93
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۶۴.امام على عليه السلام : برترين وسيله‏اى كه متوسّلان بِدان چنگ مى‏زنند، ايمان به خدا و پيامبرش، پيكار در راه خدا و كلمه اخلاص است كه در فطرت آدمى است، و خواندن نماز كه [اساس ]دين است .

۶۵.امام على عليه السلام - در وصيت خويش - : خدا را، خدا را، در باره نماز، كه بهترين كار و ستون دين شماست!

۶۶.امام صادق عليه السلام : محبوب‏ترين كارها نزد خداى عزّ وجلّ ، نماز است و آن، آخرين سفارش همه پيامبران است.

۶۷.امام صادق عليه السلام : فرمان‏بردارى خداى عزّ وجلّ ، خدمت به او در زمين است و هيچ خدمتى برابر با نماز نيست. از اين روست كه فرشتگان، زكريّا را در حالى ندا دادند كه در محراب به نماز ايستاده بود.

۶۸.الكافى - به نقل از معاوية بن وهب - : از امام صادق عليه السلام پرسيدم: برترين وسيله تقرّب بندگان به خدايشان و محبوب‏ترين آن نزد خدا چيست؟
فرمود: «پس از معرفت، برتر از اين نماز، چيزى نمى‏شناسم. نمى‏بينى كه بنده شايسته خدا، عيسى بن مريم عليه السلام، گفت: (خدا مرا تا زنده‏ام، به نماز و زكات سفارش كرده است)».


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
92

۶۴.الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ أفضَلَ ما يَتَوَسَّلُ بِهِ المُتَوَسِّلونَ : الإِيمانُ بِاللَّهِ ورَسولِهِ ، وَالجِهادُ في سَبيلِ اللَّهِ ، وكَلِمَةُ الإِخلاصِ ؛ فَإِنَّهَا الفِطرَةُ ، وإقامُ الصَّلاةِ ؛ فَإِنَّهَا المِلَّةُ ۱ . ۲

۶۵.عنه عليه السلام - في وَصِيَّتِهِ - : اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلاةِ، فَإِنَّها خَيرُ العَمَلِ، إنَّها عَمودُ دينِكُم. ۳

۶۶.الإمام الصادق عليه السلام : أحَبُّ الأَعمالِ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ الصَّلاةُ ، وهِيَ آخِرُ وَصايَا الأَنبِياءِ عليهم السلام . ۴

۶۷.عنه عليه السلام : إنَّ طاعَةَ اللَّهِ عزّ وجلّ خِدمَتُهُ فِي الأَرضِ ، ولَيسَ شَي‏ءٌ مِن خِدمَتِهِ يَعدِلُ الصَّلاةَ ؛ فَمِن ثَمَّ نادَتِ المَلائِكَةُ زَكَرِيّا عليه السلام وهُوَ قائِمٌ يُصَلّي فِي المِحرابِ . ۵

۶۸.الكافي عن معاوية بن وَهْب : سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن أفضَلِ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ العِبادُ إلى‏ رَبِّهِم وأحَبِّ ذلِكَ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ ما هُوَ ؟
فَقالَ : ما أعلَمُ شَيئًا بَعدَ المَعرِفَةِ أفضَلَ مِن هذِهِ الصَّلاةِ ، ألا تَرى‏ أنَّ العَبدَ الصّالِحَ عيسَى بنَ مَريَمَ عليه السلام قالَ : (وأوصاني بِالصَّلاةِ والزَّكاةِ ما دُمتُ حَيًّا) ۶ . ۷

1.المِلَّةُ : الدين (النهاية : ج ۴ ص ۳۶۰ «ملل») .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۶۱۳ ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۰ نحوه ، الزهد للحسين بن سعيد : ص‏۷۳ ح ۲۷ بزيادة «إلى اللَّه تعالى» بعد «المتوسلون» ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۸۶ ح ۵۱ ؛ البداية والنهاية : ج ۷ ص ۳۰۸ عن عيسى بن دآب ، المعيار والموازنة : ص‏۲۸۱ كلاهما نحوه .

3.الكافي : ج ۷ ص ۵۲ ح ۷ عن عبدالرّحمن بن الحجّاج عن الإمام الكاظم عليه السلام ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۷۷ ح ۷۱۴ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۹۰ ح ۴۳۳ كلاهما عن سليم بن قيس الهلالي ، تحف العقول : ص‏۱۹۸ ، روضة الواعظين : ص‏۱۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۴۲ ص ۲۴۹ ح ۵۱ وراجع المعجم الكبير : ج ۱ ص ۱۰۱ وتاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۴۸ .

4.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۴ ح ۲ عن زيد الشحّام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۱۰ ح ۶۳۸ ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۶ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۲۶ ح ۴۴۵۲ وراجع الخصال : ص ۱۸۵ ح ۲۵۶ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۰۸ ح ۶۲۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص‏۱۷۳ ح ۴۶ عن حسين بن أحمد عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۱۸۵ ح ۳۵ .

6.مريم : ۳۱ .

7.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۴ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۳۶ ح ۹۳۲ وفيه صدره إلى (من هذه الصلاة) ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۱۰ ح ۶۳۴ ، الأربعون حديثاً للشهيد الأول : ص ۸۰ ح ۴۷ ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۴۶ وليس فيه ذيله من «الا ترى» ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۲۵ ح ۵۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18882
صفحه از 440
پرینت  ارسال به