امامان، طوسی او را همچنین در شمار کسانی ذکر کرده که روایتی از ائمه ندارند.۱ نجاشی غیاث را توثیق میکند و طوسی بتریاش میداند.۲ نجاشی همچنین از کتاب فقهی غیاث بن ابراهیم یاد میکند که در حلال و حرام باببندی شده است.۳ طوسی به کتاب دیگر غیاث با نام مقتل أمیرالمؤمنین علیه السلام هم اشاره و طریق دارد.۴
غیاث بن ابراهیم نزد رجالشناسان اهل سنت، آشنا اما بدنام است. آنان غیاث را به دروغگویی و حدیثسازی متهم کرده و بارها شهادت دادهاند که او در نقل حدیث سست، منفعتطلب و جاعل بوده است. به روایت آنان حدیثگویی برای غیاث راهی برای کسب درآمد و گاه حتی تفریح بوده است.
نقل کردهاند که یک بار غیاث و چند تن دیگر در حج احادیث عطاء بن عجلان را درهم و آشفته بدو دادند و چون وی در آغاز نتوانست به نادرستی آنها پی ببرد بدو خندیدند و ریشخندش کردند. عطاء از این کار آنان رنجید و چنین نفرینشان کرد: «إن کنتم أردتم شینی فعل اللّٰه بکم».۵ گویند این نفرین در حقشان مستجاب شد و از جمله کار غیاث به جایی کشید که کسی سخنان راستش را نیز باور نمیکرد.۶
منابع اهل سنت در طعن او همچنین ماجرای معروف کبوتردوستی مهدی عباسی را نقل کردهاند که طبق آن غیاث حدیثی در فضیلت «پرندهبازی» (جناح) به پیامبر صلی الله علیه و اله نسبت داد.۷ همچنین گفتهاند مهدی از غیاث دربارهٔ پیشهاش پرسید و او شغلش را «صنعة المفالیس» (پیشهٔ تهیدستان) معرفی کرد و در تفسیر آن گفت: «یعنی به دنبال حدیث بودن».۸ این خبر هدف غیاث را از حدیثگویی نمایانتر میکند. همچنین از این دست اخبار برمیآید که وی با خلیفه و دربار عباسی رابطهٔ خوبی داشته است؛