371
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۵۸۳.تهذيب الأحكام - به نقل از سماعه - : از ايشان ۱ پرسيدم : آيا ركوع و سجود در قرآن نازل شده است؟
فرمود: «بلى، سخن خداى عزّ وجلّ : (اى ايمان آورندگان ! ركوع و سجود كنيد)» .
گفتم: حدّ ركوع و سجود چيست؟
فرمود: «آنچه از ركوع كفايت مى‏كند، سه تسبيح است. مى‏گويى: "سبحان اللَّه، سبحان اللَّه" تا سه بار و هر كس كه توان طول دادن ركوع و سجودش را دارد، آن دو را تا آن جا كه مى‏تواند ، با تسبيح و ستايش و بزرگداشت خداوند و دعا و زارى طول بدهد كه بنده در سجده از هر وقت ديگر به پروردگارش نزديك‏تر است ؛ امّا هنگامى كه امام جماعت با مردم نماز مى‏خواند، سزاوار نيست كه نماز را براى آنان طول بدهد؛ زيرا در ميان مردم، اشخاص ناتوان و گرفتار هستند . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هنگامى كه با مردم نماز مى‏خواند، بر آنان سبك مى‏گرفت». ۲

۵۸۴.امام باقر عليه السلام : هر كس ركوعش را كامل بگزارد، گرفتار وحشت قبر نمى‏شود.

۵۸۵.امام صادق عليه السلام : هر گاه بنده سجده كند و آن را طول دهد، ابليس فرياد بر مى‏آورد: «اى واى! او اطاعت كرد و من سرپيچى كردم . او سجده كرد و من خوددارى كردم» .

1.حديث‏شناسان به اين گونه احاديث ، «مضمر» مى‏گويند؛ زيرا راوى، گوينده سخن را با ضمير ياد كرده است. تحقيقات گسترده، گوينده برخى از اين احاديث را معيّن كرده كه در اين جا به احتمال فراوان ، مقصود ، امام صادق عليه السلام است. (م)

2.در الاستبصار ، حديث فقط تا «سه بار سبحان اللّه» آمده است.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
370

۵۸۳.تهذيب الأحكام عن سَماعَة : سَأَلتُهُ عَنِ الرُّكوعِ والسُّجودِ هَل نَزَلَ فِي القُرآنِ؟
فَقالَ : نَعَم ، قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ : (يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَ امَنُواْ ارْكَعُواْ وَ اسْجُدُواْ) . ۱
فَقُلتُ : كَيفَ حَدُّ الرُّكوعِ والسُّجودِ؟
فَقالَ : أمّا ما يُجزيكَ مِنَ الرُّكوعِ فَثَلاثُ تَسبيحاتٍ ، تَقولُ : سُبحانَ اللَّهِ ، سُبحانَ اللَّهِ - ثَلاثًا - ، ومَن كانَ يَقوى‏ عَلى‏ أن يُطَوِّلَ الرُّكوعَ وَالسُّجودَ فَليُطَوِّل مَا استَطاعَ ، يَكونُ ذلِكَ في تَسبيحِ اللَّهِ وتَحميدِهِ وتَمجيدِهِ والدُّعاءِ وَالتَّضَرُّعِ ، فَإِنَّ أقرَبَ ما يَكونُ العَبدُ إلى‏ رَبِّهِ وهُوَ ساجِدٌ ، فَأَمَّا الإِمامُ فَإِنَّهُ إذا قامَ بِالنّاس فَلا يَنبَغي أن يُطَوِّلَ بِهِم فَإِنَّ فِي النّاس الضَّعيفَ ومَن لَهُ الحاجَةُ ، فَإِنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ إذا صَلّى‏ بِالنّاسِ خَفَّ بِهِم . ۲

۵۸۴.الإمام الباقر عليه السلام : مَن أتَمَّ رُكوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فِي القَبرِ . ۳

۵۸۵.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ العَبدَ إذا سَجَدَ فَأَطالَ السُّجودَ نادى‏ إبليسُ : يا وَيلاه! أطاعَ وعَصَيتُ ، وسَجَدَ وأبَيتُ . ۴

1.الحجّ : ۷۷.

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۷۷ ح ۲۸۷، الاستبصار : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۱۲۱۱ وفيه صدره إلى «سبحان اللَّه ثلاثاً»، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۹۲۶ ح ۸۰۳۲.

3.الكافي : ج ۳ ص ۳۲۱ ح ۷، ثواب الأعمال : ص ۵۵ ح ۱، الدعوات : ص ۲۷۶ ح ۷۹۵ كلّها عن سعيد بن جناح، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۲۴۴ ح ۷۱.

4.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۴ ح ۲ عن زيد الشحّام، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۱۰ ح ۶۳۸، ثواب الأعمال : ص ۵۶ ح ۱ عن معاوية بن عمّار نحوه، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۶ ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۳۵۲ ح ۱۰ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۳ ص ۲۲۱ ح ۶۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18776
صفحه از 440
پرینت  ارسال به