339
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۶ / ۴ - ۹

تسبيحات اربعه در ركعت سوم و چهارم‏

۵۲۷.امام باقر عليه السلام : ده ركعت از نمازهاست كه با شك و وهم ، سازگار نيستند: دو ركعت [اوّل ]نمازهاى ظهر و عصر و صبح و مغرب و عشا ... و اين نمازى است كه خداوند عزّ وجلّ در قرآن بر مؤمنان واجب كرده است، و به محمّد صلى اللَّه عليه وآله تفويض كرد . پس پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هفت ركعت در نماز افزود و آن ، سنّت نهاده شده‏[ى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله‏] است و قرائت [قرآن ]ندارد و تنها ، تسبيحات اربعه (تسبيح و تهليل و تكبير و دعا) است و شك ، در اينها راه دارد.

۵۲۸.تهذيب الأحكام - به نقل از زراره - : به امام باقر عليه السلام گفتم : چه سخنى در دو ركعت سوم و چهارم كفايت مى‏كند؟ فرمود: «مى‏گويى : "سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا إله إلّا اللَّه و اللَّه أكبر؛ خدا منزّه است . ستايش ، ويژه خداست، خدايى جز خداى يگانه نيست، خدا بزرگ‏تر است" و سپس تكبير مى‏گويى و به ركوع مى‏روى».

۵۲۹.تهذيب الأحكام - به نقل از عبيد بن زراره - : از امام صادق عليه السلام در باره [ذكر ]دو ركعت آخر نماز ظهر پرسيدم. فرمود: «تسبيح و حمد مى‏گويى و از گناهت آمرزش مى‏طلبى و اگر خواستى ، سوره حمد را بخوان كه آن نيز حمد و دعاست» .

۵۳۰.امام صادق عليه السلام - در پاسخ كسى كه به ايشان گفت: چرا تسبيح در دو ركعت سوم و چهارم ، برتر از قرائت [حمد ]است؟ - : زيرا پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هنگامى كه در اين دو ركعت بود، آنچه را از شُكوه الهى ديده بود، به ياد آورد و مدهوش شد و گفت: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا إله إلّا اللَّه و اللَّه اكبر» . از اين رو ، تسبيح از قرائت ، برتر شد.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
338

۶ / ۴ - ۹

التَّسبيحاتُ الأَربَعَةُ فِي الرَّكعَتَينِ الأَخيرَتَينِ‏

۵۲۷.الإمام الباقر عليه السلام : عَشرُ رَكَعاتٍ : رَكعَتانِ مِنَ الظُّهرِ ، ورَكعَتانِ مِنَ العَصرِ ، ورَكعَتَا الصُّبحِ ، ورَكعَتَا المَغرِبِ ، ورَكعَتَا العِشاءِ الآخِرَةِ ، لا يَجوزُ فيهِنَّ الوَهمُ ... وهِيَ الصَّلاةُ الَّتي فَرَضَهَا اللَّهُ عزّ وجلّ عَلَى المُؤمِنينَ فِي القُرآنِ ، وفَوَّضَ إلى‏ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله، فَزادَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه وآله فِي الصَّلاةِ سَبعَ رَكَعاتٍ ، وهِيَ سُنَّةٌ لَيسَ فيها قِراءَةٌ، إنَّما هُوَ تَسبيحٌ وتَهليلٌ وتَكبيرٌ ودُعاءٌ ، فَالوَهمُ إنَّما يَكونُ فيهِنَّ . ۱

۵۲۸.تهذيب الأحكام عن زرارة : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : ما يُجزي مِنَ القَولِ فِي الرَّكعَتَينِ الأَخيرَتَينِ؟
قالَ : أن تَقولَ : «سُبحانَ اللَّهِ، والحَمدُ للَّهِ‏ِ ، ولا إلهَ إلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ أكبَرُ» وتُكَبِّرُ وتَركَعُ . ۲

۵۲۹.تهذيب الأحكام عن عُبَيد بن زُرارة : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ الرَّكعَتَينِ الأَخيرَتَينِ مِنَ الظُّهرِ .
قالَ : تُسَبِّحُ وتَحمَدُ اللَّهَ وتَستَغفِرُ لِذَنبِكَ ، وإن شِئتَ فاتِحَةَ الكِتابِ ، فَإِنَّها تَحميدٌ ودُعاءٌ . ۳

۵۳۰.الإمام الصادق عليه السلام - لِمَن قالَ لَهُ : لِأَيِّ عِلَّةٍ صارَ التَّسبيحُ فِي الرَّكعَتَينِ الأَخيرَتينِ أفضَلَ مِنَ القِراءَةِ؟ - : لِأَنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله لَمّا كانَ فِي الأَخيرَتَينِ ذَكَرَ ما رَأى‏ مِن عَظَمَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ فَدَهِشَ ، فَقالَ : «سُبحانَ اللَّهِ ، وَالحَمدُ للَّهِ‏ِ ، ولا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، واللَّهُ أكبَرُ»، فَلِذلِكَ صارَ التَّسبيحُ أفضَلَ مِنَ القِراءَةِ . ۴

1.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۳ ح ۷ عن زرارة، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۹۱.

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۹۸ ح ۳۶۷، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۸۹ ح ۸۶ وليس فيه «وتكبّر»، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۸۹.

3.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۹۸ ح ۳۶۸، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۹۰ ح ۸۷ وليس فيه ذيله، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۱۴ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۷۸۱ ح ۷۴۷۰.

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۹ ح ۹۲۴، عوالى اللآلي : ج ۳ ص ۹۰ ح ۹۰ نحوه وكلاهما عن محمّد بن عمران، علل الشرائع : ص ۳۲۳ ح ۱ عن محمّد بن حمزة وفيه «يظهر» بدل «رأى»، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۲۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۳۶۷ ح ۷۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18698
صفحه از 440
پرینت  ارسال به