موضوع روایات ابوالجارود
روایات نقلشده از ابوالجارود حوزههای متنوعی از مباحث و موضوعات را دربرمیگیرد؛ چنانکه میتوان از روایات فقهی تا روایات مربوط به خوراکیها را در مجموعه روایات نقلشده از او یافت؛ اما بیشترین و برجستهترین روایاتی که از او نقل کردهاند، در حوزهٔ مسائل اعتقادی، و بهویژه مربوط به بحث امامت، است. ازاینرو در اینجا بر این دسته روایات تمرکز بیشتری خواهیم داشت.
برخی روایات نقلشده از ابوالجارود در منابع امامی بهوضوح نشان از باورهای زیدیه دارد. از این میان بعضی روایات در ستایش یا تأیید زید است؛ برای نمونه او روایت پیشگویانهای از امام باقر علیه السلام در مدح و ثنای زید بن علی نقل کرده که در آن زید سید اهلبیت امام و خونخواه آنان معرفی شده است.
از سوی دیگر، بیزاری و تبری زیدیه از خوارج به سبب دشمنیشان با امیرالمؤمنین علیه السلام مشهور است. البته خوارج به سبب اعتقادات خاصی که داشتند، نزد بیشتر مسلمانان منفور بودند؛ اما زیدیه که اقدام مسلحانه در برابر مخالفان را جایز میدانستند، بیش از دیگران در پی قلع و قمع خوارج بودند. حتی در خبری آمده است که زیدیان کشتن خوارج را مستحب و دارای ثواب میدانستند و به تعداد خوارجی که به قتل رسانده بودند، مباهات میکردند.۱ ابوالجارود نیز دشمنی با این گروه را در قالب روایتی از ابوجعفر علیه السلام گنجانده است. طبق این روایت وی نزد امام بر قالی زیر پایش دست میکشد و امام آن را دارایی «امعلی»، یکی از همسرانش، معرفی میکند. در دیدار بعد ابوالجارود نابینا با دست کشیدن آن قالی را نمییابد و علت را جویا میشود. امام میگوید: امعلی بر باور خوارج بوده است و چون امام نتوانسته او را از نظرش برگرداند، ناچار او را طلاق داده است.۲ ماهر جرار نیز برخی روایات تفسیری ابوالجارود را تحلیل کرده و به این نتیجه دست یافته است که برخی تفاسیر و تعابیر