غدیر۱ نقل کرده است.
حسن بن عماره از راویان کوفی است که شعبة بن حجاج (۱۶۰ق) او را بهشدت تکذیب کرده است؛۲ زیرا بهدروغ روایاتی را به نقل از حکم بن عتیبه نقل میکرده و گاهی روایات موقوف او را از طریق راویان غالی شیعه مانند یحیی بن جزار به امام علی علیه السلام میرسانده است. گفتهاند او مردی ثروتمند بوده است و با حمایت مالی از حَکَم، که در فقر به سر میبرده، او را وادار به سکوت در برابر نقلهای بسیارش از او میکرده است.۳
بنابر مجموع این شواهد به نظر میرسد بتریه، که احتمالاً در نیمهٔ دوم قرن دوم توسط افرادی همچون کثیرالنواء شکل گرفته و استوار شده است، برای کسب مشروعیت و اصالت از شهرت و اعتبار عالمانی چون حکم بن عتیبه بهره برده و بهنوعی این فرد را مصادره کرده است. آنان آنقدر روایات فقهی، فضیلتی و گاه اعتقادی از حکَم نقل کردند که نام او در کتابهای رجالی شیعه در زمرهٔ بتریه ثبت شد؛ حال آنکه او اصلاً شاهد شکلگیری زیدیه و زیرشاخههای آن نبوده است.
سوءاستفاده از نام حکم بن عتیبه تا جایی پیش رفت که راویان بیخبر از دورهٔ زندگی حکَم، وی را درککنندهٔ قیام زید و ثناگوی او معرفی کردند. برای مثال نقل کردهاند که حکم بن عتیبه دربارهٔ زید بن علی علیه السلام گفته است: « بعد از این عذر و بهانهٔ مردم چیست؟ به معروف امر کرد و از منکر بازداشت؛ اما به صلیب کشیده شد و از [حقش] محروم گشت». ساختگی بودن اینگونه روایات بهقدری روشن است که حتی محدثان زیدی هم به آن اذعان کردهاند. یحیی بن حسین شجری (۴۷۹ق) پس از نقل این خبر میافزاید: «این سخن از حکم بن عتیبه صحیح نیست؛ زیرا او در سال
1.. احمد بن حنبل، المسند، ج۵، ص۳۷۰؛ مفید، همان.
2.. ر.ک: عقیلی، الضعفاء الكبیر، ج۱، صص۲۳۷ بهبعد.
3.. ابنعدی، همان، ج۲، ص۲۹۵. ابنعدی چنین تحلیل میكند که اشكالات شعبه بر همهٔ روایات حسن بن عماره وارد نیست؛ زیرا شعبه خود روایاتی از حسن بن عماره دارد و برخی روایات حسن با طرق دیگر پشتیبانی میشوند. به نظر میرسد اختلافات مالی و رقابتی در این تضعیف و تكذیب بیتأثیر نبوده است كه برخی را ابنعدی گزارش كرده است. ر.ک: همان، ج۲، ص۲۸۵.