133
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۵۹۱.الكافىـ به نقل از على بن ابى مُغيره ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: فدايت گردم ! چيزى از مُرده، قابل استفاده است ؟ فرمود: «نه». گفتم: چنين به ما رسيده است كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بر گوسفندى مُرده گذشت و گفت: چه مى‏شد صاحبان اين گوسفند كه از گوشت آن سود نبردند، دست كم از پوستش بهره مى‏بردند ؟
فرمود: «آن گوسفند بسيار لاغر و براى سوده، دختر زَمعه، همسر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بود، به گونه‏اى كه گوشتى براى استفاده نداشت. از اين رو، رهايش كردند تا مُرد. پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: "حال كه نمى‏توانستند از گوشتش استفاده كنند، دست كم، او را ذبح مى‏كردند و از پوستش سود مى‏بردند"».

۵۹۲.الكافىـ به نقل از عبد الأعلى، وابسته آل سام ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: روايتى نزد ماست كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «خداوند ـ تبارك و تعالى ـ از خانه‏اى كه در آن گوشت مى‏خورند، ناخرسند است».
فرمود: «دروغ مى‏گويند. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «خانه‏اى كه در آن، غيبت مردم را مى‏كنند و گوشت مردم را مى‏خورند [، نه خانه‏اى كه در آن، گوشت مصرف مى‏شود]. همانا پدرم به گوشت، علاقه داشت و در روز فوتش، سى درهم در جيب كنيزِ اُمّ ولدش۱ براى خريد گوشت بود».

1.كنيزى كه از صاحب خود بچه‏دار شده باشد .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
132

۵۹۱.الكافي عن عليّ بن أبي المغيرة۱: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام: جُعِلتُ فِداكَ، المَيتَةُ يُنتَفَعُ بِشَيءٍ مِنها، قالَ: لا، قُلتُ: بَلَغَنا أنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مَرَّ بِشاةٍ مَيتَةٍ، فَقالَ: «ما كانَ عَلى أهلِ هذِهِ الشّاةِ إذ لَم يَنتَفِعوا بِلَحمِها أن يَنتَفِعوا بِإِهابِها»۲، قالَ: تِلكَ شاةٌ لِسَودَةَ بِنتِ زَمعَةَ زَوجِ النَّبِيِّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، وكانَت شاةً مَهزولَةً لا يُنتَفَعُ بِلَحمِها، فَتَرَكوها حَتّى ماتَت، فَقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: ما كانَ عَلى أهلِها إذ لَم يَنتَفِعوا بِلَحمِها أن يَنتَفِعوا بِإِهابِها أن تُذَكّى.۳

۵۹۲.الكافي عن عبد الأعلى مولى آل سام: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام: إنّا نَروي عِندَنا عَن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله أنَّهُ قالَ: «إنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ يُبغِضُ البَيتَ اللَّحِمَ» ؟
فَقالَ عليه‏السلام: كَذَبوا، إنَّما قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: البَيتُ الَّذي يَغتابونَ فيهِ النّاسَ ويَأكُلونَ لُحومَهُم، وقَد كانَ أبي عليه‏السلام لَحِما، ولَقَد ماتَ يَومَ ماتَ وفي كُمِّ اُمِّ وَلَدِهِ ثَلاثونَ دِرهَما لِلَّحمِ.۴

1.. وفي النسخة الّتي بأيدينا «عليّ بن مغيرة» وما أثبتناه من المصدر : ج ۶ ص ۲۵۹ ح ۷ ووسائل الشيعة : ج ۱۶ ص ۳۶۸ ومرآة العقول : ج ۲۲ ص ۵۴ ح ۷ وراجع الكافي طبع دارالحديث : ج ۵ ص ۸۵ ح ۳۹۲۷ .

2.. الإهاب : هو الجلد . وقيل : إنّما يقال للجلد إهاب قبل الدبغ ، فأمّا بعده فلا النهاية : ج ۱ ص ۸۳ «أهب» .

3.. الكافي : ج ۳ ص ۳۹۸ ح ۶ و ج ۶ ص ۲۵۹ ح ۷ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۰۴ ح ۷۹۹ وفيهما «أي تذكّى» بدل «أن تذكّى» ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۴۱ ح ۴۲۱۰ عن أبي مريم نحوه ، وسائل الشيعة : ج ۲ ص ۱۰۸۰ ح ۴۲۸۹ .

4.. الكافي : ج ۶ ص ۳۰۸ ح ۵ ، المحاسن : ج ۲ ص ۲۵۰ ح ۱۷۸۳ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۶۱ ح ۲۱ وراجع كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۵۰ ح ۴۲۳۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3664
صفحه از 501
پرینت  ارسال به