استاد دارقطنی بوده۱ و از پسر نصر بن مزاحم روایت داشته است.۲ از آن گذشته وی را از مؤمنان به رجعت معرفی کردهاند که باور مشهور کیسانیه و جارودیه بوده است.۳ از سوی دیگر میتوان گفت شاید محاربی بر مذهب امامیه یا نزدیک به امامیه بوده که چون در محافل اهل سنت رفتوآمد داشته اعتقادش به رجعت امام دوازدهم امامیه برای رجالشناسان اهل سنت جلب توجه کرده است. بههرروی وی به محافل سنی، زیدی و نیز امامی نزدیک بوده و بایست او را انتقالدهندهٔ کتاب عمرو بن ثابت به منابع امامی دانست.
نجاشی به واسطهٔ طریق پسر ابوالمقدام هشت کتاب دیگر روایت میکند که هفت مورد آن به راویان زیدی یا حاضر در مجامع زیدی و یک کتاب هم به یک راوی مجهول تعلق دارد. عباد راوی کتابهای این افراد است:
حسین بن زید بن علی علیه السلام که تحت سرپرستی امام صادق علیه السلام بزرگ شده۴ و بسیاری از روایاتش به واسطهٔ عباد در منابع زیدیه نقل شده است.۵
سَرِی بن عبداللّٰه سلمی کوفی ثقه۶ و از راویان ابوالجارود است. عباد روایات سری از امام صادق علیه السلام و نیز از ابوالجارود را در منابع زیدی نقل کرده است.۷
محمد بن فرات کوفی که از سوی امامیه تضعیف شده است.۸ او راوی زید بن علی علیه السلام است و روایات عباد از او در امالی احمد بن عیسی۹ و دیگر منابع زیدی و
1.. دارقطنی روایات بسیاری از محمد قاسم محاربی از عباد نقل میكند؛ برای نمونه ر.ک: دارقطنی، السنن، ج۱، صص۸۲، ۸۸، ۱۰۶ و....
2.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۷۳.
3.. محمد بن عبدالغنی بغدادی، تكملة الاكمال، ج۳، ص۳۶۲.
4.. نجاشی، همان، ص۵۱.
5.. برای نمونه ر.ک: احمد بن عیسی، الامالی، ج۱، ص۲۴۹ و ج۲، صص۸۲۶ ، ۱۱۴۵.
6.. نجاشی، همان، ص۱۹۴.
7.. ر.ک: احمد بن عیسی، همان، ج۲، ص۱۱۴۹ و ج۲، ص۱۰۷۶ و ج۳، ص۱۳۹۳؛ مرادی، كتاب الذكر، ص۶۸، ح ۱۳؛ ابنسلامه، مسند الشهاب، ج۱، ص۳۱۲.
8.. نجاشی، همان، ص۳۶۳.
9.. احمد بن عیسی، همان، ج۲، ص۸۲۸. گفتنی است در نسخة الشامله، برخلاف نسخة چاپی، نام محمد بن فرات كامل آمده است؛ ر.ک: ج۱، ص۴۳۹.