81
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۴۹.الكافى - به نقل از اسحاق بن عمّار - : به امام صادق عليه السلام گفتم : مرا از بهترين وقت نماز صبح باخبر كن.
فرمود: «همزمان با سپيده‏دم. خداى عزّ وجلّ مى‏فرمايد: (و قرائت سپيده‏دم، كه قرائت سپيده‏دم، مشهود [همگان ]است) . مقصود از "قرائت"، خواندن نماز صبح است كه فرشتگان شب و روز، آن را مشاهده مى‏كنند . و چون بنده، نماز صبح را هم‏زمان با سپيده‏دم بخواند، فرشتگان شب و فرشتگان روز، [هر دو دسته‏] ، عمل او را مى‏نويسند».

۵۰.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه خورشيد زوال مى‏يابد، وقت [نماز] ظهر رسيده است تا اين كه به اندازه خواندن چهار ركعت نماز بگذرد. پس از آن، وقت مشترك نماز ظهر و عصر است تا به اندازه خواندن چهار ركعت نماز از خورشيد بماند، كه در اين هنگام، وقت نماز ظهر پايان مى‏پذيرد و وقت نماز عصر باقى مى‏ماند تا خورشيد ناپديد شود.

۵۱.الكافى - به نقل از ذَريح مُحاربى - : به امام صادق عليه السلام گفتم : نماز ظهر را كِى بخوانم؟
فرمود: «هنگام زوال خورشيد، هشت ركعت نماز [نافله‏] بخوان و سپس ظهر را بخوان، و آن گاه نمازهايت را بخوان، طول بكشد يا كوتاه شود. سپس نماز عصر را بخوان».

۵۲.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه خورشيد زوال مى‏يابد، وقت هر دو نماز ظهر و عصر، فرا رسيده است و پس از خواندن نماز ظهر، چيزى از نماز عصر باز نمى‏دارد، جز قضاى نافله‏اى كه بعد از ظهر و قبل از عصر مى‏خوانى. اگر خواست اين فاصله را طول دهد تا [سايه شاخص‏] به اندازه دو گام برسد، ۱ و اگر خواست، كوتاه كند.

1.يعنى دو برابر شود.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
80

۴۹.الكافي عن إسحاق بن عمّار : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : أخبِرني بِأَفضَلِ المَواقيتِ في صَلاةِ الفَجرِ؟
فَقالَ : مَعَ طُلوعِ الفَجرِ ، إنّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ : (وَ قُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا) يَعني صَلاةَ الفَجرِ ، تَشهَدُهُ مَلائِكَةُ اللَّيلِ ومَلائِكَةُ النَّهارِ ، فَإِذا صَلَّى العَبدُ الصُّبحَ مَعَ طُلوعِ الفَجرِ اُثبِتَت لَهُ مَرَّتَينِ ، أثبَتَها مَلائِكَةُ اللَّيلِ ومَلائِكَةُ النَّهارِ . ۱

۵۰.الإمام الصادق عليه السلام : إذا زالَتِ الشَّمسُ فَقَد دَخَلَ وَقتُ الظُّهرِ حَتّى‏ يَمضيَ مِقدارُ ما صَلَّى المُصَلّي أربَعَ رَكَعاتٍ ، فَإِذا مَضى‏ ذلِكَ فقد دَخَلَ وَقتُ الظُّهرِ وَالعَصرِ حَتّى‏ يَبقى‏ مِنَ الشَّمسِ مِقدارُ ما يُصَلِّي أربَعَ رَكَعاتٍ ، فَإِذا بَقِيَ مِقدارُ ذلِكَ فَقَد خَرَجَ وَقتُ الظُّهرِ وبَقِيَ وَقتُ العَصرِ حَتّى‏ تَغيبَ الشَّمسُ . ۲

۵۱.الكافي عن ذَريحٍ المُحارِبيّ : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : مَتى‏ اُصَلِّي الظُّهرَ؟ فَقالَ : صَلِّ الزَّوالَ ثَمانِيَةً ثُمَّ صَلِّ الظُّهرَ ، ثُمَّ صَلِّ سُبحَتَكَ ۳ طالَت أو قَصُرَت ، ثُمَّ صَلِّ العَصرَ . ۴

۵۲.الإمام الصادق عليه السلام : إذا زالَتِ الشَّمسُ دَخَلَ وَقتُ الصَّلاتَينِ الظُّهرِ وَالعَصرِ ، ولَيسَ يَمنَعُ مِن صَلاةِ العَصرِ بَعدَ صَلاةِ الظُّهرِ إلّا قَضاءُ النّافِلَةِ السُّبحَةِ الَّتي أتَت بَعدَ الظُّهرِ وقَبلَ العَصرِ ، فَإِن شاءَ طَوَّلَ إلى‏ أن يَمضِيَ قَدَمانِ ، وإن شاءَ قَصَّرَ . ۵

1.الكافي : ج ۳ ص ۲۸۳ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۷ ح ۶۷ ، ثواب الأعمال : ص ۵۷ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۳۳۶ ح ۱ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۲۱ ح ۲ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۵ ح ۷۰ ، فقه الرضا : ص ۷۴ عن المعصوم عليه السلام نحوه ، عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۲۵ ح ۵۷ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۰۷ ، السرائر : ج ۱ ص ۱۹۵ من دون إسناد إلى‏ أحد من أهل البيت عليهم السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۳۵۸ .

3.سَبَّحتُ اللَّهَ : أي نزّهته عمّا يقول الجاحدون ، ويكون بمعنى الذِّكر والصلاة . يقال : ... هو يُسبِّح : أي يصلّي السُّبحَةَ فريضةً كانت أو نافلةً (المصباح المنير : ص ۲۶۲ «سبح») .

4.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۶ ح ۳ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۲۳ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۹۶ ح ۴۷۱۵ .

5.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۷ ، تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۰۸ ح ۱۳۷ عن زرارة ، فقه الرضا : ص ۷۲ من دون اسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۴۵ ح ۲۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18985
صفحه از 440
پرینت  ارسال به