343
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۵ / ۷

مجاز بودنِ نقل معناى حديث

۳۷۷.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: پس و پيش كردن كلمات حديث، در صورتى كه معناى آن را درست برسانى، اشكالى ندارد.

۳۷۸.اُسْد الغابةـ به نقل از سليمان بن اكيمه ـ: گفتم: اى پيامبر خدا ! من از شما حديث مى‏شنوم؛ امّا نمى‏توانم آن را همان گونه كه مى‏شنوم، [به ديگران] برسانم. حرفى، كم و زياد مى‏شود. فرمود: «اگر حرامى را حلال و حلالى را حرام نمى‏كنى و معنا را در مى‏يابى، اشكالى ندارد».

۳۷۹.المعجم الكبيرـ به نقل از ابو اُمامه ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «هر كس بر من به عمد، دروغ ببندد، جايگاهش را بايد از ميانه دوزخ برگيرد». اين بر اصحاب، گران آمد. گفتند: اى پيامبر خدا ! ما از شما حديث نقل مى‏كنيم و كم و زياد مى‏شود. فرمود: «مقصود من، اين كار شما نيست. من كسى را مى‏گويم كه حديث دروغ به من مى‏بندد و در پى زشت جلوه دادن اسلام است».

۳۸۰.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از مكحول ـ: نزد واثلة بن اَسقَع رفتم و گفتم: اى ابو اسقع ! حديثى براى ما بگو كه آن را از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيده‏اى و در آن اشتباه و فزونى و فراموشى نباشد.
او گفت: آيا هيچ يك از شما ديشب چيزى از قرآن خوانده است ؟ گفتيم: آرى ؛ امّا آنها را به ياد نداريم.
گفت: اين قرآن، نوشته شده و در دسترس شماست ؛ امّا توان حفظش را نداريد و مى‏پنداريد به آن بيفزاييد يا از آن بكاهيد. پس چگونه با احاديثى كه از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيده‏ايم و ممكن است تنها يك بار آنها را شنيده باشيم، چنين نشود ؟ ! براى شما، همين كافى است كه معناى حديث را برايتان نقل كنيم.


شناخت نامه حدیث - جلد اول
342

۵ / ۷

جَوازُ نَقلِ الحَديثِ بِالمَعنى

۳۷۷.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إنَّهُ لا بَأسَ بِالحَديثِ، قَدَّمتَ فيهِ أو أخَّرتَ إذا أصَبتَ مَعناهُ.۱

۳۷۸.اُسد الغابة عن سليمان بن أكيمة: قُلتُ: يا رَسولَ اللّه‏ِ ! إنّي أسمَعُ مِنكَ الحَديثَ لا أستَطيعُ أن اُؤَدِّيَهُ كَما أسمَعُ مِنكَ، يَزيدُ حَرفا أو يَنقُصُ حَرفا ؟ فَقالَ: إذا لَم تُحِلّوا حَراما ولا تُحَرِّموا حَلالاً وأَصَبتُمُ المَعنى، فَلا بَأسَ.۲

۳۷۹.المعجم الكبير عن أبي اُمامة: قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: مَن كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدا فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِن بَينِ عَينَي جَهَنَّمَ. فَشَقَّ ذلِكَ عَلى أصحابِهِ، فَقالوا: يا رَسولَ اللّه‏ِ ! نُحَدِّثُ عَنكَ بِالحَديثِ نَزيدُ ونَنقُصُ ؟ قالَ: لَيسَ ذا أعنيكُم إنَّما أعنِي الَّذي يَكذِبُ عَلَيَّ مُتَحَدِّثا يَطلُبُ بِهِ شَينَ الإِسلامِ.۳

۳۸۰.المستدرك على الصحيحين عن مكحول: دَخَلتُ عَلى واثِلَةَ بنِ الأَسقَعِ فَقُلتُ: يا أبَا الأَسقَعِ ! حَدِّثنا حَديثا سَمِعتَهُ مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله لَيسَ فيهِ وَهمٌ ولا مَزيدٌ ولا نِسيانٌ، فَقالَ: هَل قَرَأَ أحَدٌ مِنكُمُ اللَّيلَةَ مِنَ القُرآنِ شَيئا ؟ فَقُلنا: نَعَم، وما نَحنُ لَهُ بِالحافِظينَ. قالَ: فَهذَا القُرآنُ مَكتوبٌ بَينَ أظهُرِكُم لا تَألونَ۴ حِفظَهُ، وأَنتُم تَزعُمونَ أنَّكُم تَزيدونَ وتَنقُصونَ، فَكَيفَ بِأَحاديثَ سَمِعناها مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عَسى أن لا نَكونَ سَمِعناها إلاّ مَرَّةً واحِدَةً ؟ ! حَسبُكُم إذا جِئناكُم بِالحَديثِ عَلى مَعناهُ.۵

1.. نوادر الاُصول : ج ۲ ص ۳۵۶ ، تاريخ دمشق : ج ۶۲ ص ۳۶۳ ح ۱۲۸۷۱ كلاهما عن واثلة بن الأسقع ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۲۳ ح ۲۹۱۷۹ .

2.. اُسد الغابة : ج ۳ ص ۲۶۸ الرقم ۲۹۹۱ و ج ۲ ص ۵۴۰ الرقم ۲۲۱۱ .

3.. المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۳۱ ح ۷۵۹۹ ، مسند الشاميّين : ج ۴ ص ۳۲۱ ح ۳۴۳۴ ، الكفاية في علم الرواية : ص ۲۳۵ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۳۶ ح ۲۹۲۵۱ .

4.. ما ألَوتُ أن أفعلَه : أي ما تركت . والعرب تقول : أتاني فلان في حاجة فما ألَوتُ رَدّه : أي ما استطعت . وأتاني في حاجة فألَوتُ فيها : أي اجتهدت لسان العرب : ج ۱۴ ص ۴۰ «ألا» .

5.. المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۶۵۸ ح ۶۴۲۱ ، تاريخ دمشق : ج ۶۲ ص ۳۶۲ ، جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۷۹ وكلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4403
صفحه از 501
پرینت  ارسال به