49380
صفحه از 575
پرینت  ارسال به