297
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۴۴۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر چيز ، گزيده‏اى دارد و گزيده نماز، تكبير اوّل است.

۶ / ۳ - ۲

استحباب سه يا هفت بار گفتن تكبير اوّل‏

۴۴۶.امام باقر عليه السلام : يك تكبير، براى آغاز كردن نماز، كافى، سه تكبير، بهتر و هفت تكبير، بهترين است.

۴۴۷.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه نماز را آغاز كردى، اگر خواستى ، يك تكبير و اگر خواستى، سه و اگر خواستى ، پنج و اگر خواستى ، هفت تكبير بگو كه هر يك از اينها كافى است. فقط وقتى امام جماعت هستى، تنها يك تكبير را بلند بگو.

۴۴۸.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه امام جماعت هستى، يك تكبير برايت بس است ؛ زيرا حاجتمند و ناتوان و بزرگ‏سال با تو هستند.

۴۴۹.علل الشرائع - به نقل از هشام بن حكم - : به امام كاظم عليه السلام گفتم : به چه علّت ، بهتر است در آغاز نماز ، هفت تكبير گفته شود ...؟
فرمود: «اى هشام! همانا خداى - تبارك و تعالى - آسمان‏ها را هفت، زمين‏ها را هفت و حجاب‏ها را هفت عدد قرار داده است. هنگامى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را به معراج و تا دو قدمى خود بالا برد، حجابى از حجاب‏هايش زدوده شد. پس پيامبر صلى اللَّه عليه وآله تكبير گفت و آغاز به گفتن كلمه‏هايى كرد كه در شروع نماز گفته مى‏شود. سپس هنگامى كه حجاب دوم زدوده شد، تكبير گفت و همين گونه بود تا به حجاب هفتم رسيد و هفت تكبير گفت. بدين علّت، هنگام آغاز نماز ، هفت تكبير گفته مى‏شود».


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
296

۴۴۵.عنه صلى اللَّه عليه وآله : لِكُلِّ شَي‏ءٍ صَفوَةٌ ۱ ، وصَفوَةُ الصَّلاةِ التَّكبيرَةُ الاُولى‏. ۲

۶ / ۳ - ۲

اِستِحبابُ تَكرارِ التَّكبيرِ الأَوَّلِ ثَلاثاً أو سَبعاً

۴۴۶.الإمام الباقر عليه السلام : التَّكبيرَةُ الواحِدَةُ فِي افتِتاحِ الصَّلاةِ تُجزي، وَالثَّلاثُ أفضَلُ، وَالسَّبعُ أفضَلُ كُلِّهِ. ۳

۴۴۷.الإمام الصادق عليه السلام : إذَا افتَتَحتَ الصَّلاةَ فَكَبِّر إن شِئتَ واحِدَةً، وإن شِئتَ ثَلاثاً، وإن شِئتَ خَمساً، وإن شِئتَ سَبعاً، فَكُلُّ ذلِكَ مُجزٍ عَنكَ ، غَيرَ أنَّكَ إذا كُنتَ إماماً لَم تَجهَر إلّا بِتَكبيرَةٍ . ۴

۴۴۸.عنه عليه السلام : إذا كُنتَ إماماً أجَزأَتكَ تَكبيرَةٌ واحِدَةٌ ؛ لِأَنَّ مَعَكَ ذَا الحاجَةِ وَالضَّعيفَ وَالكَبيرَ . ۵

۴۴۹.علل الشرائع عن هشام بن الحكم عن الإمام الكاظم عليه السلام ، قال : قُلتُ لَهُ : لِأَيِّ عِلَّةٍ صارَ التَّكبيرُ في الافتِتاحِ سَبعَ تَكبيراتٍ أفضَلَ ... ؟
قالَ : يا هِشامُ ، إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ خَلَقَ السَّماواتِ سَبعًا والأَرَضينَ سَبعًا والحُجُبَ سَبعًا ، فَلَمّا أسرى‏ بِالنَّبيِّ صلى اللَّه عليه وآله وكانَ مِن رَبِّهِ كَقابِ قَوسَينِ أو أدنى‏ ، رُفِعَ لَهُ حِجابٌ مِن حُجُبِهِ ، فَكَبَّرَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وجَعَلَ يَقولُ الكَلِماتِ الّتي تُقالُ فِي الافتِتاحِ ، فَلَمّا رُفِعَ لَهُ الثّاني كَبَّرَ ،فَلَم يَزَل كَذلِكَ حَتّى‏ بَلَغَ سَبعَ حُجُبٍ ، وكَبَّرَ سَبعَ تَكبيراتٍ ، فَلِذلِكَ العِلَّةِ يُكَبَّرُ في الافتِتاحِ فِي الصَّلاةِ سَبعُ تَكبيراتٍ . ۶

1.الصفوة - بالكسر -: خيار الشي‏ء وخلاصته وما صفا منه (لسان العرب: ج ۱۴ ص ۴۶۲ «صفا»).

2.مسند أبي يعلى: ج ۵ ص ۴۲۲ ح ۶۱۱۷، شعب الإيمان: ج ۳ ص ۷۳ ح ۲۹۰۸، كلاهما عن أبي هريرة، حلية الأولياء: ج ۵ ص ۶۷ عن عبد اللَّه بن أبي أوفى، كنز العمّال: ج ۷ ص ۴۳۰ ح ۱۹۶۳۶.

3.تهذيب الأحكام: ج ۲ ص ۶۶ ح ۲۴۲ ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۴ كلاهما عن محمّد بن مسلم، وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۷۱۴ ح ۷۲۱۰.

4.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۶۶ ح ۲۳۹ عن أبي بصير ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۷۲۱ ح ۷۲۴۲ .

5.الكافي : ج ۳ ص ۳۱۰ ح ۴ ، علل الشرائع : ص ۳۳۳ ح ۱ ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۸ كلّها عن معاوية بن عمّار ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۳۷۴ ح ۲۷ .

6.علل الشرائع : ص ۳۳۲ ح ۴ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۳۱۴ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۳۶۹ ح ۷۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18606
صفحه از 440
پرینت  ارسال به