401
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۶۳۹.امام صادق عليه السلام : پايان نماز، سلام دادن است.

۶۴۰.تهذيب الأحكام - به نقل از عمّار بن موسى ساباطى - : از امام صادق عليه السلام پرسيدم : مفهوم سلام دادن چيست؟
فرمود: «آن ، اجازه‏[ى پرداختن به كارهاى ديگر] است».

۶۴۱.علل الشرائع - به نقل از مفضّل بن عمر - : از امام صادق عليه السلام حكمت واجب شدن سلام را در نماز پرسيدم .
فرمود: «چون پايان‏بخش نماز [و محرّمات هنگام خواندن آن‏] است». ۱
گفتم: به چه علّت ، سلام دادن، پايان‏بخش نماز شد؟
فرمود: «چون سلام دادن به فرشته‏ها[ى گمارده شده بر ما] است و نيز به دليل به سلامت ماندن بنده از آتش است ، در صورت خواندن نماز با رعايت حدود و ركوع و سجود و سلامش».

۶۴۲.امام رضا عليه السلام - در آنچه فضل بن شاذان از سخنان ايشان در باره حكمت‏هاى واجبات ، گرد آورده است - : اگر كسى بگويد: «چرا سلام دادن راه برون‏رفت از نماز است و به جايش، تكبير يا تسبيح يا چيز ديگرى را قرار نداده‏اند؟» ، گفته مى‏شود: زيرا هنگامى كه در آمدن به نماز، سخن با آفريدگان را حرام مى‏كند و به آفريدگار توجّه مى‏شود، حلال كردن سخن با آفريدگان و انتقال توجّه از خداوند به آنها، با سلام است كه نخستين سخن با آدميان است.

۶ / ۸ - ۲

چگونگى سلام دادن‏

۶۴۳.سنن ابن ماجة - به نقل از سهل بن سعد - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله يك سلام به رو به رويش مى‏داد.

1.بسيارى از عرب‏ها ، هنگام خداحافظى نيز سلام مى‏دهند و اين رسم هنوز هم وجود دارد . (م)


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
400

۶۳۹.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ آخِرَ الصَّلاةِ التَّسليمُ . ۱

۶۴۰.تهذيب الأحكام عن عمّار بن موسى الساباطيّ : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ التَّسليمِ ما هُوَ ؟ فَقالَ : هُوَ إذنٌ . ۲

۶۴۱.علل الشرائع عن المفضّل بن عمر : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ العِلَّةِ الَّتي مِن أجلِها وَجَبَ التَّسليمُ فِي الصَّلاةِ ؟ قالَ : لِأَنَّهُ تَحليلُ الصَّلاةِ ... قُلتُ : فَلِمَ صارَ تَحليلُ الصَّلاةِ التَّسليمَ ؟ قالَ : لِأَنَّهُ تَحِيَّةُ المَلَكَينِ ، وفي إقامَةِ الصَّلاةِ بِحُدودِها ورُكوعِها وسُجودِها وتَسليمِها سَلامَةٌ لِلعَبدِ مِنَ النّارِ . ۳

۶۴۲.الإمام الرضا عليه السلام - فيما جَمَعَهُ الفَضلُ بنُ شاذانَ مِن كَلامِهِ في عِلَلِ الفَرائِضِ - : ... فَإِن قالَ [قائِلٌ‏] : فَلِمَ جُعِلَ التَّسليمُ تَحليلَ الصَّلاةِ ، ولَم يُجعَل بَدَلُهُ تَكبيراً أو تَسبيحاً أو ضَرباً آخَرَ ؟ قيلَ : لِأَنَّهُ لَمّا كانَ فِي الدُّخولِ فِي الصَّلاةِ تَحريمُ الكَلامِ لِلمَخلوقينَ وَالتَّوَجُّهُ إلَى الخالِقِ ، كانَ تَحليلُها كلامَ المَخلوقينِ وَالاِنتِقالُ عَنها وَابتِداءُ المَخلوقينَ فِي الكَلامِ إنَّما هُوَ بِالتَّسليمِ . ۴

۶ / ۸ - ۲

كَيفِيَّةُ التَّسليمِ‏

۶۴۳.سنن ابن ماجة عن سهل بن سعد : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ يُسَلِّمُ تَسليمَةً واحِدَةً تِلقاءَ وَجهِهِ . ۵

1.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۲۰ ح ۱۳۰۶ ، عن أبي بصير ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۱۰۰۴ ح ۸۳۱۶ ؛ المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۲ ص ۳۵۵ ح ۳۶۸۰ عن مجاهد نحوه ، المعجم الكبير : ج ۹ ص ۲۶۸ ح ۹۳۳۹ وفيه «فصل» بدل «آخر» وكلاهما من دون إسنادٍ إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۱۵۷ ح ۲۲۳۶۷ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۱۷ ح ۱۲۹۵ ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۳۱۱ .

3.علل الشرائع : ص ۳۵۹ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۳۰۵ .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۸ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۲۶۲ ح ۹ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۷۰ .

5.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۲۹۷ ح ۹۱۸ و ۹۱۹ ، سنن الترمذي : ج ۲ ص ۹۰ ح ۲۹۶ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۲۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۳۵۴ ح ۸۴۱ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۲۵۴ ح ۲۹۸۵ الأربعة الأخيرة بزيادة «يميل إلى الشقّ الأيمن شيئاً» في آخره وكلّها عن عائشة .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18454
صفحه از 440
پرینت  ارسال به