73
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۴۱.امام صادق عليه السلام : نماز، چهار هزار حد دارد.

۴۲.فلاح السائل - به نقل از رِزام، از وابستگان خالد بن عبد اللَّه - : به امام صادق عليه السلام گفتم: مرا از نماز و حدودش آگاه كن.
امام صادق فرمود: «نماز، چهار هزار حد دارد كه همه آنها را از تو بازخواست نمى‏كنند».
گفتم: از آنچه نمى‏توان تركش كرد و نماز جز به آن كامل نمى‏شود، باخبرم كن.
امام صادق عليه السلام فرمود: «نماز كامل نمى‏شود، مگر براى كسى كه طهارتى تمام و اهتمامى كامل دارد، بى وسوسه و انحراف؛ آن كه شناخت و درنگ كرد و با خشوع و طمأنينه به نماز ايستاد. او ميان اميد و نااميدى و شكيبايى و بى‏تابى ايستاده، گويى نويدش آماده و بيمش واقع گشته است. دارايى‏اش را بخشيده و به هدفش انديشيده، در راه خدا خون داده، به راه او با رضا و بى ناراحتى در آمده، رشته‏هاى توجّه به غير همو را كه قصد نموده، گسسته، به سوى خدا شتافته و پاداش او را طلبيده است. پس اگر كسى چنين كرد، همان نمازى است كه بِدان فرمان يافته و از آن آگاه شده و اين نماز است كه از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد».

۴۳.امام رضا عليه السلام : نماز، چهار هزار باب (درگاه) ۱ دارد .

1.به احتمال فراوان مقصود همان مرزها و حدود نماز است كه در حديث شماره ۴۱ به آن اشاره شد .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
72

۴۱.الإمام الصادق عليه السلام : لِلصَّلاةِ أربَعَةُ آلافِ حَدٍّ . ۱

۴۲.فلاح السائل عن رِزامٍ مَولى‏ خالدِ بن عبداللَّه عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام ، قال : أخبِرني عَنِ الصَّلاةِ وحُدودِها، فَقالَ لَهُ الصّادِقُ عليه السلام : لِلصَّلاةِ أربَعَةُ آلافِ حَدٍّ لَستَ تُؤاخَذُ بِها .
فَقالَ : أخبِرني بِما لا يَحِلُّ تَركُهُ ولا تَتِمُّ الصّلاةُ إلّا بِهِ؟
فقال أبو عبداللَّه عليه السلام : لا تَتِمُّ الصَّلاةُ إلّا لذِي طُهرٍ سابِغٍ ۲ ، وتَمامٍ بالِغٍ ، غَيرِ نازِعٍ ۳ ولا زائِغٍ ، عَرَفَ فَوَقَفَ ، وأخبَتَ فَثَبَتَ ، وهو واقِفٌ بَينَ اليَأسِ وَالطَّمَعِ ، وَالصَّبرِ وَالجَزَعِ ، كَأَنَّ الوَعدَ لَهُ صُنِعَ ، وَالوَعيدَ بِهِ وَقَعَ ، بَذَلَ عَرَضَهُ وتَمَثَّلَ غَرَضَهُ ، وبَذَلَ فِي اللَّهِ المُهجَةَ ، وتَنَكَّبَ إلَيهِ المَحَجَّةَ ، غَيرَ مُرتَغِمٍ بِإِرغامٍ ، يَقطَعُ عَلائِقَ الاِهتمامِ ، بِعَينِ مَن لَهُ قَصَدَ ، وإليه وَفَدَ ، ومِنهُ استَرفَدَ ، فَإِذا أتى‏ بِذلِكَ كانَت هِيَ الصَّلاةُ الَّتي بِها اُمِروا ، وعَنها اُخبِروا ، إنَّها هِيَ الصَّلاةُ الَّتي تَنهى‏ عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ . ۴

۴۳.الإمام الرضا عليه السلام : لِلصَّلاةِ أربَعَةُ آلافِ بابٍ . ۵

1.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۲ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۴۲ ح ۹۵۶ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۲۴۹ كلّها عن حمّاد بن عيسى ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۹۵ ح ۵۹۹ ، الاشراف للمفيد : (المطبوعة في مصنفات شيخ المفيد ج ۹) : ص ۲۲ عن الصادقين عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۱۸۵ ح ۳۳ .

2.إسباغُ الوضوء : إتمامه وإكمالُه (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۱۰ «سبغ») .

3.هكذا في المصدر. قال الزَّبيدي : ومن المجاز : نَزَعَ الغريبُ إلى‏ أهله ؛ أي حنّ واشتاق ... يقال : نزع إليه نزاعاً ، ونازعته نفسه إليه (تاج العروس : ج ۱۱ ص ۴۷۲ «نزع») . وفي بحار الأنوار : «غير نازع» ، وقال المجلسي قدّس سرّه : غير نازع : قال الفيروزآبادي : نزغه - كمنعه - : طعن فيه واغتابه . و[نزغ‏] بينهم : أفسد ، وأغرى‏ ، ووسوس (بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۵۱) .

4.فلاح السائل : ص ۶۴ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۱۸۵ ح ۳۳ وراجع فقه الرضا : ص ۱۱۰ .

5.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۴۲ ح ۹۵۷ ، الكافي : ج ۳ ص ۲۷۲ ذيل ح ۶ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۲۴۹ كلاهما عن المعصوم عليه السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۹۵ ح ۵۹۸ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۷ عن زكريّا بن آدم ، بحار الأنوار: ج ۸۲ ص ۳۰۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18647
صفحه از 440
پرینت  ارسال به