445
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۸۶۲.الأمالى، طوسى ـ به نقل از داوود بن سليمان غازى۱ ـ: على بن موسى الرضا، برايمان نقل كرد: «پدرم موسى بن جعفر برايم نقل كرد كه پدرم جعفر برايم نقل كرد كه پدرم محمّد بن على برايم نقل كرد كه پدرم على بن حسين زين العابدين برايم نقل كرد كه پدرم حسين بن على برايم نقل كرد كه پدرم على بن ابى طالب، امير مؤمنان عليهم‏السلام برايم نقل كرد كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود كه خداوند عز و جل فرمود: "اى فرزند آدم ! همه شما گم‏راهيد، جز آن كه من، بدو ره نمودم و همگى شما نيازمنديد، جز آن كه من، بى‏نيازش كردم و همه شما هلاكيد، جز آن كه من، نجاتش دادم. پس، از من بخواهيد تا كفايتتان كنم و به راه هدايتتان، ره نمون شوم.
بى‏گمان، برخى از بندگان مؤمنم را جز نيازمندى، به سامان نمى‏آورَد و اگر او را بى‏نيازش كنم، همين، او را تباه مى‏كند. برخى از بندگانم را جز تن‏درستى، به‏سامان نمى‏كند و اگر بيمارش كنم، او را تباه مى‏كند. برخى از بندگانم را جز بيمارى، به‏سامان نمى‏كند و اگر تن‏درستش كنم، تباهش مى‏سازد. كسى از بندگانم هست كه در عبادت من و شب زنده دارى براى من مى‏كوشد و من از سرِ عنايت به او، خواب را بر او مسلّط مى كنم و تا صبح مى‏خوابد و چون بر مى‏خيزد، با نفس خود، بد است و او را خوار مى‏شمارد و اگر چنين نمى‏كردم و به خواسته‏اش (شب زنده‏دارى) مى‏رسيد، شيفتگى به عملش، او را مى‏گرفت و اين خودپسندى، سبب هلاك او مى‏شد و گمان مى‏كرد كه بر عابدان، فائق آمده و با كوشش خود، از تقصير در عبادت، در گذشته است و به همين سبب، از من دور مى‏شد و مى‏پنداشت كه به من، نزديك مى‏شود.
پس عمل كنندگان، بر اعمال خود تكيه نكنند، هر چند [اعمالشان] نيكو باشد و گناه‏كاران، از آمرزش من نسبت به گناهانشان، نااميد نشوند، هر چند [گناهانشان]فراوان باشد ؛ بلكه بر رحمت من، اعتماد كنند و به لطف من، اميدوار باشند و به حُسن نظر من، اطمينان كنند ؛ زيرا كه من، بندگانم را آن گونه كه به صلاحشان است، اداره مى‏كنم و با آنها رفيقم و [از حالشان] آگاهم"».

1.غازى در لغت عرب به معناى رزمنده است .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
444

۸۶۲.الأمالي للطوسي عن داود بن سليمان الغازي: حَدَّثَنَا الرِّضا عَلِيُّ بنُ موسى، قالَ: حَدَّثَني أبي، موسَى بنُ جَعفَرٍ، قالَ: حَدَّثَني أبي، جَعفَرٌ، قالَ: حَدَّثَني أبي، مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ، قالَ: حَدَّثَني أبي، عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ زَينُ العابِدينَ، قالَ: حَدَّثَني أبِي، الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ، قالَ: حَدَّثَني أبي، عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ أميرُ المُؤمِنينَ عليهم‏السلام، قالَ: قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: قالَ اللّه‏ُ عز و جل:
«يَابنَ آدَمَ ! كُلُّكُم ضالٌّ إلاّ مَن هَدَيتُ، وكُلُّكُم عائِلٌ إلاّ مَن أغنَيتُ، وكُلُّكُم هالِكٌ إلاّ مَن أنجَيتُ، فَاسأَلوني أكفِكُم وأَهدِكُم سَبيلَ رُشدِكُم، فَإِنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ مَن لا يُصلِحُهُ إلاَّ الفاقَةُ ولَو أغنَيتُهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ، وإنَّ مِن عِبادي مَن لا يُصلِحُهُ إلاَّ الصِّحَّةُ ولَو أمرَضتُهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ، وإنَّ مِن عِبادي مَن لا يُصلِحُهُ إلاَّ المَرَضُ ولَو أصحَحتُ جِسمَهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ، وإنَّ مِن عِبادي لَمَن يَجتَهِدُ في عِبادَتي وقِيامِ اللَّيلِ لي فَاُلقي عَلَيهِ النُّعاسَ ؛ نَظَرا مِنّي لَهُ، فَيَرقَدُ حَتّى يُصبِحَ، ويَقومُ حينَ يَقومُ وهُوَ ماقِتٌ لِنَفسِهِ، زارٍ عَلَيها، ولَو خَلَّيتُ بَينَهُ وبَينَ ما يُريدُ لَدَخَلَهُ العُجبُ بِعَمَلِهِ، ثُمَّ كانَ هَلاكُهُ في عُجبِهِ ورِضاهُ مِن نَفسِهِ، فَيَظُنُّ أنَّهُ قَد فاقَ العابِدينَ وجازَ بِاجتِهادِهِ حَدَّ المُقَصِّرينَ، فَيَتَباعَدُ بِذلِكَ مِنّي، وهُوَ يَظُنُّ أنَّهُ يَتَقَرَّبُ إلَيَّ، فَلا يَتَّكِلِ العامِلونَ عَلى أعمالِهِم وإن حَسُنَت، ولا يَيأَسِ المُذنِبونَ مِن مَغفِرَتي لِذُنوبِهِم وإن كَثُرَت، لكِن بِرَحمَتي فَليَثِقوا، ولِفَضلي فَليَرجوا، وإلى حُسنِ نَظَري فَليَطمَئِنّوا ؛ وذلِكَ أنّي اُدَبِّرُ عِبادي بِما يُصلِحُهُم، وأَنا بِهِم لَطيفٌ خَبيرٌ».۱

1.. الأمالي للطوسي : ص ۱۶۶ ح ۲۷۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۴۰ ح ۳۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3695
صفحه از 501
پرینت  ارسال به