نقل میکند: «علی را در أحجار الزیت۱ دیدم. گفتم: پدر و مادرم به فدایت! ابوبکر و عمر دربارهٔ خمس شما اهل بیت چه کردند؟ علی علیه السلام گفت: در زمان ابوبکر که خمسی وجود نداشت و آنچه بود در حق ما کامل کرد. در عصر عمر نیز پیوسته آن را به ما میداد تا آنکه خراج شوش و اهواز آمد...».۲
در روایت دیگری امام آشکارا شیخین را میستاید و آن دو را برترین مردم میداند:
۰.ابوجحیفه از علی۷ شنید که میگفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از رسول صلى اللّٰه علیه وسلم خبر دهم؟ او ابوبکر است. سپس گفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از ابوبکر خبر دهم؟ او عمر است. سپس گفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از عمر خبر دهم؟ و پس از آن خاموش شد.۳
در نقل دیگر آمده است: «اگر سومی را میخواستم نام میبردم». چنین ستایشی از عمر و ابوبکر با بسیاری متنها و سندهای متفاوت نقل شده است و معمولاً محمد بن حنفیه یا ابوجحیفه راوی امام هستند.۴ البته در بسیاری از آنها عبارت انتهایی دربارهٔ عثمان حذف شده و تنها به «خیر الناس» بودن شیخین اشاره شده است. نقل بخاری از این قبیل است.۵
ه) سکوت دربارهٔ عثمان یا خردهگیری بر او
ظاهراً روایتی از منقولات یا سیرهٔ عثمان نیست که حکم بن عتیبه در سند آن قرار داشته
1.. «احجار الزیت» نام مكانی خارج از مدینه است كه در سال ۳۵ق در هنگامهٔ قتل عثمان، لشكر مصریان در آنجا با امام علی علیه السلام برخورد كرد (طبری، تاریخ الطبری، ج۳، ص۳۸۶). به نظر میرسد پرسش ابنابیلیلی از امام در همین زمان بوده است؛ زیرا از وی روایت دیگری نقل میشود كه علی را در احجاز الزیت دیدم كه دستانش را بالا برده بود و میگفت: «اللهم إنی أبرأ إلیك من أمر عثمان» (ابنسعد، همان، ج۳، ص۸۲). احجار الزیت در تاریخ زیدیه نیز مكان مهمی است؛ زیرا در سال ۱۴۵ق مقتل نفس زكیه، محمد بن عبدالله، و واقعهٔ حرّه بوده است (طبری، همان، ج۶، ص۲۱۴). این واقعه و این مكان بهقدری برای زیدیه كلیدی است كه احادیثی برای آن نقل میكنند؛ از جمله در خبری پیشگویانه از ابوهریره نقل شده است كه مهدی از این مكان قیام میكند. در این روایت حتی به نام واقعهٔ حره هم تصریح میشود. ر.ک: مروزی، کتاب الفتن، ص۲۰۱.
2.. شافعی، كتاب الام، ج۴، ص۱۵۵.
3.. احمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ج۱، ص۵۲۷.
4.. ر.ک: آجری، الشریعه، ج۵، صص۲۳۲۱-۲۳۲۵. در هیچ یك از این نقلها امام اشارهای به نام عثمان نمیكند.
5.. بخاری، التاریخ الكبیر، ج۳، ص۳۰۵.