دارالمعرفة .
در جلد چهارم كتاب (ص ۶۰۶ ـ ۶۱۶ / ش ۱۰۹۳۲ تا ۱۱۰۵۳) ، ۱۰۶ زن راوى ، در ذيل سه عنوان «المجهولات» ، «الكنى» و «من لم يسم» معرفى شده است . مقصود از «مجهولات» ، كسانى اند كه وصف آنان شناخته شده ، نيست . در عنوان اين فصل آمده است : «و ما علّمتُ فى النساء مَن اتهمت و لا مَن تركوها ؛ زنى را نمى شناسم كه متهم شده باشد و يا وى را در نقل حديث رها كرده باشند» . (ج ۴ ، ص ۶۰۴) و مقصود از «من لم يسم» ، كسانى اند كه نامشان دانسته نشده است .
۹ . الاصابة فى تمييز الصحابة ، احمد بن على العسقلانى المعروف بابن حجر (۷۷۳ ـ ۸۵۲ ق) ، بيروت : دار الكتب العلمية .
در جلد هشتم كتاب (۲۹۱ص) ، نام ۱۵۴۵ زن به ترتيب الفبا آمده است .
۱۰ . الضوء اللّامع لأهل القرن التاسع ، محمّد بن عبد الرحمان السخاوى (۸۳۱ ـ ۹۰۲ق) ، القاهرة : دار الكتاب الاسلامى ، ۱۲ ج .
جلد دوازدهم كتاب (معجم النساء) ، به معرفى ۱۰۷۵ زن اختصاص دارد كه بيشتر آنان داراى اجازه يا سماع حديث بوده اند .
۱۱ . تهذيب التهذيب ، ابن حجر عسقلانى (م ۸۵۲ ق) ، حيدر آباد : ۱۳۲۷ ق .
جلد دوازدهم كتاب (ص ۳۹۷ ـ ۵۰۴) ، به معرفى زنان راوى اختصاص دارد و از ۲۷۱ زن ، نام برده شده است .
۱۲ . لسان الميزان ، احمد بن على بن حجر العسقلانى (م ۸۵۲ ق) ، بيروت : دار الكتب العلمية ، بيروت ، ۱۴۱۶ ق / ۱۹۹۶ م ، ۷ ج .
در جلد هفتم (ص ۵۵۷ ـ ۵۷۱) ، از ۱۱۵ زن راوى ، ياد شده است .
تحليل
۱ . گفتنى است كه در سه كتاب : الكامل فى ضعفاء الرجال ، ابن عدى الجرجانى