167
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۲۰۴.رجال الكشّىـ به نقل از نصر بن صباح ـ: از يكى از راويان شيعه شنيدم كه محبوب ـ پدر حسن ـ، در برابر هر حديثى كه [پسرش حسن] از على بن رئاب مى‏نوشت، يك درهم به او، مى‏داد.

۴ / ۳

گفت و شنودِ حديث

۲۰۵.امام على عليه‏السلام: اين حديث[ها] را به گفتگو بگذاريد و به ديدار يكديگر برويد كه اگر چنين نكنيد، كهنه مى‏شود.

۲۰۶.الحكاياتـ به نقل از خيثمه ـ: هنگامى كه مى‏خواستم از مدينه بروم، نزد امام صادق عليه‏السلام رفتم تا با ايشان، وداع كنم. ايشان فرمود: «به دوستداران ما سلام برسان و آنان را به تقواى الهى سفارش كن... و اين كه يكديگر را در خانه‏هايشان، ملاقات كنند و در علوم دينى، گفتگو كنند كه زنده شدن امر ما در آن است. خداى رحمت كند بنده‏اى را كه امر ما را زنده مى‏دارد.

۲۰۷.مصادقة الإخوانـ به نقل از بكر بن محمّد اَزْدى ـ: امام صادق عليه‏السلام به فضيل فرمود: «آيا با هم مى‏نشينيد و گفتگو مى‏كنيد ؟». گفت: آرى، فدايت شوم ! فرمود: «اين گونه مجالس را دوست دارم. اى فضيل ! امر ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كس كه امر ما را زنده بدارد. اى فضيل ! هر كس ما را ياد كند يا در حضور او از ما ياد شود و از چشمش به اندازه پَرِ مگسى اشك در آيد، خداوند، گناهان او را مى‏بخشد، اگر چه فزون‏تر از كف آب دريا باشد».


شناخت نامه حدیث - جلد اول
166

۲۰۴.رجال الكشّي عن نصر بن الصباح: سَمِعتُ أصحابَنا أنَّ مَحبوبا أبا حَسَنٍ كانَ يُعطِي الحَسَنَ۱ بِكُلِّ حَديثٍ يَكتُبُهُ عَن عَلِيِ بنِ رِئابٍ دِرهَما واحِدا.۲

۴ / ۳

مُذاكَرَةُ الحَديثِ

۲۰۵.الإمام عليّ عليه‏السلام: تَذاكَروا هذَا الحَديثَ وتَزاوَروا ؛ فَإِنَّكُم إن لَم تَفعَلوا يُدرَسْ.۳

۲۰۶.الحكايات عن خيثمة عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: دَخَلتُ عَلَيهِ اُوَدِّعُهُ وأَنَا اُريدُ الشُّخوصَ عَنِ المَدينَةِ، فَقالَ: أبلِغ مَوالِيَنَا السَّلامَ، وأَوصِهِم بِتَقوَى اللّه‏ِ... وأَن يَتَلاقَوا في بُيوتِهِم، وأَن يَتَفاوَضوا عِلمَ الدّينِ ؛ فَإِنَّ في ذلِكَ حَياةً لِأَمرِنا، رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدا أحيا أمرَنا.۴

۲۰۷.مصادقة الإخوان عن بكر بن محمّد الأزدي عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: قالَ لِفُضَيلٍ: تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ قالَ: قُلتُ: نَعَم جُعِلتُ فِداكَ، قالَ: تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فَأَحيوا أمرَنا يا فُضَيلُ ! فَرَحِمَ اللّه‏ُ مَن أحيا أمرَنا، يا فُضَيلُ ! مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ، غَفَرَ اللّه‏ُ تَعالى ذُنوبَهُ ولَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحرِ.۵

1.. يعني الحسن بن محبوب .

2.. رجال الكشّي : ج ۲ ص ۸۵۱ ح ۱۰۹۵ .

3.. سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۵۸ ح ۶۳۱ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۶ ص ۱۸۹ ح ۲ ، جامع بيان العلم : ج ۱ ص ۱۰۱ بزيادة «علمكم» في آخره ، تاريخ دمشق : ج ۲۷ ص ۱۳۰ وليس فيه ذيله من «فإنّكم» وكلّها عن عبد اللّه‏ بن بريدة ؛ كنز الفوائد : ج ۲ ص ۳۲ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۵۱ ح ۳۴ .

4.. الحكايات المطبوعة في مصنّفات الشيخ المفيد ج ۱۰ : ص ۹۱ و ۹۲ ح ۱ ، الكافي : ج ۲ ص ۱۷۵ و ۱۷۶ ، مصادقة الإخوان : ص ۱۳۶ ح ۶ كلاهما نحوه ، مستطرفات السرائر (العيون والمحاسن) : ص ۱۶۲ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۵۲ ح ۲۱ .

5.. مصادقة الإخوان : ص ۱۳۴ ح ۱ ، ثواب الأعمال : ص ۲۲۳ ح ۱ ، بشارة المصطفى : ص ۲۷۵ كلاهما نحوه ، قرب الإسناد : ص ۳۶ ح ۱۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۲۸۲ ح ۱۴ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4390
صفحه از 501
پرینت  ارسال به