163
زیدیه و حدیث امامیه

خطیب بغدادی هم از همین ویژگی‌های نیکش سخن گفته‌اند.۱ گفته شده به سبب زیبایی و وجاهت چهره‌اش به دیباج ملقب بوده است.۲ اما در نقل دیگری آمده است که چون در شورش مکه پردهٔ حریر و دیبای خانهٔ کعبه را برداشت و برید و با آن ستوران را پوشاند، این لقب را به او دادند.۳

ماجرای شورش او در کتاب‌های حدیث و تاریخ امامی، زیدی و سنی با جزئیات کامل آمده است. گفته شده است که در سال ۱۹۹ق که ابن‌طباطبا و ابوالسرایا خروج کردند، محمد بن جعفر هم بدون جنگ و نبرد به بصره دست یافت؛ اما طولی نکشید که محمد بن جعفر از لشکر مأمون به مکه پناه برد و و در آنجا خود را خلیفهٔ مسلمانان نامید.۴ منابع دربارهٔ انگیزهٔ محمد بن جعفر از این شورش هم‌داستان نیستند. به روایت طبری پس از شکست ابوالسرایا و کشته شدن ابن‌طباطبا، اطرافیان محمد، از جمله پسرش علی و حسین بن حسن افطس، وی را برانگیختند تا با اتکا به اعتبار و آوازه‌اش برای خلافت از مردم بیعت بگیرد.۵

اما بنابر منابع شیعی محمد بن جعفر فردی منزوی بود که علویان را در قیام‌هایشان همراهی نمی‌کرد تا اینکه کتابی به او نشان دادند که ضد فرزندان فاطمه علیها السلام نوشته شده بود. پس از آن بود که محمد دست به قیام مسلحانه زد.۶

مهم‌ترین بخش از قیام او در مکه رخ داد؛ هرچند یک ماه بیشتر نپایید. گفته شده او نخستین علوی پس از حسن بن علی علیه السلام بود که به نام خود خطبه خواند و از مردم برای حکومت بر مسلمانان بیعت گرفت. بیعت گرفتن برای او از روز جمعه سوم ربیع‌الثانی سال ۲۰۰ق آغاز شد و تا سه‌شنبه پنجم جمادی الاولی وی را امیرالمؤمنین نامیدند.۷

1.. ابوالفرج اصفهانی، همان، ص۳۵۸؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۲، ص۱۱۲.

2.. ابوالحسن اشعری، مقالات الإسلامیین، ص۸۲.

3.. خطیب بغدادی، همان، ج۲، ص۱۱۳.

4.. ر.ک: خلیفة بن خیاط، تاریخ خلیفه، ص۳۸۵.

5.. طبری، تاریخ طبری، ج۷، ص۱۲۶.

6.. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۳۵۹.

7.. ر.ک: خطیب بغدادی، همان، ج۲، ص۱۱۲.


زیدیه و حدیث امامیه
162

مشابه، ابوزکریا یحیی بن زیاد فراء (۲۰۷ق)، دانشمند مشهور کوفه،۱ نمونهٔ قابل توجهی است؛ به‌ویژه با توجه به اینکه در یکی از اسناد نجاشی که ابن‌عقده راوی آن است، یحیی بن سالم با کنیهٔ ابوزکریا ثبت شده است؛۲ اما جز این قرینهٔ متقنی برای یکی دانستن این دو یافت نشد.

۲۰. ابوجعفر دیباج محمد بن جعفر۷ (۲۰۳ق)

دیباج یکی از پسران کوچک امام صادق علیه السلام است که در قیام مقابل بنی‌عباس با علویان بود. مفید پس از توضیح دربارهٔ منش نیک او می‌افزاید: «یرى رأی الزیدیة فی الخروج بالسیف».۳ نجاشی می‌گوید او نسخه‌ای داشته که آن را از پدرش امام صادق علیه السلام نقل کرده است.۴ طوسی نیز وی را در شمار یاران امام صادق علیه السلام نام برده است.۵

منابع امامی دربارهٔ وثاقت یا ضعف محمد بن جعفر در نقل حدیث ساکت‌اند؛ اما منابع رجالی اهل سنت گاه برادرش اسحاق را بر او ترجیح داده‌اند،۶ و گاه بدون آنکه روایات وی را ترک کنند بر او ایراداتی وارد دانسته‌اند.۷ بااین‌حال دربارهٔ خصال نیک او و محبوبیتش نزد مردم بسیار گفته شده است. برای مثال از همسر دیباج، که از علویان بوده است، نقل کرده‌اند که او را شجاع و بخشنده توصیف کرده است.۸ طبری نیز وی را «شیخی نرم‌خو و محبوب نزد مردم» معرفی کرده است.۹ ابوالفرج اصفهانی و

1.. ر.ک: سمعانی، الانساب، ج۴، ص۳۵۱.

2.. نجاشی، همان، ص۷.

3.. مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۱۱.

4.. نجاشی، همان، ص۳۶۷.

5.. طوسی، الرجال، ص۲۷۵. طوسی تنها از تعبیر «اسند عنه» برای وی استفاده كرده است.

6.. بخاری، التاریخ الكبیر، ج۱، ص۵۷.

7.. ذهبی، المغنی فی الضعفاء، ج۲، ص۵۶۳. ابن‌ابی‌حاتم رازی و ابن‌عدی نیز بدون جرح و تعدیل تنها وی را معرفی كردند. ر.ک: ابن‌ابی‌حاتم رازی، الجرح والتعدیل، ج۷، ص۲۲۰؛ ابن‌عدی، همان، ج۶، ص۲۲۷.

8.. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۳۵۸.

9.. طبری، تاریخ الطبری، ج۷، ص۱۲۵.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49537
صفحه از 575
پرینت  ارسال به