135
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۵۹۳.الكافى ـ به نقل از مسمع ابو سيّار: مردى به امام صادق عليه‏السلام گفت: اطرافيان ما روايت مى‏كنند كه خداوند عز و جل، از خانه‏اى كه گوشت در آن مصرف مى‏شود، ناخرسند است. امام عليه‏السلام فرمود: «راست مى‏گويند ؛ ولى معنايى كه از آن فهميده‏اند، درست نيست. خداوند از خانه‏اى كه (با غيبت كردن) گوشت مردم در آن خورده مى‏شود، ناخرسند است».

۵۹۴.طبّ الأئمّة عليهم‏السلام، نوشته دو فرزند بسطام ـ به نقل از سَكونى ـ: مردى به امام صادق عليه‏السلام گفت: اى فرزند پيامبر خدا ! گروهى از عالمان اهل سنّت، روايت مى‏كنند كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرموده است: «خداوند، گوشتخواران را دشمن مى‏دارد و از اهل خانه‏اى كه هر روز در آن گوشت خورده مى‏شود، نفرت دارد».
امام عليه‏السلام فرمود: «اشتباهى آشكار كرده‏اند. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تنها فرمود: "خداوند، اهل خانه‏اى را دشمن مى‏دارد كه گوشت مردم را در خانه‏هايشان مى‏خورند "؛ يعنى از آنها غيبت مى‏كنند.
اينان را چه مى‏شود ؟ خداوند، آنان را رحمت نكند ! حلال[هايى مانند گوشت خوردن]را نشانه رفتند و با حديث پراكنى‏شان، آنها را حرام كردند».

۵۹۵.امام رضاـ از پدرش ـ: امام صادق عليهم‏السلام فرمود: «خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، خانه‏اى را كه گوشت در آن خورده مى‏شود و نيز آدمِ گوشتالود فربه را دشمن مى‏دارد». يكى از ياران امام عليه‏السلام به ايشان گفت: اى فرزند پيامبر خدا ! ما گوشت را دوست داريم و خانه هامان، از آن خالى نيست. اين، چگونه مى‏شود ؟ امام عليه‏السلام فرمود: «معنايى كه تو پنداشتى، مقصودم نيست. خانه گوشت، يعنى خانه‏اى كه در آن، گوشت مردم را با غيبت كردن مى‏خورند. مقصود از گوشتالود فربه هم متكبّر مغرورى است كه راه‏رفتنش هم با ناز و تكبّر است».

۵۹۶.مستطرفات السرائرـ به نقل از زُراره ـ: از امام صادق عليه‏السلام پرسيدم: در باره اين سخن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كه: «زناكار، در حال داشتن ايمان، زِنا نمى‏كند»، چه مى‏فرمايى ؟ فرمود: «روحِ ايمان، از او كَنْده مى‏شود [و آن گاه، مرتكب زِنا مى‏شود]». گفتم: روحِ ايمان، از او كَنْده مى‏شود ؟ پس، از روح ايمان برايم بفرما. فرمود: «آن هم چيزى است». آن گاه فرمود: «اين گونه بهتر مى‏فهمى. [آيا] نديده‏اى كه انسان، چيزى را مى‏خواهد، ولى در درون او، چيزى وى را از آن خواهش، باز مى‏دارد و نهى مى‏كند ؟». گفتم: چرا. فرمود: «آن چيز، همان روحِ ايمان است».


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
134

۵۹۳.الكافي عن مسمع أبي سيّار عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: إنَّ رَجُلاً قالَ لَهُ: إنَّ مَن قِبَلَنا يَروونَ: أنَّ اللّه‏َ عز و جل يُبغِضُ بَيتَ اللَّحِمِ.
فَقالَ: صَدَقوا ولَيسَ حَيثُ ذَهَبوا، إنَّ اللّه‏َ عز و جل يُبغِضُ البَيتَ الَّذي تُؤكَلُ فيهِ لُحومُ النّاسِ.۱

۵۹۴.طبّ الأئمّة عليهم‏السلام لابني بسطام عن السكوني عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: إنَّ رَجُلاً قالَ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ! إنَّ قَوما مِن عُلَماءِ العامَّةِ يَروونَ أنَّ النَّبِيَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله قالَ: إنَّ اللّه‏َ يُبغِضُ اللَّحّامينَ، ويَمقُتُ أهلَ البَيتِ الَّذي يُؤكَلُ فيهِ كُلَّ يَومٍ اللَّحمُ، فَقالَ: غَلِطوا غَلَطا بَيِّناً، إنَّما قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إنَّ اللّه‏َ يُبغِضُ أهلَ بَيتٍ يَأكُلونَ في بُيوتِهِم لُحومَ النّاسِ ؛ أي يَغتابونَهُم، ما لَهُم ـ لا يَرحَمُهُمُ اللّه‏ُ ! ـ عَمَدوا إلَى الحَلالِ فَحَرَّموهُ بِكَثرَةِ رِواياتِهِم.۲

۵۹۵.الإمام الرضا عن أبيه عن الإمام الصادق عليهم‏السلام: إنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ لَيُبغِضُ البَيتَ اللَّحِمَ وَاللَّحِمَ السَّمينَ. قالَ لَهُ بَعضُ أصحابِهِ: يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ! إنّا لَنُحِبُّ اللَّحمَ وما تَخلو بُيوتُنا مِنهُ، فَكَيفَ ذاكَ ؟ فَقالَ: لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ إنَّمَا البَيتُ اللَّحِمُ البَيتُ الَّذي يُؤكَلُ فيهِ لُحومُ النّاسِ بِالغيبَةِ، وأَمَّا اللَّحِمُ السَّمينُ فَهُوَ المُتَكَبِّرُ المُتَبَختِرُ المُختالُ في مَشيِهِ.۳

۵۹۶.مستطرفات السرائر عن زرارة: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام: أرَأَيتَ قَولَ النَّبِيِّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «لا يَزنِي الزّاني وهُوَ مُؤمِنٌ» ؟ قالَ: حَتّى يُنزَعَ عَنهُ روحُ الإِيمانِ. قالَ: قُلتُ: يُنزَعُ عَنهُ روحُ الإِيمانِ ؟
قالَ: قُلتُ: فَحَدِّثني عَن روحِ الإِيمانِ، قالَ: هُوَ شَيءٌ ! ثُمَّ قالَ: هذا أجدَرُ أن تَفهَمَهُ۴، أما رَأَيتَ الإِنسانَ يَهُمُّ بِالشَّيءِ فَيَعرِضُ بِنَفسِهِ الشَّيءَ يَزجُرُهُ عَن ذلِكَ ويَنهاهُ ؟ قُلتُ: نَعَم، قالَ: هُوَ ذاكَ.۵

1.. الكافي : ج ۶ ص ۳۰۹ ح ۶ ، المحاسن : ج ۲ ص ۲۵۰ ح ۱۷۸۱ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۶۰ ح ۱۹ .

2.. طب الأئمّة عليهم‏السلام لابني بسطام : ص ۱۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۷۲ ح ۶۸ .

3.. معاني الأخبار : ص ۳۸۸ ح ۲۴ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۸۷ كلاهما عن الحسين بن خالد ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۵۰ ح ۴۲۳۱ عن الإمام الصادق عليه‏السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۵۷ ح ۳ وراجع تفسير القرطبي : ج ۱۵ ص ۳۳۳ .

4.. في المصدر «ثمّ قال : أحذَرُ أن تَفهَمَهُ» والصواب ما أثبتناه كما فى بحار الأنوار .

5.. مستطرفات السرائر كتاب موسى بن بكر : ص ۱۸ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۱۹۲ ح ۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3653
صفحه از 501
پرینت  ارسال به