185
زیدیه و حدیث امامیه

نقل می‌کند: «علی را در أحجار الزیت۱ دیدم. گفتم: پدر و مادرم به فدایت! ابوبکر و عمر دربارهٔ خمس شما اهل بیت چه کردند؟ علی علیه السلام گفت: در زمان ابوبکر که خمسی وجود نداشت و آنچه بود در حق ما کامل کرد. در عصر عمر نیز پیوسته آن را به ما می‌داد تا آنکه خراج شوش و اهواز آمد...».۲

در روایت دیگری امام آشکارا شیخین را می‌ستاید و آن دو را برترین مردم می‌داند:

۰.ابوجحیفه از علی۷ شنید که می‌گفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از رسول صلى اللّٰه علیه وسلم خبر دهم؟ او ابوبکر است. سپس گفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از ابوبکر خبر دهم؟ او عمر است. سپس گفت: آیا شما را به بهترین مردم بعد از عمر خبر دهم؟ و پس از آن خاموش شد.۳

در نقل دیگر آمده است: «اگر سومی را می‌خواستم نام می‌بردم». چنین ستایشی از عمر و ابوبکر با بسیاری متن‌ها و سندهای متفاوت نقل شده است و معمولاً محمد بن حنفیه یا ابوجحیفه راوی امام هستند.۴ البته در بسیاری از آنها عبارت انتهایی دربارهٔ عثمان حذف شده و تنها به «خیر الناس» بودن شیخین اشاره شده است. نقل بخاری از این قبیل است.۵

ه‍) سکوت دربارهٔ عثمان یا خرده‌گیری بر او

ظاهراً روایتی از منقولات یا سیرهٔ عثمان نیست که حکم بن عتیبه در سند آن قرار داشته

1.. «احجار الزیت» نام مكانی خارج از مدینه است كه در سال ۳۵ق در هنگامهٔ قتل عثمان، لشكر مصریان در آنجا با امام علی علیه السلام برخورد كرد (طبری، تاریخ الطبری، ج۳، ص۳۸۶). به نظر می‌رسد پرسش ابن‌ابی‌لیلی از امام در همین زمان بوده است؛ زیرا از وی روایت دیگری نقل می‌شود كه علی را در احجاز الزیت دیدم كه دستانش را بالا برده بود و می‌گفت: «اللهم إنی أبرأ إلیك من أمر عثمان» (ابن‌سعد، همان، ج۳، ص۸۲). احجار الزیت در تاریخ زیدیه نیز مكان مهمی است؛ زیرا در سال ۱۴۵ق مقتل نفس زكیه، محمد بن عبدالله، و واقعهٔ حرّه بوده است (طبری، همان، ج۶، ص۲۱۴). این واقعه و این مكان به‌قدری برای زیدیه كلیدی است كه احادیثی برای آن نقل می‌كنند؛ از جمله در خبری پیشگویانه از ابوهریره نقل شده است كه مهدی از این مكان قیام می‌كند. در این روایت حتی به نام واقعهٔ حره هم تصریح می‌شود. ر.ک: مروزی، کتاب الفتن، ص۲۰۱.

2.. شافعی، كتاب الام، ج۴، ص۱۵۵.

3.. احمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ج۱، ص۵۲۷.

4.. ر.ک: آجری، الشریعه، ج۵، صص۲۳۲۱-۲۳۲۵. در هیچ یك از این نقل‌ها امام اشاره‌ای به نام عثمان نمی‌كند.

5.. بخاری، التاریخ الكبیر، ج۳، ص۳۰۵.


زیدیه و حدیث امامیه
184

مواردی هم احکام فقهی یا اسناد روایات خود را به محمد بن حنفیه، تنها فرزند امام علی علیه السلام که ممکن است حکم او را دیده باشد، می‌رساند.۱

د) احترام به شیخین

بی‌تردید حکم بن عتیبه از دوستداران عمر و ابوبکر بوده و خلافت ایشان را به رسمیت می‌شناخته است. او روایات بسیاری از هر دو خلیفه در موضوعات مختلف نقل کرده است که هرچند به شمار روایاتش از علی علیه السلام نمی‌رسد، باز هم درخور توجه است. وی یازده روایت از عمر و دو روایت از ابوبکر نقل کرده است.۲ به جز اینها، حکَم در مواردی هم از هماهنگی سیرهٔ شیخین و علی علیه السلام خبر داده است. مثل اینکه عمر و امام علی علیه السلام هر دو از اموال کودکان نابالغ زکات می‌گرفتند،۳ یا اینکه پیامبر صلی الله علیه و اله آن دو را به سفری برای تبلیغ اسلام فرستاد که هر جا علی علیه السلام خسته می‌شد، ابوبکر او را یاری می‌کرد.۴ در یک روایت هم عمر در یک مسئلهٔ فقهی به رأی امام علی علیه السلام برمی‌گردد.۵ از این روایت می‌توان برداشت کرد که حکم بن عتیبه گرچه خلافت شیخین را پذیرفته، امام علی علیه السلام را در علم و فقاهت برتر از ایشان می‌دانسته است. درست است که او در این روایات تنها یکی از راویان است، اما می‌توان تصور کرد که او اخباری را برگزیده و نقل کرده است که به باورها و اعتقاداتش نزدیک بوده‌اند.

در روایاتی دیگر از حکم بن عتیبه توافق و همراهی امام علی علیه السلام با شیخین به صراحت بیشتری و از زبان خود امام بیان می‌شود. حکَم از عبدالرحمن بن ابی‌لیلى

1.. ر.ک: عبدالرزاق صنعانی، المصنف، ج۸، ص۱۳؛ حاكم حسكانی، همان، ج۱، ص۲۱۶.

2.. برای نمونه ر.ک: شافعی، همان، ج۷، ص۳۷۷؛ عبدالرزاق صنعانی، همان، ج۴، ص۴۱۵ و ج۶، ص۹۹؛ ابن‌سعد، ج۴، ص۲۶.

3.. مالك بن انس، المدونة الكبری، ج۱، ص۱۵۰.

4.. ترمذی، همان، ج۴، ص۳۳۹.

5.. مالك بن انس، الموطأ، ج۲، ص۴۶۵.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49394
صفحه از 575
پرینت  ارسال به