199
زیدیه و حدیث امامیه

منحصربه‌فرد قیس، کثرت روایات او از مشایخ متعدد است. از شریک بن عبداللّٰه (۱۷۷ق) نقل شده است: «هیچ استادی به کوفه وارد نمی‌شد مگر آنکه قیس در شنیدن حدیث از او بر ما پیشی می‌گرفت».۱ به سبب شوق او در طلب حدیث وی را «قیس جوّال» لقب داده بودند.۲ ابوالولید گفته است: «از قیس بن ربیع شش‌هزار حدیث نوشتم که برایم از شش‌هزار دینار محبوب‌تر است».۳

به نظر می‌رسد قیس بن ربیع چنان به نقل حدیث و بازگفتن آن اشتیاق داشت که از محدثان کوچک‌تر از خود نیز حدیث گفته است؛ به طور مثال گفته شده او حتی از سفیان بن عیینه (۱۹۸ق) که سی سال پس از او درگذشت نیز حدیث اخذ می‌کرد.۴ همین کثرت روایات قیس سبب شد راویان بسیاری از وی حدیث نقل کنند و احادیث او تا شهرها و بلاد دوردست برود و نزد همهٔ فرق و مذاهب مشهور شود. البته خود قیس هم به شهرهای زیادی، از جمله مدائن و بغداد، سفر کرده است.۵

بیشتر محدثان هم‌عصر قیس او را در نقل حدیث راست‌گو وصف کرده‌اند؛۶ بااین‌حال رجال‌شناسان روایات او را مضطرب و بی‌اهمیت خوانده‌اند. یحیی بن معین بارزترین مخالف قیس است که در همهٔ نقل‌ها نگاهی منفی به قیس دارد و به نظر می‌رسد رجالیان بعدی نیز داوری‌های او را ملاک قرار داده‌اند.۷ ازاین‌رو دسته‌ای از محدثان از نقل روایات قیس بازایستاده‌۸ و گاهی دیگران را نیز از این کار بازداشته و یا در مجالس املای حدیث از نوشتن روایات قیس خودداری کرده‌اند.۹

1.. ابن‌عدی، الكامل فى ضعفاء الرجال، ج۶، ص۴۰.

2.. همان.

3.. خطیب بغدادی، همان، ج۱۲، ص۴۵۴.

4.. ر.ک: همان.

5.. همان، ج۱۲، ص۴۵۱؛ عقیلی، الضعفاء الكبیر، ج۳، ص۴۷۱.

6.. ر.ک: عجلی، معرفة الثقات، ج۲، ص۲۲۰.

7.. ر.ک: ابن‌معین، تاریخ ابن‌معین بروایة الدارمی، ص۱۹۳؛ همو، تاریخ ابن‌معین بروایة الدوری، ج۱، صص۲۱۳، ۳۲۵؛ عقیلی، همان، ج۱، ص۲۹۴.

8.. ر.ک: بخاری، التاریخ الصغیر، ج۲، ص۱۵۸.

9.. ر.ک: ابن‌ابی‌حاتم رازی، الجرح والتعدیل، ج۷، ص۹۷.


زیدیه و حدیث امامیه
198

۱۱۵ق و قبل از مقتل زید درگذشته است».۱

از سوی دیگر روایاتی که حَکم در سند آنها قرار دارد، حاکی از تمایل او به تفضیل علی علیه السلام است. بااین‌حال حکَم از آن دسته علویان کوفی است که به طور کامل به تشیع صادقین علیهما السلام در مدینه نگرویده است؛ هرچند با آنها و به‌ویژه با امام باقر علیه السلام مراوده و همراهی داشته است. در واقع در آن دوران در کوفه علویانی می‌زیستند که سعی داشتند بین خلافت شیخین و فضل علی علیه السلام جمع کنند. احتمالاً به سبب این گرایش‌هاست که راویان بتری حکم بن عتیبه را برای تقویت دیدگاه‌هایشان برگزیده‌اند. با وجود آنچه گفته شد لازم به ذکر است که شکل‌گیری یک فرقه و مکتب را نمی‌توان از سال و روز خاصی تاریخ‌گذاری کرد. مکاتب و اندیشه‌هایی که اکنون تکامل یافته و دارای اصول می‌نمایند، فرآیندی را طی کرده‌اند و به مرور شکل باورهایی جداگانه به خود گرفته‌اند. در این موارد معمولاً اندیشه‌هایی خاص و متفاوت در جامعه وجود داشته که با بروز حادثه یا انقلابی فرصت نمود و رشد یافته است. پس از آن این اندیشه‌های نوآمده برای قوام و استحکام و نیز تمایز مکتب، به اندیشه‌های مشابه خود از پیشینیان تکیه زده و مستند شده‌اند. در این میان حکم بن عتیبه تکیه‌گاهی بوده که بتریه برای خود انتخاب کرده‌اند.

۲. ابومحمد قیس بن ربیع (۱۶۷ق)۲

قیس را از قبیلهٔ بنی‌اسد، اهل کوفه، و از یاران امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام معرفی کرده‌اند.۳ گرچه طوسی و کشی او را بتری دانسته‌اند،۴ وی در واقع از محدثان نامدار اهل سنت است. گفته‌اند در کوفه دانشمند‌ترین فرد سفیان ثوری، پارساترین فرد حسن بن صالح بن حی، و آگاه ترین فرد به حدیث قیس بن ربیع بوده است.۵ ویژگی

1.. ر.ک: شجری، الامالی الاثنینیه، ص۵۸۷.

2.. دربارهٔ سال درگذشت وی اختلاف است و از سال‌های ۱۶۵ تا ۱۶۸ق یاد كرده‌اند؛ بااین‌همه مشهورترین تاریخ ۱۶۷ق است؛ ر.ک: خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۲، ص۴۵۷.

3.. طوسی، الرجال، صص۱۴۳، ۲۷۲.

4.. طوسی، همان؛ كشی، همان، ج۲، ص۶۸۷.

5.. خطیب بغدادی، همان، ج۱۲، ص۴۵۳.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49688
صفحه از 575
پرینت  ارسال به