در حدیثی از حکَم نقل شده است: «هرگز کسی را تیزفهمتر از ابوجعفر ندیدم».۱ پیش از این نیز اشاره کردیم که او امام باقر علیه السلام را از مصادیق «متوسّمین» (افراد دقیق و هوشیار) میدانست.۲ به نظر میرسد این حس احترام دوطرفه بوده است؛ زیرا در برخی روایات میبینیم که لحن امام هم با وی احترامآمیز است.۳ البته مواردی هم از ذمّ حکم بن عتیبه و آراء فقهیاش توسط امام گزارش شده که بدانها خواهیم پرداخت.
به جز اینها، در موارد بسیاری هم حکم بن عتیبه خود پرسشگر سؤالات فقهی یا راوی فتاوای امام باقر علیه السلام است.۴ مراجعهٔ حکم بن عتیبه به امام باقر علیه السلام برای پرسشهای فقهی در منابع هر دو فرقه گزارش شده است. در نقلی از جعفر بن محمد علیه السلام، که تنها منابع اهل سنت آن را گزارش کردهاند، آمده است: «شنیدم که حکم بن عتیبه از پدرم میپرسید، درحالیکه دستش را به دیوار قبر گذاشته بود تا برخیزد...».۵
همچنین روایاتی از امام صادق علیه السلام به نقل حکَم گزارش کردهاند که در پذیرش آنها باید احتیاط کرد؛ زیرا حکَم تنها چند ماه پس از درگذشت امام باقر علیه السلام زنده بوده و حتی بنابر برخی اقوال پیش از ایشان در سال ۱۱۳ق درگذشته است و ازاینرو دورهٔ امامت و فقاهت ابوعبداللّٰه علیه السلام را درک نکرده است.۶ بقیهٔ روایات حکَم در منابع شیعی
1.. كلینی، همان، ج۷، ص۲۴.
2.. محمد بن سلیمان كوفی، همان.
3.. در برخی روایات لحن مكالمهٔ امام با حكَم چنان است كه میتوان از آن احترام و محبت امام دربارهٔ وی را برداشت كرد؛ برای نمونه ر.ک: عیاشی، همان، ج۲، ص۱۴.
4.. وی دربارهٔ مسائلی مثل دیهٔ دندان و انگشت (كلینی، همان، ج۷، ص۳۲۹)، دیه در قتل عمد و خطا (صدوق، كتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۱۰۹)، سقط كودک و ارث (همان، ج۴، ص۳۰۸)، ذبح كبوتر اهلی و احرام (طوسی، تهذیب الأحكام، ج۵، ص۳۷۵)، ازدواج در عده (همان، ج۷، ص۴۷۱)، تفسیر شاهد و یمین (كلینی، همان، ج۷، ص۳۸۵)، تفسیر چرایی دو بار برگزیده شدن مریم علیها السلام (عیاشی، همان، ج۱، ص۱۷۳) و خلقت ملائكه (كلینی، همان، ج۸، ص۲۷۲) پرسش كرده یا راوی بوده است.
5.. شافعی، كتاب الام، ج۶، ص۲۷۴.
6.. یك روایت فقهی (كلینی، همان، ج۳، ص۵۷۷) و یك روایت اخلاقی (همان، ج۲، ص۴۴۴) است. در بقیهٔ موارد احوال و اقوال حكم بن عتیبه نزد امام بازگو شده و امام فتاوا و سخنان وی را تكذیب و رد کرده است. اگر این روایات را بپذیریم باید گفت حكَم با امام باقر علیه السلام ارتباطات بهتری داشته تا فرزندشان و شاید به سبب برخی اعتقادات كه در پایان عمر اظهار كرده از سوی امام صادق علیه السلام طرد شده است.