303
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۴۵۹.امام رضا عليه السلام : اگر گفته شود: «چرا در تكبير ، دست‏ها بالا آورده مى‏شود؟»، گفته مى‏شود: چون بالا آوردن دست‏ها گونه‏اى دعا، انقطاع و خاكسارى است و خداى عزّ وجلّ دوست دارد هنگام ياد او منقطع، خاكسار و خواستار باشيم. و نيز هنگام بالا آوردن دست‏ها، حاضر كردن نيّت است و توجّه دادن دل به آنچه مى‏گويد.

۶ / ۴

احكام و آداب قرائت‏

۶ / ۴ - ۱

رعايت حدّ بلند و آهسته خواندن‏

قرآن‏

(نمازت را به جَهر و اِخفات نخوان و ميان اين دو، راهى [ميانه‏] را برگزين).

حديث‏

۴۶۰.امام صادق عليه السلام - در باره سخن خداى عزيز و جليل : (نمازت را به جهر و اخفات نخوان) - : جَهْر، يعنى بلند كردن صدا و اِخفات، يعنى [آن قدر آهسته خواندن كه ]با گوش‏هايت آن را نشنوى؛ بلكه ميان اين دو حالت بخوان.

۴۶۱.الكافى - به نقل از عبد اللَّه بن سنان - : به امام صادق عليه السلام گفتم : آيا بر امام لازم است كه صداى خود را به نمازگزاران پشت سرش برساند، حتى اگر فراوان باشند؟
فرمود: «قرائتى ميانه داشته باشد. خداوند - تبارك و تعالى - مى‏فرمايد: (نمازت را به جهر و اخفات نخوان)».


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
302

۴۵۹.الإمام الرضا عليه السلام: فَإِن قالَ [قائِلٌ‏] : فَلِمَ يَرفَعُ اليَدَينِ فِي التَّكبيرِ؟ قيلَ : لِأَنَّ رَفعَ اليَدَينِ ضَربٌ مِنَ الاِبتِهالِ وَالتَّبَتُّلِ وَالتَّضَرُّعِ ، فَأَحَبَّ اللَّهُ عزّ وجلّ أن يَكونَ في وَقتِ ذِكرِهِ مُتَبَتِّلاً مُتَضَرِّعاً مُبتَهِلاً، ولِأَنَّ في وَقتِ رَفعِ اليَدَينِ إحضارُ النِّيَّةِ وإقبالُ القَلبِ عَلى‏ ما قالَ وقَصَدَ . ۱

۶ / ۴

أحكامُ القِراءَةِ وآدابُها

۶ / ۴ - ۱

مُراعاةُ حَدِّ الجَهرِ وَالإِخفاتِ‏

الكتاب :

(وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذَ لِكَ سَبِيلاً) . ۲

الحديث :

۴۶۰.الإمام الصادق عليه السلام - في قَولِهِ عزّ وجلّ : (وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا) - : الجَهرُ بِها رَفعُ الصَّوتِ ، وَالتَّخافُتُ ما لَم تَسمَع بِأُذُنِكَ ، وَاقرَأ ما بَينَ ذلِكَ . ۳

۴۶۱.الكافي عن عبد اللَّه بن سنان : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : عَلَى الإِمامِ أن يُسمِعَ مَن خَلفَهُ وإن كَثُروا؟
فَقالَ : لِيَقرَأ قِراءَةً وَسَطاً، يَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ : (وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا) ۴.

1.علل الشرائع: ص ۲۶۴ ح ۹، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۱۱۱ ح ۱ كلاهما عن الفضل بن شاذان، بحار الأنوار: ج ۶ ص ۷۳ ح ۱.

2.الإسراء : ۱۱۰.

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۰ عن إسحاق بن عمّار، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۱۹ ح ۱۷۷ عن سليمان وهو ابن خالد الاقطع على الاقوى ، مجمع البيان : ج ۶ ص ۶۸۹ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۷۲ ح ۱.

4.الكافي : ج ۳ ص ۳۱۷ ح ۲۷، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۱۸ ح ۱۷۴، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۷۲ ح ۲.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18754
صفحه از 440
پرینت  ارسال به