افزون بر همهٔ اینها گفتهاند او سخنان خودش را به نام حدیث دیگری تلقین و القا میکرده است. ابواسامه گفته است: «من و غیاث نزد اعمش (۱۴۸ق) میرفتیم؛ غیاث احادیثی روایت میکرد که اعمش نگفته بود و روز بعد همان احادیث را اعمش برای ما املا میکرد. به غیاث گفتم: وای بر تو! آیا آنها را تو برایش نقل کردهای؟ گفت: ساکت باش که این روایات از اعمش رونق بیشتری دارد».۱ ثوری (۱۶۱ق) معتقد است این سخن را که «مِهر نباید کمتر از ده درهم باشد»، غیاث به نام حدیث به داود بن یزید اودی (۱۵۱ق) القا کرده است.۲
به رغم همهٔ آنچه اهل سنت در تضعیف غیاث بن ابراهیم گفتهاند، خویی بر آن است که این غیاث کذاب کسی نیست که نجاشی توثیقش کرده و روایاتش در منابع شیعی آمده است؛ ولی قراین بسیاری در دست است که اثبات میکند این غیاث توثیقشده همان غیاث کذاب است.۳
سال درگذشت غیاث بن ابراهیم را تعیین نکردهاند؛ اما با توجه به سال درگذشت معاصران و استادان او میتوان به تاریخ تقریبی سالهای زیست و مرگ وی دست یافت. غیاث پسرعموی حفص بن غیاث نخعی (۱۹۵ق) است۴ که در اساتیدی همانند اعمش (۱۴۸ق) با وی مشترک است؛ ازاینرو احتمالاً غیاث بن ابراهیم در دهههای ابتدایی سدهٔ دوم (بعد از ۱۱۰ق) به دنیا آمده است و اگر زندگی طبیعی یک انسان را برای او در نظر بگیریم وی در خلال سالهای ۱۸۰-۱۹۰ قمری درگذشته است.
۱۷. ابومعمر سعید بن خثیم بن رشد هلالی (۱۸۰ق)
وی اهل کوفه، از راویان صادقین۵ و برادر معمر بن خثیم است. نجاشی هر دو برادر را از داعیان زید میشمرد و به کتاب سعید طریق میدهد؛ اما ابنغضائری تنها خود