که از او کردهاند فتوا داده است؛ پس او در زمینهٔ فقه مرجعی معتبر نزد عموم مسلمانان به حساب میآمده است.
از سوی دیگر حکَم رابطهای خوب با دوستداران علی علیه السلام داشته است. برای مثال او حجاج بن ارطاهٔ (۱۴۷ق) را، که جوانی بیستساله بود، برای افتاء در مسجد کوفه مینشاند و خود در مقابلش مینشست. این حجاج همان قاضی بصره است که بعد از هر قضاوتش میگفت: «هذا قضاء أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب».۱
البته حکم بن عتیبه با وجود تمایل به تشیع، در مجالس اهل سنت نیز رفتوآمد و اعتبار داشته است؛ به طور مثال گفتهاند یک روز که قاریان کوفه در خانهٔ حکَم جمع بودند، بهترین قاری را فردی عثمانی۲ معرفی کردند. این شواهد حاکی از آن است که حکم بن عتیبه بر باور عموم مردم همعصرش، یعنی اهل سنت، بوده است و تنها به سبب دوستیاش با علی علیه السلام به او نسبت تشیع دادهاند.
البته این را نیز باید افزود که او به تفضیل امام علی علیه السلام نیز معتقد بود. از شعبه نقل شده است: «حکَم علی را بر ابوبکر و عمر ترجیح میداد».۳ مؤید این خبر، برخی از روایات خود حکَم است. برای مثال او گزارش کرده است که علی علیه السلام دربارهٔ آزادی کنیزی که برای مالکش فرزند میآورد، با عمر مخالفت کرده است.۴ از سوی دیگر، حکم بن عتیبه در دفاع از متعه و بدون ارائهٔ سند گفته است: «قال علی: لولا أن عمر نهى عن المتعة ما زنا إلا شقی».۵ در همین راستا حَکم در طریق خبری از عمر قرار میگیرد که خودش اعتراف میکند که متعه سنت رسول خدا صلی الله علیه و اله بوده است و او بنا به مصلحت آن را ترک کرده است.۶ پیشتر نیز گفتیم که شمار روایات حکَم از امام علی علیه السلام بیش از
1.. همان، ص۲۸۱.
2.. طلحة بن مصرف یامی (۱۱۲ق) عثمان را بر علی علیه السلام برتری میداده است.
3.. ذهبی، سیر أعلام النبلاء، ج۵، ص۲۰۹.
4.. عبدالرزاق صنعانی، المصنف، ج۷، ص۲۹۰.
5.. طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷. این سخن امام علی علیه السلام را منابع متقدم مثل المصنف عبدالرزاق آوردهاند؛ اما به راوی آن تصریح نكردهاند و تنها با تعبیر «كسی كه راستگوست» از وی یاد كردهاند كه احتمال دارد منظور حكم بن عتیبه باشد؛ ر.ک: عبدالرزاق صنعانی، المصنف، ج۷، ص۵۰۰.
6.. احمد بن حنبل، المسند، ج۱، ص۴۹.