57
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

فطرت حنيف و سرشتى پاك بوده ، ۱
بى ترديد، بندگى خويش را به گونه‏اى به درگاه خداى يكتا ابراز مى‏نموده است. اگر چه هيچ سندى، عبادت و يا حضور ايشان را در كنيسه و كليسايى گزارش نكرده است، اما امام على عليه السلام حضور منظّم و سالانه ايشان را در غار حرا خبر داده ۲ كه به احتمال فراوان، گونه‏اى ارتباط نهان با خداى رحمان و تفكّر و ذكر و عبادت بوده است. اين ارتباط، اندكى پيش از بعثت و در سى و هفت سالگى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به اوج رسيد و رؤياهاى راستين و بشارت‏هاى جبرئيل، ايشان را آماده دريافت وحى و انجام فرائض الهى نمود. بنا به گزارش ابن شهرآشوب، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در اين دوره، وضو و ركوع و سجود را آموخت. همچنين در چهل سالگى و همزمان با بعثت، حدود نماز را فرا گرفته ؛ از آن پس، آن را به صورت دو ركعتى و بى آن كه محدود به وقت خاصى باشد، به جا مى‏آورد. ۳ دو يار وفادار پيامبر صلى اللَّه عليه وآله، امام على عليه السلام و خديجه كبرا عليها السلام - كه از همان آغاز بعثت به او گرويده بودند - نيز نماز را از ايشان آموختند. برخى گزارش‏ها از همراهى مكرّر آن دو در برپايى نماز به همراه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مكّه و يا درّه‏ها و مخفيگاه‏هاى اطراف آن حكايت دارند، تا آن جا كه مكّيان و ديگران آنها را ديده و به تدريج، خبر آن در شهر پيچيده است. ۴

1.براى آگاهى از دين پيامبر صلى اللَّه عليه وآله پيش از بعثت، ر . ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم : ج ۲ ص ۱۹۵.

2.امام على عليه السلام : «لَقَد كانَ يُجاوِرُ فى كُلِّ سَنَةٍ بِحَراءَ فَأَراهُ وَ لا يَراهُ غَيرى؛ او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) هر ساله در [غار ]حرا سكنا مى‏گزيد و من وى را مى‏ديدم و جز من كسى او را نمى‏ديد» (نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲) . به نقل علّامه مجلسى از برخى منابع، اين حضور، يك ماه در سال بوده است (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۵ ص ۳۶۲).

3.ر.ك: ح ۱۱.

4.ر. ك: المناقب ، ابن شهرآشوب: ج ۲ ص ۱۴ (به نقل از تفسير يعقوب بن سفيان) .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
56

پژوهشى در باره چگونگى تشريع نماز در اسلام ۱

نماز ، نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى ۲ و حتى آيين‏هاى غير توحيدى ، ۳ به شكل‏هاى گوناگونى وجود داشته است. نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مى‏شده است ، اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز ، تنها دست‏افشانى مى‏كرده و آواز مى‏خوانده‏اند. ۴
افزون بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه نيز مى‏توانند اين احتمال را تقويت كنند كه برخى افرادِ معتقد به دين حنيف ابراهيم، نماز را مى‏شناخته و چه بسا آن را بر پا مى‏داشته‏اند. ۵
در اين ميان ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز كه از آغاز زندگى از فيض همراهى فرشته بزرگ الهى و موهبت راه‏نمايى خداوند، برخوردار ۶ و از نسل ابراهيم و اسماعيل و داراى

1.اين پژوهش توسط استاد ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .

2.ر . ك : ص ۳۱ (پژوهشى درباره نماز در امّت‏هاى پيشين) .

3.ر. ك: المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام: ج ۶ ص ۳۳۷.

4.ر. ك: انفال : آيه ۳۵.

5.براى آگاهى بيشتر، ر. ك : الكافى : ج ۴ ص ۲۱۰ ح ۱۷ و ص ۲۱۲ ح ۱۹.

6.امام على عليه السلام: «و لَقَد قَرَنَ اللَّهُ بِهِ صلى اللَّه عليه وآله مِن لَدُن أن كانَ فَطيماً أعظَمَ مَلَكٍ مِن مَلائِكَتِهِ يَسلُكُ بِهِ طَريقَ المَكارِمِ و مَحاسِنَ أخلاقِ العالَمِ لَيلَهُ وَ نَهارَهُ؛ از دورانى كه او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) از شير گرفته شد، خداوند متعال، بزرگ‏ترين فرشته از فرشتگانش را همراهش كرد تا شب و روز به راه بزرگوارى‏ها و خوى‏هاى نيكوى جهان ره‏نمونش گردد» (نهج البلاغه: خطبه ۱۹۲).

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18482
صفحه از 440
پرینت  ارسال به