35
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

گفتنى است كه يهوديان نيز مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى آن دارند. ۱

نماز در روزگار پيامبران بنى اسرائيل‏

پيامبران متعدّدى پس از موسى عليه السلام و پيش از عيسى عليه السلام از سوى خداوند برانگيخته شده‏اند كه از جمله آنان، اسماعيل صادق الوعد، ۲ داوود، زكريّا و يحيى عليهم السلام هستند. آيات و احاديث متعدّدى به روشنى نشان مى‏دهند كه همه اين بزرگان، مأمور به نماز بوده‏اند و بِدان امر كرده و آن را پاس مى‏داشته‏اند. خداوند، فرمان اسماعيل (صادق الوعد) به خانواده‏اش را براى برپايى نماز، نقل نموده است . ۳ دو حديث نيز به محراب داوود عليه السلام و نماز خواندنش در آن ، تصريح كرده‏اند . ۴ حديثى ديگر نيز گزارش مى‏كند كه خداوند متعال ، برخى از موانع قبول نماز را به داوود عليه السلام وحى كرده است. ۵ افزون بر اين، آيه‏اى از سوره لقمان، ۶ به ضميمه حديثى كه معاصرت داوود عليه السلام با لقمان را نشان مى‏دهد، ۷ دليل ديگرى بر وجود آيين نماز در روزگار اوست. احاديث متعدّدى نيز وصيّت لقمان را به فرزندش در باره نماز نقل كرده‏اند. ۸

1.ر.ك: پايگاه اينترنتى انجمن كليميان ايران.

2.اسماعيل صادق الوعد ، اسماعيل بن حزقيل غير از اسماعيل، فرزند ابراهيم عليه السلام است (ر. ك: ميزان الحكمة : ش ۳۷۹۵ / نبوّت خاصّه / اسماعيل).

3.ر . ك : مريم : آيه ۵۵ .

4.ر . ك : ح ۷ و ۸ .

5.ر . ك : ج ۲ / ح ۹۰۵ .

6.لقمان : آيه ۱۷ .

7.«وكانَ لُقمانُ يُكثِرُ زيارَةَ داوودَ عليه السلام وَ يَعِظُهُ بمَواعِظِهِ وَ حِكمَتِه؛ لقمان ، زياد به ديدن داوود عليه السلام مى‏رفت و با موعظه‏ها و سخنان حكيمانه و دانش بسيار خود، او را اندرز مى‏داد» (تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۶۲) .

8.ر . ك : ح ۱۰ و ۶۹ .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
34

آيين‏ها و مراسم اصيل و تحريف ناشده يهود، در دين مسيحيت و اسلام پا بر جا ماند، هر چند شكل و آداب آن تكميل شد. قرآن كريم به برخى آموزه‏هاى وحيانى موسى عليه السلام و پيمان گرفته شده از بنى اسرائيل اشاره كرده كه از جمله آنها اقامه نماز است. ۱
در حديثى نيز به دستور خداوند به موسى عليه السلام در باره نماز و درنگ در آن ، اشاره شده است ۲ و در حديث ديگر در باره مناجات موسى و خدا ، سخن از نماز به ميان آمده است. ۳ دو حديث امام صادق عليه السلام نيز در توصيف ادب موسى عليه السلام در نماز است و علّت نيل موسى به مقام كليم اللهى، همان دانسته شده است. ۴
افزون بر آيات و احاديث اسلامى، متون متعدّدى در تورات و تلمود، نشان‏دهنده وجود نماز و تشريع آن در دين يهود هستند. در تورات، به نماز سليمان عليه السلام در حضور جمعى از بنى اسرائيل و تضرّع او و طلب بخشش براى بنى اسرائيل كه از سرزمين خود رانده شده بودند، اشاره شده ۵
و در جايى ديگر از آن، ۶ از پايان نماز سليمان عليه السلام و بلند شدن وى از حالت ركوع و تبريك وى به حاضران براى نجات و آسودگى آنها ياد شده است.
در باره نماز جماعت يهوديان ، در كتاب گنجينه تلمود آمده است كه علاوه بر عبادت‏ها و نمازهاى فردى و خصوصى كه انسان به وسيله آن، حاجات خود را از خدا مى‏طلبد، نمازهاى جماعتى نيز هستند كه افراد موظّف اند در آن شركت جويند و آن را در كنيسه بخوانند. ۷

1.ر.ك: يونس : آيه ۸۷ ، بقره : آيه ۸۳ .

2.ر . ك : ح ۴۴۱ .

3.ر . ك : ح ۵ .

4.ر . ك : ج ۲ / ح ۷۸۰ و ۷۸۱ .

5.تورات : سِفْر ملوك : فصل ۸ آيه ۲۲ - ۵۳ .

6.تورات : سِفر ملوك : فصل ۸ آيه ۵۴ - ۶۱ .

7.ر.ك: براخوت ۶ الف: «دعا و نماز انسان، فقط در صورتى مورد اجابت قرار مى‏گيرد كه در كنيسه خوانده شود ... . هر آن كس كه در شهر او كنيسه‏اى وجود دارد و براى خواندن نماز بدان جا نمى‏رود، همسايه بدى است».

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18456
صفحه از 440
پرینت  ارسال به