ر . ك : ح ۲۰۸ .
۱۸.امام زين العابدين عليه السلام - خطاب به كسى كه به ايشان گفت: نمازى كه مسلمانان اكنون مىخوانند ، كِى بر آنان واجب شد؟ - : در مدينه و هنگامى كه دعوت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله بالا گرفت و اسلام نيرومند شد و خداوند عزّ وجلّ جهاد را بر مسلمانان واجب كرد، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هفت ركعت بر نماز افزود: دو ركعت در هر يك از نمازهاى ظهر و عصر، يك ركعت در مغرب و دو ركعت در نماز عشا، و نماز صبح را بر همان حالت كه خداوند واجب فرموده بود، باقى گذاشت؛ زيرا فرشتگان صبح و شب، در نماز صبح پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله حاضر مىشدند و فرشتگان روز ، شتاب مىكردند كه از آسمان فرود بيايند و فرشتگان شب، شتاب داشتند به آسمان بروند و اين، همان سخن خداى متعال است: (و قرائت فجر را [به پا دار] كه مشهود [همگان] است) ، يعنى مشهود مسلمانان و فرشتگان روز و شب.
۱۹.امام باقر عليه السلام : ده ركعت از نمازها: دو ركعت [اوّل] ظهر و عصر و مغرب و عشا و نماز صبح، با وهم و شك سازگار نيستند و هر كس در اين ده ركعت شك كند، دوباره بايد نمازش را بخواند و اين، همان نمازى است كه خداوند در قرآن بر مؤمنان واجب كرد و به محمّد صلى اللَّه عليه وآله واگذار نمود و پيامبر هفت ركعت بر آن افزود و اين هفت ركعت، سنّت نهاده شده پيامبر صلى اللَّه عليه وآله است كه قرائت [قرآن ]در آن [واجب ]نيست؛ بلكه تنها تسبيح و تهليل و تكبير و دعاست، و شك، در اينها راه مىيابد [و راه جبران دارد] . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در نماز كسى كه مسافر نيست، دو ركعت در ظهر و عصر و عشا افزود و يك ركعت هم به نماز مغرب براى مقيم و مسافر افزود.