431
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۶۶۱.كتاب من لا يحضره الفقيه : مردى از امير مؤمنان عليه السلام پرسيد: اى پسرعموى بهترين آفريده خداوند متعال! معناى بالا بردن دست‏ها در تكبير نخست چيست؟ فرمود: «معنايش اين است: خدا بزرگ‏تر، يكتا و بى‏همتاست، مانند ندارد، با دست لمس نمى‏شود و حواس پنجگانه، او را در نمى‏يابند» .

۷ / ۴

رازهاى نماز از ديدگاه امام صادق عليه السلام‏

۶۶۲.معانى الأخبار - به نقل از عبد اللَّه بن فضل هاشمى - : از امام صادق عليه السلام معناى سلام دادن در نماز را پرسيدم .
فرمود: «نشانه امان و پايان يافتن نماز است».
گفتم: فدايت شوم ! اين چگونه است؟
فرمود: «در ميان مردمان گذشته، هر گاه شخص تازه‏وارد بر آنان سلام مى‏داد، خود را از بدى‏اش در امان مى‏ديدند و اگر جواب سلام او را مى‏دادند، او نيز خود را در امان مى‏ديد. پس اگر سلام نمى‏داد، خود را در امان نمى‏ديدند و اگر جواب سلام را بر سلام دهنده، رد نمى‏كردند، او خود را در امان نمى‏ديد و اين ، خوى عرب بود. پس سلام دادن ، نشانه بيرون رفتن از نماز و حلال كردن گفتار است و امانى است براى نماز از آنچه به آن وارد شده و تباهش مى‏كند. سلام ، نامى از نام‏هاى خداوند عزّ وجلّ است و آن از سوى نمازگزار بر دو فرشته خدا كه بر او گمارده شده‏اند، داده مى‏شود» .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
430

۶۶۱.كتاب من لا يحضره الفقيه : سَأَلَ رَجُلٌ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ لَهُ : يَابنَ عَمِّ خَيرِ خَلقِ اللَّهِ تَعالى‏ ، ما مَعنى‏ رَفعِ يَدَيكَ فِي التَّكبيرَةِ الاُولى‏ ؟
فَقالَ عليه السلام : مَعناهُ : اللَّهُ أكبَرُ الواحِدُ الأَحَدُ الَّذي لَيسَ كَمِثلِهِ شَي‏ءٌ ، لا يُلمَسُ بِالأَخماسِ ، ولا يُدرَكُ بِالحَواسِّ . ۱

۷ / ۴

أسرارُ الصَّلاةِ فيما رُوِيَ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام‏

۶۶۲.معاني الأخبار عن عبد اللَّه بن الفضل الهاشمي : سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن مَعنَى التَّسليمِ فِي الصَّلاةِ ، فَقالَ : التَّسليمُ عَلامَةُ الأَمنِ وتَحليلِ الصَّلاةِ . قُلتُ : وكَيفَ ذلِكَ جُعِلتُ فِداكَ؟
قالَ : كانَ النّاسُ فيما مَضى‏ إذا سَلَّمَ عَلَيهِم وارِدٌ أمِنوا شَرَّهُ ، وكانوا إذا رَدّوا عَلَيهِ أمِنَ شَرَّهُم ، فَإِن لَم يُسَلِّم لَم يَأمَنوهُ وإن لَم يَرُدّوا عَلَى المُسَلِّمِ لَم يَأمَنهُم ، وذلِكَ خُلُقٌ فِي العَرَبِ . فَجُعِلَ التَّسليمُ عَلامَةً لِلخُروجِ مِنَ الصَّلاةِ وتَحليلًا لِلكَلامِ وأمنًا مِن أن يَدخُلَ فِي الصَّلاةِ ما يُفسِدُها . والسَّلامُ اسمٌ مِن أسماءِ اللَّهِ عزّ وجلّ وهُوَ واقِعٌ مِنَ المُصَلّي عَلى‏ مَلَكَيِ اللَّهِ المُوَكَّلَينِ بِهِ . ۲

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۶ ح ۹۲۱ ، علل الشرائع : ص ۳۲۰ ح ۱ وص ۳۳۳ ح ۵ وفيه بزيادة «لا يقاس بشي‏ء» بعد «كمثله شي‏ء» وكلاهما عن أحمد بن عبد اللَّه نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۷۰ ح ۱۸ .

2.معاني الأخبار : ص ۱۷۶ ح ۱ ، فلاح السائل : ص ۲۲۶ ح ۱۲۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۳۰۷ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18557
صفحه از 440
پرینت  ارسال به