است؛ اما سیاق روایات سه راوی نخست نشان میدهد که اینان باید یکی باشند. دستکم دربارهٔ یگانگی دو راوی نخست میتوان با قطعیت بیشتری سخن گفت؛ چنانکه مجلسی،۱ بروجردی،۲ ابطحی اصفهانی و محمدجواد شبیری زنجانی۳ به این دیدگاه گرایش دارند.۴ با توجه به شواهدی که در زیر ارائه میشود میتوان با اطمینان این یگانگی را تأیید کرد.
سبک روایی یکسان
میان روایات ابوبشر مسعدة بن یسع و مسعدة بن صدقه همانندی دیده میشود. هر دو از جعفر صادق علیه السلام نقل میکنند و روایات این امام را به پدرش یا پدرانش (گاه امام علی علیه السلامو گاه پیامبر صلی الله علیه و اله) میرسانند. موضوعات مشترکی نیز در روایات این دو دیده میشود؛ به طور مثال هر دو به موضوع خوراکیها توجه دارند.
منابع امامی به نقل مسعدة بن زیاد سندی را به جعفر بن محمد علیه السلام تا پیامبر میرسانند که «میوهها ۱۲۰ گونهاند و سرور آنها انار است».۵ منابع اهل سنت نیز خبری مشابه همین از مسعدة بن یسع گزارش میکنند که باز هم با واسطهٔ نقل جعفر بن محمد به پیامبر میرسد: «در هر اناری دانهای از انارهای بهشتی است؛ پس هر یک از شما که انار میخورد نباید چیزی بر زمین اندازد».۶
در منابع امامی، یک بار مسعدة بن صدقه با واسطه از ابوعبداللّٰه علیه السلام گزارش میدهد: «کاسنی سرور سبزیجات است»۷ و بار دیگر مسعدة بن زیاد بیواسطه از ابوعبداللّٰه همین خبر را نقل می کند.۸ در منابع اهل سنت مسعدة بن یسع نیز از جعفر
1.. مجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۲۲، ص۱۵۱.
2.. ر.ک: حسینی جلالی، المنهج الرجالی والعمل الرائد، ص۲۰۷.
3.. ر.ک: محمدجواد شبیری، «احسن الفوائد فی احوال المساعد»، تراثنا، ۱۴۱۹ق، مجلدج۵۳، ص۱۹۸.
4.. خویی از مخالفان اتحاد مسعدههاست. ر.ک: معجم رجال الحدیث، ج۱۹، ص۱۵۵.
5.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۵۳۹. همو خبر مشابه دیگری در ستایش انار از مسعده از جعفر بن محمد آورده است؛ ر.ک: همان، ج۲، ص۵۴۵.
6.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۴، ص۹۸.
7.. كلینی، الکافی، ج۶، ص۳۶۳.
8.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۵۰۹.