395
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۴۳۹.تفسير فراتـ به نقل از اصبغ بن نُباته ـ: خدمت امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه‏السلام در مسجد كوفه نشسته بودم. مردى از قبيله بجيله ـ كه كنيه‏اش ابو خديجه بود ـ پيش آمد... و گفت: اى امير مؤمنان ! آيا رازى از رازهاى پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دارى كه برايمان باز گويى ؟ فرمود: «آرى. اى قنبر ! آن نوشته را بياور».
امام عليه‏السلام، آن را گشود. در پايين آن، پوست نازكى مانند دُمِ موش بود كه در آن نوشته شده بود: «به نام خداوند بخشاينده مهربان. لعنت خدا و فرشتگان او و همه مردمان بر كسى كه خود را به غير بستگان خويش، نسبت دهد! لعنت خدا و فرشتگان او و همه مردمان بر كسى كه در اسلام، بدعتى گذارد يا بدعت‏گذارى را پناه دهد! لعنت خدا و فرشتگان او و همه مردمان بر كسى كه حقّ كارگر را بخورَد!».

۴۴۰.المعجم الكبيرـ به نقل از ابن مسعود ـ: مردى نزد فاطمه آمد و گفت: اى دختر پيامبر خدا ! آيا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، چيزى برايت به ارث گذاشت كه آن را به من هديه دهى ؟
فاطمه عليهاالسلام فرمود: «اى كنيز ! آن نوشته را بياور».
كنيز، آن را جستجو كرد و نيافت. فاطمه عليهاالسلام فرمود: «واى بر تو ! آن را پيدا كن ؛ چرا كه ارزش آن نزد من، برابر با ارزش حسن و حسين است»۱.
كنيز، جُستجو كرد و آن را ميان خاكروبه‏ها يافت. در آن نوشته شده بود: «محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله گفت: "از مؤمنان نيست آن كه همسايه، از شرّش در امان نباشد. هر كس به خداوند و روز واپسين ايمان دارد، مهمانش را گرامى دارد. هر كس به خداوند و روز واپسين ايمان دارد، همسايه‏اش را آزار ندهد. هر كس به خدا و روز واپسين ايمان دارد، بايد سخن نيك بر زبان آورد يا سكوت كند. به راستى كه خداوند، باحياىِ بردبار و پاك‏دامن را دوست مى‏دارد و دشنام دهنده بدزبانِ و سائل (درخواست كننده) اصراروَرز را دشمن مى‏دارد. به راستى كه شرم، از ايمان است و ايمان، در بهشت، جاى دارد و دشنام، از بدزبانى است و بدزبانى، در آتش جاى دارد».

1.. به نظر مى‏رسد مقصود بيان ارزش حديث نبوى جدا از مقام امامت آنها است .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
394

۴۳۹.تفسير فرات عن الأصبغ بن نباتة: كُنتُ جالِسا عِندَ أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه‏السلام في مَسجِدِ الكوفَةِ، فَأَتاهُ رَجُلٌ مِن بَجيلَةَ يُكَنّى أبا خَديجَةَ... قالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ ! أ عِندَكَ سِرٌّ مِن أسرارِ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تُحَدِّثُنا بِهِ ؟
قالَ: نَعَم، يا قَنبَرُ ! ائتِني بِالكِتابَةِ، فَفَضَّها، فَإِذا في أسفَلِها سُلَيفَةٌ۱ مِثلَ ذَنَبِ الفَأرَةِ، مَكتوبٌ فيها:
بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، إنَّ لَعنَةَ اللّه‏ِ ومَلائِكَتِهِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَنِ انتَمى إلى غَيرِ مَواليهِ، ولَعنَةُ اللّه‏ِ ومَلائِكَتِهِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَن أحدَثَ فِي الإِسلامِ أو آوى مُحدِثا، ولَعنَةُ اللّه‏ِ عَلى مَن ظَلَمَ أجيرا أجرَهُ.۲

۴۴۰.المعجم الكبير عن ابن مسعود: جاءَ رَجُلٌ إلى فاطِمَةَ فَقالَ: يا بِنتَ رَسولِ اللّه‏ِ ! هَل تَرَكَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عِندَكِ شَيئا تُطرِفينيهِ ؟
فَقالَت: يا جارِيَةُ ! هاتِي تِلكَ الجَريدَةَ ؛ فَطَلَبَتها فَلَم تَجِدها، فَقالَت: وَيحَكِ ! اطلُبيها فَإِنَّها تَعدِلُ عِندي حَسَنا وحُسَينا، فَطَلَبَتها فَإِذا هِيَ قَد قَمَّتها في قُمامَتِها۳، فَإِذا فيها:
قالَ مُحَمَّدٌ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «لَيسَ مِنَ المُؤمِنينَ مَن لَم يَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ، مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه‏ِ وَاليَومِ الآخِرِ فَليُكرِم ضَيفَهُ، ومَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه‏ِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلا يُؤذِ جارَهُ، مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه‏ِ وَاليَومِ الآخِرِ فَليَقُل خَيرا أوِ لِيَسكُت، إنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الحَيِيَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّفَ، ويُبغِضُ الفاحِشَ البَذيءَ السَّئّالَ۴ المُلحِفَ۵، إنَّ الحَياءَ مِنَ الإِيمانِ، وَالإِيمانَ فِي الجَنَّةِ، وَالفُحشَ مِنَ البَذاءِ، وَالبَذاءَ فِي النّارِ».۶

1.. السُّلَيفَة : مصغّر سُلفة ، والسُّلفَة : جلد رقيق يُجعل بطانةً للخفاف اُنظر : القاموس المحيط : ج ۳ ، ص ۱۵۴ «سلف» .

2.. تفسير فرات : ص ۳۹۴ ح ۵۲۶ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۴ ح ۱۵ .

3.. قَمّتها : أي كنَسَتها . والقُمامة : الكُناسة اُنظر : النهاية : ج ۴ ص ۱۱۰ «قمم» .

4.. أي كثير السؤال ، مبالغة من السؤال . وفي بعض المصادر : «السائل» .

5.. الملحف : أي الملح في السؤال مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۲۴ «لحف» .

6.. المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۱۹۶ ح ۱۰۴۴۲ و ج ۲۲ ص ۴۱۳ ح ۱۰۲۴ ، مجمع الزوائد : ج ۸ ص ۳۰۹ ح ۱۳۵۶۷ ؛ دلائل الإمامة : ص ۶۵ ح ۱ نحوه ، مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۸۱ ح ۱۳۵۷۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4947
صفحه از 501
پرینت  ارسال به