463
شناخت نامه حدیث - جلد اول

تحوّل و تعميق فهم‏ها نيز در گروى گردآورى احاديث مختلف و معارض است.

۲ ـ ۳. قرينه‏هاى مقامى متصل (اسباب ورود حديث)

حديث، مانند هر متن ديگر، يك مجموعه بسته و بريده ازمحيط بيرونى خود نيست؛ بلكه حاشيه‏ها و رشته‏هايى مرتبط با پيرامون خود دارد و معصومان عليهم‏السلام، به گاه بيان سخن و پيام خود، به آنها ناظر بوده‏اند. وضعيت اجتماعى و تاريخى، فرهنگ و فضاى گفتگو، گفتمان حاكم بر جامعه و شخصيت و پرسش‏هاى نهفته در ذهن مخاطب، تأثير فراوانى در گويش و پيام حديث مى‏گذارند. بستر تاريخى و اجتماعى هر سخن و مكتب‏هاى فكرى مخالف و متفاوت، راز و رمز بسيارى از نقدها و جبهه‏گيرى‏ها را روشن مى‏كند و چرايى‏هاى ناظر به حديث را پاسخ مى‏دهد. حتّى يك قرينه كوچك حاكم بر مقام گفتگو، توان تبيين ابهامات متن را دارد و از اين رو، كاوش در منابع تاريخى، اجتماعى و هر منبع ناظر به حديث، به منظور آگاهى از زمينه صدور حكم و چرايى طرح مطلبى، يا ردّ انديشه‏اى از سوى گوينده حديث، لازم است و نسبت دادن مفاد حديث به وى بدون آن، مقبول نيست.

نمونه‏هاى متعدّد و تجربه‏هاى مكرّر، نشان مى‏دهند كه آگاهى از سبب ورود حديث، مانند آشنايى با سبب نزول آيه، مى‏تواند ياريگرِ ما در درست فهميدن مقصود گوينده باشد. براى نمونه، حديث «من بشّرنى بخروج آذارَ، فله الجنّة»، به تنهايى مى‏تواند گونه‏اى تنفّر از ماه آذار را نشان دهد، اما توجّه به فضاى صدور آن، اين فهم را دگرگون مى‏سازد.۱

1.. ماجرا اين گونه است كه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مسجد، سخنرانى مى‏كرد كه ديد ابو ذر از دور مى‏آيد. ايشان به مسلمانان فرمود: «كسى وارد مسجد مى‏شود كه اهل بهشت است». برخى افراد سودجو، از مسجد بيرون رفتند تا دوباره در آيند و اين سخن بر آنان تطبيق كند. پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فهميد و فرمود: «الآن، چند نفر به مسجد مى‏آيند. آن كسى مقصود من است كه از او تاريخ را جويا شوم و او بگويد در حال خروج از ماه آذار هستيم.» همه كه وارد شدند، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله رو به ابو ذر كرد و فرمود: «امروز، چه روزى است؟». ابو ذر گفت: دو روز ديگر از ماه آذار، خارج مى‏شويم. گفتنى است ماه آذار، يك ماه رومى و خورشيدى است كه ميان اعراب، متداول بوده است. اين ماه، ربطى به آذر ، يا صفر ندارد و برابر با دهه آخر اسفند و نيمه اوّل فروردين است.


شناخت نامه حدیث - جلد اول
462

بر اين پايه، نمى‏توان مفاد يك حديث را نظر تامّ و كامل و قطعى معصومان عليهم‏السلام دانست؛ بويژه اگر به مسئله نقل معنا و دگرگونى‏هاى احتمالى در نقل و فهم راوى توجّه كنيم. از اين رو، گردآورى احاديث ناظر به يك مسئله، به مثابه گردآورى قرينه‏هاى منفصل كلامى، از مهم‏ترين مراحل فهم حديث است؛ امرى كه از آن با عنوان «تشكيل خانواده حديث» نيز نام برده مى‏شود. اين مسئله، بارها و در گذشته و حال، و در فقه و كلام و سيره تجربه شده است كه گردآورى و كنار هم نشاندن احاديثى كه موضوع محورى آنها يكى است، پيامدهاى مباركى در فهم و تبيين احاديث دارد.۱

گفتنى است براى استخراج نظام‏واره‏هاى حديثى، نمى‏توان تنها به احاديث مشابه و هم‏مضمون، مراجعه كرد؛ بلكه گردآورى احاديث در موضوعات مرتبط، متقابل و متعارض نيز لازم است؛ مجموعه‏اى كه مى‏توان آن را «خانواده بزرگ حديث» ناميد و نمونه‏هاى عملى آن در ابواب مختلف دانش‏نامه قرآن و حديث و نيز تك نگارى‏هايى مانند توسعه اقتصادى در قرآن و حديث، خِردگرايى در قرآن و حديث و...، مشاهده كرد. در همه اينها، احاديثِ موضوع اصلى، مانند عقل و موضوعات مرتبط با آن، مانند «لبّ» و «اُولو النُهى» و نيز موضوعات متقابل، مانند «جهل»، گردآورى و به هم تنيده شده‏اند تا نظريه حديثى شكل گيرد.

در فرجام اين مرحله، گردآورى و نسبت‏يابى احاديث متعارض و مختلف نيز ضرور است. بسيارى از تغيير فهم‏ها، پس از يافتن و مقايسه دو حديثى است كه در ابتدا با هم متعارض به نظر مى‏رسند و پس از كنار هم نشاندن و دقّت در مفاد هر يك، مقيّد بودن، مختصّ حال اضطرار بودن، يا حتّى تقيّه‏اى بودن يكى از دو سوى تعارض را مى‏فهميم. تغيير مفهوم ظاهرى وجوب به استحباب و حرمت به كراهت و اين گونه

1.. دانش اُصول فقه ، به بخشى از اين ارتباط‏ها و نسبت‏يابى‏ها، مانند تقييد و تخصيص، پرداخته است و بخشى از آن در كتاب روش فهم حديث ص ۱۵۰ ـ ۱۸۰ آمده است .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4388
صفحه از 501
پرینت  ارسال به