383
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۶۰۹.امام باقر عليه السلام : قنوت در هر دو ركعت ۱ هست ، واجب باشد يا مستحب.

۶۱۰.الكافى - به نقل از محمّد بن مسلم - : از امام باقر عليه السلام در باره قنوت در نمازهاى پنجگانه پرسيدم.
فرمود: «در همه آنها قنوت بگير» .
پس از آن ، همين سؤال را در باره قنوت از امام صادق عليه السلام پرسيدم. به من فرمود: «در نمازهايى كه با صداى بلند خوانده مى‏شود، هيچ شك مكن» .

۶۱۱.امام باقر عليه السلام : قنوت در هر نماز، در ركعت دوم و قبل از ركوع است.

۶۱۲.امام صادق عليه السلام - در حديث شرايع دين - : قنوت در همه نمازها، سنّتى مؤكّد و در ركعت دوم، پيش از ركوع و پس از قرائت است.

۶۱۳.الكافى - به نقل از صفوان جمّال - : چند روز پشت سر امام صادق عليه السلام نماز گزاردم. در همه نمازها قنوت مى‏خواند ، هم آنهايى كه بلند و هم نمازهايى كه آهسته خوانده مى‏شوند.

۶۱۴.امام صادق عليه السلام : هر كس قنوت را از سر بى‏ميلى ترك كند، نمازى براى او نيست.

۶۱۵.امام صادق عليه السلام : اگر كسى قنوت را در نمازى از ياد بُرد تا آن كه ركوع كرد، نمازش تمام است و چيزى به عهده او نيست و حق ندارد از سر عمد ، آن را رها كند.

1.در الكافى ، اين روايت به معصومان منسوب نيست و به جاى «هر دو ركعت» ، «هر نماز» آمده است .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
382

۶۰۹.عنه عليه السلام : القُنوتُ في كُلِّ رَكعَتَينِ ، فِي التَّطَوُّعِ وَالفَريضَةِ . ۱

۶۱۰.الكافي عن محمّد بن مسلم : سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَنِ القُنوتِ فِي الصَّلَواتِ الخَمسِ ، فَقالَ : اُقنُت فيهِنَّ جَميعاً، قالَ : وسَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام بَعدَ ذلِكَ عَنِ القُنوتِ ، فَقالَ لي : أمّا ما جَهَرتَ فَلا تَشُكَّ . ۲

۶۱۱.الإمام الباقر عليه السلام : القُنوتُ في كُلِّ صَلاةٍ فِي الرَّكعَةِ الثّانِيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ . ۳

۶۱۲.الإمام الصادق عليه السلام - في حَديثِ شَرائِعِ الدّينِ - : وَالقُنوتُ في جَميعِ الصَّلَواتِ سُنَّةٌ واجِبَةٌ ، فِي الرَّكعَةِ الثّانِيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ . ۴

۶۱۳.الكافي عن صفوان الجمّال : صَلَّيتُ خَلفَ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام أيّاماً، فَكانَ يَقنُتُ في كُلِّ صَلاةٍ ، يُجهَرُ فيها ولا يُجهَرُ فيها. ۵

۶۱۴.الإمام الصادق عليه السلام : مَن تَرَكَ القُنوتَ رَغبَةً عَنهُ فَلا صَلاةَ لَهُ . ۶

۶۱۵.عنه عليه السلام : إن نَسِيَ الرَّجُلُ القُنوتَ في شَي‏ءٍ مِنَ الصَّلاةِ حَتّى‏ يَركَعَ ، فَقَد جازَت صَلاتُهُ ولَيسَ عَلَيهِ شَي‏ءٌ ، ولَيسَ لَهُ أن يَدَعَهُ مُتَعَمِّداً. ۷

1.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۹۰ ح ۳۳۶، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۱۶ ح ۹۳۴ وص ۴۹۲ ح ۱۴۱۳ كلّها عن محمّد بن مسلم، الكافي : ج ۳ ص ۳۴۰ ح ۱۵ عن محمّد بن مسلم من دون إسناد إلى‏ أحد من أهل البيت عليهم السلام وفيه «صلاة» بدل «ركعتين» وص ۳۳۹ ح ۵ عن عبد الرحمن بن الحجّاج نحوه، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۹۶ ح ۷۹۰۵ .

2.الكافي : ج ۳ ص ۳۳۹ ح ۱، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۸۹ ح ۳۳۱، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۹۷ ح ۷۹۱۰.

3.الكافي : ج ۳ ص ۳۴۰ ح ۷، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۸۹ ح ۳۳۰، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۵۱كلّها عن زرارة، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۴۹ ح ۱۵۳۱ عن عمر بن اذينة وليس فيه «في كل صلاة» ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۹۰۰ ح ۷۹۲۶.

4.الخصال : ص ۶۰۴ ح ۹ عن الأعمش، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۲۳ ح ۱.

5.الكافي : ج ۳ ص ۳۳۹ ح ۲، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۸۹ ح ۳۲۹، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۹۴۳، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۵۴ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۹۶ ح ۷۹۰۶.

6.الكافي : ج ۳ ص ۳۳۹ ح ۶، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۹۰ ح ۳۳۵، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۵۴ كلّها عن وهب بن عبد ربّه، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۹۷ ح ۷۹۱۴.

7.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۱۵ ح ۱۲۸۵ عن عمّار الساباطي، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۹۱۴ ح ۷۹۸۸.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18794
صفحه از 440
پرینت  ارسال به