قیام زید اشارهای کوتاه دارد۱ و دو روایت دیگر از او دربارهٔ فضایل زید نقل میکند؛ در یکی او به مدینه میرود و از هر کس دربارهٔ زید میپرسد، از او با عنوان «حلیف القرآن» یاد میکنند.۲ در روایت دیگر، ابوالجارود مادر زید را که کنیز بوده است، هدیهٔ مختار به علی بن حسین معرفی میکند.۳ به نظر میرسد در این خبر سعی شده بین دو قیام ضدّ اموی، که احتمالاً هر دو نزد ابوالجارود محترم و پسندیده بودهاند، ارتباط برقرار شود. البته روایت تاریخی آن جعلی است و بنا به محاسبهٔ ماهر جرار امکان رخداد چنین واقعهای از نظر زمانی بسیار بعید است.۴
منابع رجالی متأخر زیدیه نیز بیشتر ابوالجارود را به عنوان راوی زید بن علی علیه السلام و یک محدث بزرگ زیدی میشناسند تا سرسلسلهٔ یک فرقه زیدی. هرچند آنان دراینباره همسخن نیستند؛ برخی معتقدند فرقهٔ جارودیه، که به ابوالجارود منسوب است، همین زیدیهٔ کنونی است۵ و برخی هم دستهبندیهای ذکرشده دربارهٔ جارودیه و دیگر فرقههای زیدیه را اختراع نویسندگان فرقهنگار میدانند و معتقدند ابوالجارود تنها یکی از شاگردان زید بوده است.۶
روایات ابوالجارود در منابع زیدی
احمد بن عیسی در مجالس املای خود که بعدها به صورت کتاب درآمد، بیشترین روایات را از ابوالجارود نقل میکند. او ۱۴۵ روایت از ابوالجارود آورده که نود درصد آنها روایات فقهی و پرسشهای ابوالجارود از ابوجعفر امام باقر علیه السلام است. به نظر میرسد اصلی که طوسی بدان طریق داده، با این تعداد روایات زیاد در امالی احمد بن عیسی محفوظ مانده است. از میان آنها ده روایت را میتوان تفسیری هم به حساب