53
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۵۳.امام على عليه‏السلام ـ هنگامى كه عمر، حجر الأسود را بوسيد و آن گاه گفت: من مى‏دانم كه توسنگى بيش نيستى و سود و زيانى ندارى، امّا چون ديدم پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تو را مى‏بوسد، تو را بوسيدم ! [امام به او فرمود] ـ: چنين مگو، زيرا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هيچ كارى نكرد و هيچ سنّتى بنا ننهاد، مگر به فرمان خداوند كه بر حكمتى دلالت مى‏كند و معنايى دارد.

۵۴.امام باقر عليه‏السلام: خداوند ـ تبارك و تعالى ـ هيچ چيزى را كه امّت تا روز قيامت به آن نياز دارند، وا ننهاده، مگر آن كه [حكمش را] در كتابش نازل كرده و براى پيامبرش صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بيان داشته است.

۵۵.امام باقر عليه‏السلام: خداوند، محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را از سه چيز مبرّا كرد: اين كه به خدا، سخن دروغ ببندد، يا از روى هواى نفْس خود سخن بگويد، يا تكلّف ورزد.۱

۵۶.الكافىـ به نقل از ابو الجارود ـ: امام باقر عليه‏السلام فرمود: «هنگامى كه در باره چيزى با شما سخن گفتم، دليل آن را از كتاب خدا از من بخواهيد». پس امام عليه‏السلام در يكى از سخنانش فرمود: «خداوند متعال، از قيل و قال و تباه كردن مال و فراوانىِ سؤال، نهى فرمود».
گفته شد: اى فرزند پيامبر خدا ! اين در كجاى كتاب خداست ؟
فرمود: «خداوند عز و جل مى‏گويد: «در بسيارى از نجواى ايشان، خيرى نيست، [مگر آن كه به صدقه دادن يا نيكى، يا اصلاح ميان مردم فرمان دهد]» و مى‏فرمايد: «اموالى را كه خدا، مايه قوام شما قرار داده، به دست نابخردان مسپاريد». همچنين مى‏فرمايد: «از چيزهايى مپرسيد كه اگر آشكار شود، ناراحتتان مى‏كند«.

1.. علامه مجلسى رحمه‏الله : هر سه بخش روايت اشاره به آيه‏اى از قرآن است. بخش اوّل اشاره به آيه «و اگر بر ما برخى سخنان را مى‏بست» دارد . بخش دوم به آيه «و او از سر هوا و هوس سخن نمى‏گويد» و بخش سوم به آيه «و من از متكلّفان نيستم» اشاره دارند . تكلّف به معناى ساختگى بودن و ادعاى نابجاست .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
52

۵۳.الإمام عليّ عليه‏السلام ـ حينَ قَبَّلَ عُمَرُ الحَجَرَ الأَسوَدَ ثُمَّ قالَ: إنّي لَأَعلَمُ أنَّكَ حَجَرٌ لا تَضُرُّ ولا تَنفَعُ، ولكِنّي رَأَيتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يُقَبِّلُكَ فَقَبَّلتُكَ ـ: لا تَقُل ذلِكَ ؛ فَإِنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ما فَعَلَ فِعلاً ولا سَنَّ سُنَّةً إلاّ عَن أمرِ اللّه‏ِ عز و جل ؛ تَدُلُّ عَلى حِكمَةٍ وتُفيدُ مَعنىً.۱

۵۴.الإمام الباقر عليه‏السلام: إنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ لَم يَدَع شَيئا تَحتاجُ إلَيهِ الاُمَّةُ إلى يَومِ القِيامَةِ إلاّ أنزَلَهُ في كِتابِهِ وبَيَّنَهُ لِرَسولِهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۲

۵۵.عنه عليه‏السلام: إنَّ اللّه‏َ بَرَّأَ مُحَمَّدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مِن ثَلاثٍ: أن يَتَقَوَّلَ عَلَى اللّه‏ِ، أو يَنطِقَ عَن هَواهُ، أو يَتَكَلَّفَ۳.۴

۵۶.الكافي عن أبي الجارود عن الإمام الباقر عليه‏السلام: إذا حَدَّثتُكُم بِشَيءٍ فَاسأَلوني عَن كِتابِ اللّه‏ِ. ثُمَّ قالَ في حَديثِهِ: إنَّ اللّه‏َ نَهى عَنِ القيلِ وَالقالِ، وفَسادِ المالِ، وكَثرَةِ السُّؤالِ.
فَقالوا: يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ! وأَينَ هذا مِن كِتابِ اللّه‏ِ ؟
قالَ: إنَّ اللّه‏َ عز و جل يَقولُ في كِتابِهِ: «لاَّ خَيْرَ فِى كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ...»۵ الآيَةَ، وقالَ: «وَلاَ تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِى جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»۶، وقالَ: «لاَ تَسْأَ لُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ»۷.۸

1.. شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۱۷ ح ۶۵۳ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۳۶۳ وفيه «نزل» بدل «تدل» وليس فيه «وتفيد معنى» وكلاهما عن أنس ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۲۲۹ ح ۹ وراجع صحيح البخاري : ج ۲ ص ۵۷۹ ح ۱۵۲۰ وعلل الشرائع : ص ۴۲۶ ح ۸ .

2.. الكافي : ج ۷ ص ۱۷۶ ح ۱۱ و ج ۱ ص ۵۹ ح ۲ وليس فيه «إلى يوم القيامة» ، بصائر الدرجات : ص ۶ ح ۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۶ ح ۱۳ كلّها عن عمرو بن قيس الماصر ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۸۴ ح ۱۶ .

3.. قال المجلسي قدس‏سره : إشارة إلى قوله تعالى : «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ» [الحاقّة : ۴۴] ، وسمّي الافتراء تقوّلاً لأنّه قول متكلّف . وإلى قوله تعالى : «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى » [النجم : ۳] . وإلى قوله تعالى : «وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» [ص : ۸۶] . والتكلّف : التصنّع وادّعاء ما ليس من أهله بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۷۸ ذيل ح ۲۶ .

4.. المحاسن : ج ۱ ص ۴۲۲ ح ۹۶۶ عن اسماعيل الجعفي وفي المصدر «أبي إسماعيل الجعفي» والظاهر أنّه تصحيف ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۶ .

5.النساء : ۱۱۴ .

6.النساء : ۵ .

7.المائدة : ۱۰۱

8.. الكافي : ج ۵ ص ۳۰۰ ح ۲ و ج ۱ ص ۶۰ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۲۳۱ ح ۱۰۱۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۱۹ ح ۹۶۲ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۶۹ ح ۱۹۸ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۳۰۳ ح ۵۰ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4717
صفحه از 501
پرینت  ارسال به