53
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۲۰.امام رضا عليه السلام - در آنچه فضل بن شاذان از سخنان ايشان در حكمت تشريع واجبات گرد آورده است - : اگر كسى بپرسد: «چرا اصل نماز، دو ركعت قرار داده شد و در برخى، يك و در برخى، دو ركعت افزوده شده است و برخى افزوده‏اى ندارند؟» ، گفته مى‏شود: اصل نماز، يك ركعت است؛ چون كمتر از يك، كه عددى نيست و نماز شكل نمى‏گيرد؛ ولى خدا مى‏دانست كه مردم نمى‏توانند آن يك ركعت را [نيز ]به تمام و كمال و با توجّه كامل به جا بياورند و از اين رو، نمازى برايشان تحقّق نمى‏يابد. پس ، يك ركعت ديگر همراه آن كرد تا كاستى ركعت اوّل را با آن ، جبران كنند و بدين گونه خداوند، نماز واجب را دو ركعت قرار داد.
آن گاه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز دانست كه بندگان، اين دو ركعت را به تمام و كمال، مطابق آنچه فرمان يافته‏اند، به جا نمى‏آورند. دو ركعت به هر يك از نمازهاى ظهر و عصر و عشا افزود تا دو ركعت فريضه اصلى، كامل شود و چون مى‏دانست كه مردم در وقت مغرب گرفتارند و در پى افطار و خوردن و نوشيدن و شستن و تهيّه و تدارك كارهاى شبانه هستند، تنها يك ركعت بر نماز مغرب افزود تا بر آنان سبك آيد و مجموع ركعات نماز در شبانه‏روز فرد شود، و نماز صبح را به حال خود نهاد؛ چون گرفتارى در وقت آن، بيشتر و در پى نيازها بودن عمومى‏تر است و نيز دل‏مشغولى‏ها در آن زمان، كمتر است؛ زيرا معامله‏ها و داد و ستد در شب كمتر است و انسان به نماز صبحش بيشتر از ديگر نمازها توجّه دارد؛ زيرا چون در شب كمتر كار كرده، كمتر انديشناك است .
و اگر كسى بپرسد: «چرا نمازهاى نافله، سى و چهار ركعت قرار داده شده‏اند؟»، پاسخ، آن است كه نمازهاى واجب هفده ركعت اند و نافله دو برابر آن وضع شد تا تكميل فريضه باشند.
و اگر بپرسد: «چرا نمازهاى نافله را در وقت‏هاى گوناگون و نه يك وقت قرار دادند؟»، گفته مى‏شود: چون برترين وقت‏ها، سه وقت است: هنگام زوال خورشيد و پس از مغرب و سحرها، و خداوند دوست داشت كه در اين وقت‏هاى سه‏گانه، برايش نماز بگزارند؛ زيرا اگر نمازهاى نافله در وقت‏هاى پراكنده توزيع شوند، اداى آنها آسان‏تر و سبك‏بارتر از آن است كه همه آنها در يك وقت گرد آورده شوند.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
52

۲۰.الإمام الرضا عليه السلام - فيما جَمَعَهُ الفَضلُ بنُ شاذانَ مِن كَلامِهِ في عِلَلِ الفَرائِضِ - : فَإِن قالَ [قائِلٌ‏] : فَلِمَ جُعِلَ أصلُ الصَّلاةِ رَكعَتَينِ ، ولِمَ زيدَ عَلى‏ بَعضِها رَكعَةٌ وعَلى‏ بَعضِها رَكعَتانِ ولَم يُزَد عَلى‏ بَعضِها شَي‏ءٌ؟ قيلَ : لِأَنَّ أصلَ الصَّلاةِ إنَّما هِيَ رَكعَةٌ واحِدَةٌ ، لِأَنَّ أصلَ العَدَدِ واحِدٌ ، فَإِن نَقَصَت مِن واحِدَةٍ فَلَيسَت هِيَ صَلاةٌ ، فَعَلِمَ اللَّهُ عزّ وجلّ أنَّ العِبادَ لا يُؤَدّونَ تِلكَ الرَّكعَةَ الواحِدَةَ الَّتي لا صَلاةَ أقَلُّ مِنها بِكَمالِها وتَمامِها وَالإِقبالِ عَلَيها ، فَقَرَنَ إلَيها رَكعَةً اُخرى‏ لِيَتِمَّ بِالثّانِيَةِ ما نَقَصَ مِنَ الاُولى‏ ، فَفَرَضَ اللَّهُ عزّ وجلّ أصلَ الصَّلاةِ رَكعَتَينِ .
ثُمَّ عَلِمَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله أنَّ العِبادَ لا يُؤَدّونَ هاتَينِ الرَّكعَتَينِ بِتَمامِ ما اُمِروا بِهِ وكَمالِهِ ، فَضَمَّ إلَى الظُّهرِ وَالعَصرِ وَالعِشاءِ الآخِرَةِ رَكعَتَينِ رَكعَتَينِ ، لِيَكونَ فيها تَمامُ الرَّكعَتَينِ الأُولَيَينِ ، ثُمَّ عَلِمَ أنَّ صَلاةَ المَغرِبِ يَكونُ شُغُلُ النّاسِ في وَقتِها أكثَرَ ؛ لِلاِنصِرافِ إلَى الإِفطارِ والأَكلِ وَالشُّرب وَالوُضوءِ وَالتَّهيِئَةِ لِلمَبيتِ ، فَزادَ فيها رَكعَةً واحِدَةً لِيَكونَ أخَفَّ عَلَيهِم ، ولِأَن تَصيرَ رَكَعاتُ الصَّلاةِ فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ فَرداً ، ثُمَّ تَرَكَ الغَداةَ عَلى‏ حالِها لِأَنَّ الاِشتِغالَ في وَقتِها أكثَرُ وَالمُبادَرَةَ إلَى الحَوائِجِ فيها أعَمُّ ، ولِأَنَّ القُلوبَ فيها أخلى‏ مِنَ الفِكرِ لِقِلَّةِ مُعامَلاتِ النّاسِ بِاللَّيلِ ولِقِلَّةِ الأَخذِ وَالإِعطاءِ ، فَالإِنسانُ فيها أقبَلُ عَلى‏ صَلاتِهِ مِنهُ في غَيرِها مِنَ الصَّلَواتِ ، لِأَنَّ الفِكرَ أقَلُّ لِعَدَمِ العَمَلِ مِنَ اللَّيلِ ... .
فَإن قالَ : فَلِمَ جُعِلَ صَلاةُ السُّنَّةِ أربَعاً وثَلاثينَ رَكعَةً؟ قيلَ : لِأَنَّ الفَريضَةَ سَبعَ عَشرَةَ رَكعَةً ، فَجُعِلَتِ السُّنَّةُ مِثلَيِ الفَريضَةِ كَمالاً لِلفَريضَةِ .
فَإِن قالَ : فَلِمَ جُعِلَ صَلاةُ السُّنَّةِ في أوقاتٍ مُختَلِفَةٍ ولَم تُجعَل في وَقتٍ واحِدٍ؟ قيلَ : لِأَنَّ أفضَلَ الأَوقاتِ ثَلاثَةٌ : عِندَ زَوالِ الشَّمسِ ، وبَعدَ المَغرِبِ ، وبِالأَسحارِ . فَأَحَبَّ أن يُصَلّى‏ لَهُ في هذِهِ الأَوقاتِ الثَّلاثَةِ ؛ لِأَنَّهُ إذا فُرِّقَتِ السُّنَّةُ في أوقاتٍ شَتّى‏ كانَ أداؤُها أيسَرَ وأخَفَّ من أن تُجمَعَ كُلُّها في وَقتٍ واحِدٍ . ۱

1.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۷ و ۱۱۱ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۲۶۱ ح ۹ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۶۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18974
صفحه از 440
پرینت  ارسال به