صدوق: او ۲۰ روایت از غیاث بن ابراهیم ثبت و منتقل کرده که نیمی از آنها به روایت محمد بن یحیی است. همهٔ روایات صدوق از غیاث در من لا یحضر، فقهی و با نقل محمد بن یحیی است.
طوسی: او نیز روایات غیاث را به نقل محمد بن یحیی و عبداللّٰه مغیره آورده که بیشتر آنها از آنِ راوی مشهورِ غیاث، یعنی محمد بن یحیی، است. وارداتی و غیرامامی بودن احادیث غیاث بن ابراهیم در تهذیبین طوسی بیشتر بازتاب دارد؛ زیرا بسیاری از آنها با روایات فقهی امامی در تعارض و تناقضاند و طوسی آنها را حمل بر تقیه یا موارد خاص کرده است. به طور مثال اگر تنها الاستبصار را ملاک قرار دهیم در آن ۴ روایت موافق مذهب عامه و تقیهای ارزیابی شده۱ و ۱۴ خبر نیز برخلاف ظاهر روایت به تأویل برده شدهاند.۲
۱۳. ابومعمر سعید بن خثیم هلالی (۱۸۰ق)
راوی اول احمد بن رشد۳ بن خثیم (خیثم؟) زیدی و ضعیف است.۴ او پسر برادر سعید بن خثیم است و در کتابهای شیعی و سنی بسیار از وی روایت کرده است؛۵ بااینهمه ابنعدی همهٔ نقلیات احمد از عمویش سعید را، جز یکی، غیرمحفوظ میداند.۶ ابنغضائری بر آن است که احادیث احمد بن رشد به روایات امامیه راه یافته است.۷
یحیی بن زکریا بین دو محدث مشترک است: ابومحمد یحیی بن

1.. ر.ک: طوسی، الاستبصار، ج۱، صص۲۱۰، ۳۳۵، ۴۷۹ و ج۴، ص۱۶۳.
2.. برای نمونه ر.ک: همان، ج۳، صص۹، ۲۰، ۲۴، ۲۷، ۴۷، ۷۳، ۲۴۷، ۲۵۱.
3.. احتمالا ضبط «رشید» كه در رجال نجاشی ثبت شده صحیح نیست؛ زیرا همة منابع دیگر كه از وی نام بردهاند، «رشد» ضبط کردهاند. گفتنی است در چند منبع زیدی نیز ضبط «راشد» آمده است؛ ر.ک: ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، صص۸۶، ۹۰، ۱۰۳.
4.. ابنغضائری، همان، ۳۷.
5.. برای نمونه ر.ک: صدوق، الامالی، ص۵۱۹؛ طبرانی، المعجم الاوسط، ج۹، ص۱۰۱.
6.. ابنعدی، الكامل فى ضعفاء الرجال، ج۳، ص۴۰۸.
7.. همان.