331
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۷۹۰.شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد ـ به نقل از ابو جعفر اِسكافى ـ: روايت شده است كه معاويه، به سَمُرة بن جُندَب، ۱۰۰ هزار درهم داد تا وى روايت كند كه اين آيه، در باره على بن ابى طالب، نازل شده است: «و از ميان مردم، كسى است كه در زندگى اين دنيا، سخنش تو را به تعجّب وا مى‏دارد و خدا را بر آنچه در دل دارد، گواه مى‏گيرد، حال آن كه او سخت‏ترينِ دشمنان است و چون برگردد [يا راستى يابد]، كوششى مى‏كند كه در زمين، فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند، تباه‏كارى را دوست نمى‏دارد». نيز [روايت كند كه]اين آيه، در باره ابن ملجم نازل شده است: «و از ميان مردم، كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد» ؛ ولى وى نپذيرفت. ۲۰۰ هزار درهم داد، نپذيرفت. ۳۰۰ هزار درهم داد، نپذيرفت. ۴۰۰ هزار درهم بخشيد، قبول كرد و آن را روايت كرد !

۷۹۱.شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد ـ به نقل از اَعمَش ـ: ابو هُرَيره، وقتى كه در عام الجماعه،۱ همراه معاويه به عراق آمد، به مسجد كوفه در آمد و هنگامى كه فراوانىِ استقبال كنندگان را ديد، روى دو زانوى خود نشست و آن گاه، چند بار روى طاسىِ سرش زد و گفت: اى مردم عراق ! آيا مى‏پنداريد كه من بر خداوند و بر پيامبرِ او دروغ مى‏بندم و خودم را در دوزخ مى‏سوزانم ؟ به خدا سوگند، از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه مى‏فرمود: «هر پيامبرى، حرمى دارد و حرم من در مدينه، ميان كوه عير۲ و كوه ثَور۳ است. هر كس در آن‏جا بدعتى بگذارد، بر او نفرين خدا و فرشتگان و همه مردم باد !» و من گواهى مى‏دهم كه على، در آن جا بدعت گذاشت.
هنگامى كه سخن وى به گوش معاويه رسيد، به وى جايزه داد، احترامش كرد و او را به زمامدارى مدينه، منصوب كرد.

1.سال صلح امام حسن عليه‏السلام و معاويه را «عام الجماعة» مى‏گفتند . م.

2.عير ، كوهى است در مدينه معجم البلدان : ج ۴ ص ۱۷۲ .

3.ثَور ، كوهى است در مكّه معجم البلدان : ج ۴ ص ۱۷۲ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
330

۷۹۰.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد عن أبي جعفر [الإسكافي]: قَد رُوِيَ أنَّ مُعاوِيَةَ بَذَلَ لِسَمُرَةَ بنِ جُندَبٍ مِئَةَ ألفِ دِرهَمٍ حَتّى يَروِيَ أنَّ هذِهِ الآيَةَ نَزَلَت في عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ * وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِى الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لاَ يُحِبُّ الْفَسَادَ»۱، وأَنَّ الآيَةَ الثّانِيَةَ نَزَلَت فِي ابنِ مُلجَمٍ، وهِيَ قَولُهُ تَعالى: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ»۲، فَلَم يَقبَل، فَبَذَلَ لَهُ مِئَتَي ألفِ دِرهَمٍ فَلَم يَقبَل، فَبَذَلَ لَهُ ثَلاثَمِئَةِ ألفٍ فَلَم يَقبَل، فَبَذَلَ لَهُ أربَعَمِئَةِ ألفٍ فَقَبِلَ، ورَوى ذلِكَ.۳

۷۹۱.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد عن الأعمش: لَمّا قَدِمَ أبو هُرَيرَةَ العِراقَ مَعَ مُعاوِيَةَ عامَ الجَماعَةِ، جاءَ إلى مَسجِدِ الكوفَةِ، فَلَمّا رَأى كَثرَةَ مَنِ استَقبَلَهُ مِنَ النّاسِ جَثا عَلى رُكبَتَيهِ، ثُمَّ ضَرَبَ صَلعَتَهُ مِرارا، وقالَ: يا أهلَ العِراقِ، أ تَزعُمونَ أنّي أكذِبُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ، واُحرِقُ نَفسي بِالنّارِ ! وَاللّه‏ِ لَقَد سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَقولُ: «إنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ حَرَما، وإنَّ حَرَمي بِالمَدينَةِ ما بَينَ عيرٍ إلى ثَورٍ، فَمَن أحدَثَ فيها حَدَثا فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللّه‏ِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ»، وأَشهَدُ بِاللّه‏ِ أنَّ عَلِيّا أحدَثَ فيها. فَلَمّا بَلَغَ مُعاوِيَةَ قَولُهُ أجازَهُ وأَكرَمَهُ ووَلاّهُ إمارَةَ المَدينَةِ.۴

1.. البقرة : ۲۰۴ و ۲۰۵ .

2.. البقرة : ۲۰۷ .

3.. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۴ ص ۷۳ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۲۱۵ ذيل ح ۴۹۲ .

4.. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۴ ص ۶۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3545
صفحه از 501
پرینت  ارسال به